_
_
_
_

L’obra ‘Presos polítics’ de Santiago Sierra vetada a Arco arriba a Barcelona

La instal·lació es podrà veure fins al 17 de juny al CCCB

José Ángel Montañés
Algunes de les fotografies de Santiago Sierra, al CCCB.
Algunes de les fotografies de Santiago Sierra, al CCCB.Carles Ribas
Más información
Retirada d’Arco l’obra de Santiago Sierra que definia com a “presos polítics” Junqueras i els ‘Jordis’
Santiago Sierra: “És un acte de censura anacrònic i exòtic”
El Museu de Lleida exposarà l’obra sobre presos polítics retirada d’Arco a partir del 7 de març

Feia temps que una instal·lació artística no causava tant interès, encara que no tingui res a veure amb la seva condició d'obra d'art, com els Presos polítics en l'Espanya contemporània de Santiago Sierra; un conjunt de 24 fotografies de rostres pixelats que amaguen persones que són a la presó a Espanya, a entendre de l'artista madrileny, per les seves idees. L'obra va saltar a la fama al febrer després de saber-se que els organitzadors de la fira de Madrid havien ordenat retirar-la de la galeria Helga d'Alvear. Poc després es va saber que l'havia comprat l'empresari Tatxo Benet per 80.000 euros i que estava decidit a cedir-la perquè es pogués veure. Primer va ser el Museu de Lleida i des d'avui al CCCB es podrà visitar fins al 17 de juny.

Entre els 24 rostres hi ha el del líder d'ERC Oriol Junqueras i el de Jordi Sánchez, que són a les presons madrilenyes d'Estremera i Soto del Real, respectivament, a més dels joves detinguts per l'agressió a dos guàrdies civils a Alsasua (Navarra) o activistes del 15M, entre uns altres.

“L'obra promou la reflexió sobre la llibertat i la censura i les veritats i mentides a la política. El CCCB vol ser neutral en debats conjunturals i partidistes, però no pot ser-ho davant els grans temes de fons, que toquen temes essencials com la llibertat d'expressió”, va explicar el director del centre Vicenç Villatoro, qui emmarca la presentació dins dels actes anuals sobre la figura de l'autor George Orwell i les reflexions que va plantejar en obres com 1984. “Ni la neutralitat ni el compromís s'obtenen negant, esborrant o buidant, sinó tot el contrari. No s'arriba a la neutralitat i el compromís a força de restar”, ha seguit Villatoro que ha recordat que aquesta setmana el Parlament Europeu ha dit que no exposarà l'obra a la seva seu de Brussel·les.

Durant la inauguració de l'exposició han estat presents el tercer representant de l'Ajuntament de Barcelona Jaume Asens, que ha remarcat que Presos polítics tracta “la gran injustícia que estem patint com a país” i que Barcelona és una “ciutat orgullosa del seu llegat de lluites i resistències”. A l'acte, al qual va assistir Betona Comín, germana de l'exconseller Toni Comín, també ha intervingut l'actor i el delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Juanjo Puigcorbé, que ha comparat l'obra amb altres com Els afusellaments del 3 de maig de Francisco de Goya, La càrrega de Ramon Casas i el Guernica de Picasso. Amb la diferència, va dir que "és part d'una injustícia viva, real, d'avui mateix”. Segons Puigcorbé a la peça es podia incorporar un nou rostre, el del raper Valtonyc, que es troba a l'estranger per evitar entrar a la presó.

A diferència de com es va poder veure (unes hores) a Madrid i a Lleida, l'obra de Sierra es mostra en el CCCB dividida en quatre grups, aprofitant l'espai que deixen les arcades del primer pis de l'edifici. Això obliga a realitzar un doble recorregut. Primer per llegir les dotze imatges de la part superior, per després seguir a la part inferior. Segons el CCCB, Sierra, que no ha estat present a la inauguració, sí ha supervisat el muntatge de la seva polèmica obra, així com dels textos que l'acompanyen.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_