El càlcul egoista
Hi ha moltes raons per no ser nacionalista: perquè no és ineluctable, per exemple, rendir-se als dictats d’una religió fonamentada en les lamentacions
Ja hi haurà un altre moment per fixar-se en les tautologies i les fal·làcies, les analogies tramposes, les cursileries melancòliques, en l’ús de les paraules dels polítics nacionalistes per crear problemes artificials, desenfocar l’ordre de les prioritats i transformar les seves creences en la mesura de totes les coses. Ja hi haurà temps per raonar per què els intel·lectuals orgànics del nacionalisme no assoliran mai la primera divisió del pensament, per reconstruir la crònica de l’ofensiva premeditada contra el constitucionalisme, per combatre el desconcert que ocasiona veure com s’identifica la Democràcia amb la massa que ocupa les places i no amb l’Estat de Dret. I hi haurà també l’ocasió, sens dubte, per examinar la mecànica verbal usada per referir-se a la ciutadania immune a la passió contagiosa del nacionalisme: encara que se l’acusi d’anticatalà, de ressentit, de mesquí, de menysprear les llengües minoritàries, de traïdor, de conspirar contra la unitat mítica de la nació, de cultivar el discurs de la por, hi ha gent que sap que a una col·lectivitat se l’enganya més bé que a un individu sol.
Hi ha moltes raons per no ser nacionalista: perquè no és ineluctable, per exemple, rendir-se als dictats d’una religió fonamentada en les lamentacions, perquè és possible no situar en el pedestal més alt de la consciència ètica la nació, perquè hi ha qui té la fortuna de veure la societat lluny d’unes estructures mentals que són una mena de patrons inconscients per classificar i entendre la realitat, perquè la idea d’un enigma català o d’una Catalunya atàvica és irracional —els únics misteris són la mala sort perpètua d’Artur Mas i els plors d’Oriol Junqueras—, perquè no cal sucumbir a la propaganda i es poden detectar les falsedats i els convencionalismes amagats rere la promesa del retorn a l’edat d’or, als orígens, a la devolució de la terra perduda. Hi ha més raons per lliurar-se dels temptadors miratges del nacionalisme: la certesa que de la il·legitimitat en surt sempre l’inestable, l’imprevist, l’inesperat i l’increïble, que la figura del President convertit en Pare i la seva glorificació obeeix a una malvada ideologia constructivista, que el nacionalisme no té cap relació amb l’amor i sí, en canvi, amb les aigües gelades del càlcul egoista.
Hi ha qui s’escapa del camp magnètic del nacionalisme perquè aposta pel que és viu, obert i feliçment inacabat, hi ha qui en fuig perquè veu la realitat de la superstició que vol oprimir-lo, i hi haurà qui opti per ser lliure. Al cap i a la fi, tots els que parleu de la falta de llibertat a l’escenari polític hauríeu de recordar uns versos de Lope de Vega: “¡Oh libertad preciosa / conocida tan mal de quien la tiene!”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.