_
_
_
_
Opinión
Texto en el que el autor aboga por ideas y saca conclusiones basadas en su interpretación de hechos y datos

El ‘selficentrisme’

Convertit en un recurs del narcisisme postmodern, el 'selfie' troba el seu correlat col·lectiu en l'exhibició que les multituds fan de si mateixes a través de les xarxes socials

Per més absorbent que sigui l'actualitat, comprendre el que passa de debò exigeix apartar la mirada de l'escenari públic per enfocar-ne també el trasceni, perquè és entre els bastidors del gran teatre social on es forgen els processos i derives que tant la mirada mediàtica dominant com la de cada ciutadà tendeixen a ignorar. La propensió a confondre la realitat amb les seves aparences és tan vella com la humanitat, tal com ensenya una nodrida tradició de filòsofs i poetes —avui pràcticament expulsats d'universitats, escoles i instituts— que inclou uns tals Plató i Cervantes, Shakespeare i Calderón, Kant i Flaubert, Machado i Nietzsche. Aquest últim va proclamar que l'ésser humà viu submergit en somnis i fantasies, embriagat per una pulsió il·lusa que ni tan sols sospita, però li van faltar unes quantes dècades per comprovar fins a quin punt la irrupció del cinema, la ràdio i la televisió es disposava a alimentar-la.

Un segle després, a cavall de la indústria cultural i de l'omnipresent ciberentorn, aquesta sempiterna tendència s'encarna en l'espectacle que no s'acaba, denunciat fa mig segle per Guy Débord com a motor de l'alienació postmoderna; i també en els processos d'estetització que l'hiperconsum —via moda, disseny, esport o nouvelle cuisine— i els nous cultes promouen. Enteses fa un segle com a aglomeracions d'individus propenses al gregarisme, la irracionalitat i la fanatització, les masses sobre les quals van reflexionar Le Bon, Ortega o Freud es produeixen en l'actualitat, així mateix, de maneres noves i gens subtils, que sovint exclouen la copresència física i inclouen la dispersió i fins i tot l'aïllament. Penseu els lectors en el risc de massificació que comporta l'abús compulsiu de les xarxes socials i de l'streaming audiovisual —amb usos saludables, esclar—, quan incomptables persones recloses als seus domicilis, al transport o al carrer entaulen fugaços, epidèrmics contactes, simulacres de comunicació que resulten tan alienants i aïllants com els que les multituds presencials fomenten.

I penseu, també, en la inclinació que tant els individus com els col·lectius mostren a embaladir-se amb les autoimatges que la tecnologia digital produeix i multiplica ad libitum. Convertit en un dels recursos més gastats del narcisisme postmodern —aquesta estupefaent compulsió a exhibir a tota hora el rostre, immillorable màscara encobridora—, el selfie troba el seu correlat col·lectiu en l'exhibició que les multituds fan de si mateixes a través de les xarxes socials i dels mitjans de persuasió que n'afavoreixen i en sancionen l'existència. 

Això no vol dir, per descomptat, que tota aglomeració hagi de ser considerada una massa adotzenada. Però sí que, amb més freqüència del que acostuma a admetre's, la cultura de l'espectacle dominant encoratja la formació de gentades gregàries que, lluny de comportar-se com a multituds crítiques i articulades, fan del recurs al selfie un hàbit d'exhibició extàtica davant la pròpia tribu i d'intimidació enfront de les adversàries.

Per si això no fos poc, la pràctica simultaneïtat entre la producció i la recepció de missatges que la xarxa fa possible ha fet un nou pas decisiu en la manera en què tant les multituds gregàries com les multituds articulades es construeixen a si mateixes i compareixen davant la mirada pròpia i l'aliena. Els qui avui es concentren o manifesten disposen d'un arsenal de dispositius amb els quals prenen, produeixen, distribueixen i reben, de forma virtualment instantània, una plètora d'imatges icòniques proclius a suscitar un autoembadaliment semblant al que en el pla personal produeix el selfie, entre altres efectes.

I capaços de prestar ales renovades, a més, a aquest crucial fenomen del nostre temps que Elisabeth Noelle-Neumann va anomenar “espiral del silenci”. D'una banda, una “espiral d'adhesió” per mor de la qual nous subjectes aspiren a incorporar-se al creixent remolí de consens, l'ascendent del qual creix i creix fins a esdevenir majoritària o fins i tot hegemònica. I, de l'altra, a manera d'indispensable contrapart, una molt menys reconeguda “espiral del silenci”, en virtut de la qual un nombre considerable de ciutadans tendeixen a silenciar els seus propis sentiments i parers, en la mesura en què els perceben com a minoritaris o marginals.

Hi tindrà alguna cosa a veure el que s'ha dit abans, per ventura, amb l'espiral de trivialitat i esperpent que aquí i ara ens afligeix?

Albert Chillón és professor de la UAB i escriptor.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_