Animac: les dones també s’animen
Per primera vegada en la història d'aquesta trobada de la indústria de la innovació s’hi ha inscrit el mateix nombre d’homes i dones
"El 2015 només un 10% de les dones de la indústria de l’animació ocupava càrrecs de certa visibilitat. Per primera vegada en la història de l’Animac s’hi ha inscrit el mateix nombre d’homes i dones”, fa constar Carolina López, directora de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que des d’avui i fins diumenge celebra la vintena edició a Lleida. Això no deu ser aliè al fet que la trobada girarà al voltant de la figura femenina en el sector sota l’epígraf Futurs femenins.
Amb el propòsit de debatre i reivindicar el paper de la dona en la indústria, enguany la convidada especial és Regina Pessoa, una de les autores clau en el nou panorama de l’animació independent, coneguda gràcies a la seva trilogia sobre la infància, que inclou els premiats llargmetratges A Noite, Tragic Story with Happy Ending i Kali the Little Vampire.
L’Animac tornarà a lliurar aquest any el premi a la trajectòria professional, guardó que es va atorgar per primera vegada la passada edició i que van estrenar els germans Carlos i Jordi Grangel, fundadors de Grangel Studio. En aquesta ocasió, aquest reconeixement és per a la veterana animadora catalana Pepita Pardell, cèlebre per treballar en el primer llargmetratge d’animació de l’Estat i primera pel·lícula de dibuixos animats d’Europa, Garbancito de la Mancha (Arturo Moreno, 1945). Com a novetat d’aquest any, s’ha creat la secció Short & Sweet per als nens i nenes d’entre 0 i 3 anys. “Ens agrada pensar que hi ha un Animac per a tothom, i pensem que per a aquest col·lectiu no teníem res”, justifica Carolina López. Per al públic infantil i familiar ja existeix Petit Animac, que aquest any inclou Compartir igual, el curt guardonat amb un Goya al millor curtmetratge d’animació.
Amb la projecció de 210 curts que incorporen obres de creadors emergents i obres ja consolidades, aquestes peces segueixen sent l’ànima de la mostra. Entre els seleccionats d’aquest any hi ha Anatomie Pavouka (Anatomia d’una aranya) de Vojtech Kiss, tres noves creacions nominades als Oscar, com l’obra de Cordell Baker If i was God, We Can not Live without Cosmos, del rus Jonstantin Broznit, i World of Tomorrow, de Don Hertzfeldt. També es presentarà en primícia el curt Camí d’aigua per a un peix, de Mercedes Marro i Xavier Romero.
Pel que fa als llargmetratges, les estrelles d’aquesta vintena edició seran l’estrena de Tout en haut du monde, del francodanès Rémy Chayé, que va obtenir el premi de l’Audiència a Annecy l’any passat, i el documental animat de producció polonesa Magic Mountain, de la romanesa Anca Damian.
“Els 20 anys d’història de l’Animac constitueixen una confirmació de l’aposta continuada del consistori amb el futur de la indústria cultural i d’animació”, apunta l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, que recorda la vocació pedagògica de l’Animac, en el qual aquest any participaran 8.721 alumnes de 52 centres educatius de Lleida i les seves comarques.
“Hi ha la necessitat de donar una última empenta als joves emprenedors i als seus projectes”, apunta per la seva banda la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Montserrat Parra. Per això, el Networking & Pitch de l’Animac, un espai de trobada entre professionals del sector, acollirà una jornada en la qual es presentaran totes les iniciatives de suport a les diferents fases de producció i distribució de projectes, així com les ajudes a la formació en matèria d’animació que ofereix el programa Europa Creativa MEDIA.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.