_
_
_
_

Santos Torroella, defensor, amic i referent de Dalí

El fons i la documentació del crític, editor i promotor són fonamentals per entendre l'art espanyol de la postguerra

José Ángel Montañés
Santos Torroella, el 1994, en l'exposició dedicada a l'època de Dalí a Madrid.
Santos Torroella, el 1994, en l'exposició dedicada a l'època de Dalí a Madrid.agencia efe

Rafael Santos Torroella (Portbou, 1914- Barcelona 2002) va ser un crític d'art, editor, poeta, docent, promotor i traductor que va ajudar a renovar el panorama artístic català i espanyol després de la Guerra Civil. Va acabar sent una autoritat en l'univers artístic i, malgrat el temps que ha transcorregut des de la seva defunció, el segueixen citant en referència a artistes com Joan Miró, Pablo Picasso i, sobretot, Salvador Dalí, de qui va ser un gran amic, defensor i referència absoluta amb les seves múltiples obres, com La mel és més dolça que la sang, que va publicar el 1984. Entre les seves moltes troballes, la de destacar la importància de la relació entre Dalí i el poeta Federico García Lorca, més enllà de l'anècdota, com estava considerat fins llavors, deixant constància de l'empremta que aquesta amistat va deixar en les seves respectives obres.

Más información
Anticorrupció apunta a Puigdemont per malversació de fons públics

El fons d'art del crític i la seva dona, Maite Bermejo, que va ser adquirit el 2014 per l'Ajuntament de Girona per 3,9 milions després que l'alcalde de llavors, Carles Puigdemont, utilitzés el seu vot de qualitat per desempatar el resultat dividit de la resta de regidors, inclou un total de 1.245 obres. D'aquestes, gairebé 400 formen part d'un grup destacat d'obres signades per autors com Ángeles Santos (19), Joan Miró (10), Guinovart (10), Salvador Dalí (9), Barradas (8), Artigas (8), Nonells (5), Picasso (5) i Picabia (3), a més d'uns altres de Llorenç Artigas, Vilella, Benjamín Palencia i Maruja Mallo, explica Carme Clusellas, directora del Museu d'Art de Girona. Les altres 800 són considerades d'un segon nivell.

Del total de peces, gairebé la meitat són dibuixos, el 21%, pintures; el 15%, aquarel·les, i el 10%, aiguades, afegeix Clusellas, mentre assegura que el fons “està repartit entre dipòsits municipals i en els fons del museu, com passa amb la resta de les nostres col·leccions”, apunta Clusellas. Davant de les crítiques que el fons no és accessible o visitable, explica que serà un element fonamental del futur Museu d'Art Modern i Contemporani de Girona, “del qual està a punt de sortir la licitació de les obres després que es donés a conèixer el projecte guanyador per dur a terme la reforma de la Casa Pastors”, en referència al palauet renaixentista del segle XVII que durant 105 anys va ser seu de l'Audiència Provincial i que es transformarà en centre cultural.

Amb la compra el 2014 del llegat artístic, els descendents de Maite Bermejo van donar a l'Ajuntament de Girona l'arxiu i la biblioteca, prop de 30.000 documents, entre els quals hi ha els prop de 1.000 relatius a la galeria barcelonina Dalmau, que va impulsar les avantguardes artístiques a Barcelona i que des del juliol del 2017 són accessibles des d'internet. “La documentació és tan important com les obres que es van comprar, perquè permeten entendre el paper del crític en la difusió i projecció de fenòmens i moviments com va ser el surrealisme”, explica la directora. Entre els temes que aborda la documentació hi ha, a més dels relatius a la relació de Santos Torroella amb els diferents artistes, els que fan referència a la IX Triennal de Milà, de l'editorial Cobalto, de l'Escola Altamira i de les trobades de poetes catalans i espanyols, entre d'altres. “La col·lecció de Santos Torroella té més valor per tot aquest fons documental que l'acompanya”, assenyala Clusellas.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_