_
_
_
_

Sixena posa “la pell de gallina” a la consellera

Laura Borràs inaugura la remodelació de les sales del Museu de Lleida afectades per la sortida de les 44 obres

José Ángel Montañés
A l'esquerra, 'Jesús entre els doctors de l'església', del retaule major de Sixena, ara a Lleida.
A l'esquerra, 'Jesús entre els doctors de l'església', del retaule major de Sixena, ara a Lleida.Javier Martin

El passat 11 de desembre centenars de persones es van congregar a les portes del Museu de Lleida per protestar per la sortida de les 44 peces cap a Sixena, després que un jutge n'ordenés el retorn a Osca. Entre elles hi eren dos diputats de Junts per Catalunya: Quim Torra i Laura Borràs, que al cap d'uns mesos han acabat sent president de la Generalitat i consellera de Cultura, respectivament. Aquest divendres, Borràs va tornar al museu en qualitat de màxima autoritat cultural de Catalunya per inaugurar la nova presentació de les sales en les quals s'exposaven algunes d'aquestes 44 peces retornades. “Se'm posa la pell de gallina. És colpidor veure les prestatgeries buides”, va dir Borràs, en referència a la sala en la qual estaven els tres sepulcres gòtics del segle XV que haurà d'esperar a més endavant per renovar la seva presentació.

Borràs també va acudir a la capital del Segrià per participar a la seva primera reunió del consorci del Museu Comarcal i Diocesà en la qual es van repassar els temes pendents que afecten aquest centre; sobretot els que tenen a veure amb el conflicte que enfronta Catalunya i Aragó per aquests 44 béns i altres 111 relacionats amb les parròquies de l'Aragó oriental (o de la Franja), que reclama el bisbat de Barbastro-Montsó. “Soc optimista per naturalesa. També en la resolució positiva de tots aquests casos, però en el procés en el qual estem immersos intervenen procediments que no són artístics que fa que estiguem expectants. Fins que no hi hagi sentències definitives vetllarem, en un front comú, per protegir el que considerem un patrimoni compartit”, va dir la política.

La consellera Laura Borràs i la resta dels membres del consorci del museu a la sala en la qual estaven les caixes mortuòries, ara buides.
La consellera Laura Borràs i la resta dels membres del consorci del museu a la sala en la qual estaven les caixes mortuòries, ara buides.Javier Martín

Borràs va assegurar que no està negociant amb Aragó i que els procediments judicials segueixen el seu camí: “Seguirem treballant perquè el museu estigui dotat del màxim possible de peces”.

Abans de les declaracions, tots els membres del consorci (Generalitat, Museu i Diputació de Lleida, Consell Comarcal del Segrià), a excepció del bisbe de Lleida, Salvador Giménez, que després de la reunió va abandonar l'acte, van recórrer el museu. La consellera es va detenir davant d'algunes de les excepcionals peces que conserva el centre: com el magnífic joc d'escacs de cristall de roca procedent d'Àger del segle XI, l'arqueta amatòria del segle XV, la verge de Bellpuig de les Avellanes del XIV, una talla davant de la qual la consellera no va poder reprimir-se i va fotografiar amb el seu mòbil l'escotat vestit de cortesana que porta, a més dels seus intensos llavis vermells. Es va fotografiar amb el calvari de Tragó, del segle XIII, una de les peces que el MNAC ha cedit en dipòsit, i es va fixar en una de les obres més monumentals exposades, com és la Verge de la façana de l'antic Hospital de Santa Maria de Lleida.

Protestes davant de Santa Llúcia

La plataforma 'Sixena sí' viatja aquest dissabte a Lleida per portar a aquesta ciutat les seves reivindicacions. Primer visitaran el bisbe Salvador Giménez i li lliuraran el Manifest de Roda d'Isábena, en el qual reclamen el retorn de 111 obres d'art que conserva el museu al bisbat de Barbastro-Montsó, des de la creació de la nova diòcesi per la via eclesiàstica fa anys i ara als jutjats. Després ho llegiran en la porta del museu. "La plaça és pública", es va limitar a comentar Borràs. Però els espera una sorpresa: la tradicional medusa romana del Romeral, imatge fins ara del museu de Lleida, ha estat substituïda per la imatge de la Santa Llúcia de Sixena i els seus quatre ulls.

Però on més temps va passar va ser amb la joia de la nova presentació: Jesús entre els doctors de l'església, la taula que també ha cedit el MNAC pertanyent al polèmic retaule major de Sixena, que ara es mostra amb les altres quatre taules de Sant Agustí, Sant Ambrosi, Sant Pere i Sant Pau del mateix retaule que exhibeix des de fa anys el museu lleidatà. “Almenys cinc dels personatges hi apareixen amb llibres entre les mans”, va ressaltar la consellera després d'una llarga estona observant-lo d'a prop. El recorregut va acabar a l'enorme vitrina que exposa 77 peces ceràmiques de taula i luxe d'edat moderna, una de les més destacades que es conserven, reunides després de la compra d'una vintena de peces per part de la Generalitat i el dipòsit de part del conjunt de peces aparegudes en una sitja de l'església de Sant Nicolau de Bellpuig.

La remodelació també ha comportat que la paret en la qual s'exhibien els quatre alabastres de l'escultor francès Gabriel Joly que es van traslladar a Sixena el desembre la ocupin dos fragments de predela d'un altre retaule del monestir de Sixena que representen Santa Eulàlia, Santa Madrona, Saint Lucia i Santa Àgueda.

A final d'any el museu remodelarà la sala on hi eren les tres arques funeràries (que segueixen lluint flors de paper groc i unes espigues). “S'està treballant per cobrir aquest espai que copeja i provoca dolor per l'absència d'aquestes peces. En el moment oportú ja s'anunciaran. Ens agradaria fer-ho tot, però com no es pot i s'ha de fer per etapes”, va dir diplomàticament la consellera, després que se li preguntés si s'està preparant un cop d'efecte com ha estat substituir les obres lliurades per una peça de primer ordre artístic com és una de les taules del retaule major. Caldrà esperar uns mesos per saber-ho.

El problema de Sixena sembla enquistat en la política cultural de la Generalitat. L'exconseller Santi Vila també era optimista al començament del seu mandat i ha acabat (juntament amb Lluís Puig) demandat per l'Ajuntament i el Govern d'Aragó acusat de prevaricació i desobediència i reclamant-los 13.000 euros per l'import del trasllat de les peces des de Lleida a Sixena.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_