_
_
_
_
_

Més pintures romàniques al Pirineu?

La Generalitat analitza uns frescos localitzats en una església a Tremp, al Pallars Jussà, per saber si es van pintar el segle XII

José Ángel Montañés
Detall de les pintures localitzades a l'interior de l'ermita del Pallars Sobirà.
Detall de les pintures localitzades a l'interior de l'ermita del Pallars Sobirà.

A finals d'abril es va anunciar a les xarxes socials el descobriment d'unes pintures possiblement romàniques i possiblement inèdites, localitzades per un grup d'excursionistes aficionats a llargues passejades per la muntanya per documentar l'existència i la localització de masies o construccions abandonades. La notícia, que s'il·lustrava amb imatges del grup a l'interior d'un petit i deteriorat temple, fotografiant les pintures i mesurant la construcció, no proporcionava dades sobre la seva localització exacta –per motius de seguretat i no fer perillar el descobriment– i s'assegurava que s'havia donat notícia a les autoritats competents. Gairebé un mes després, els excursionistes han acompanyat aquest dimecres tècnics de la Generalitat del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat (CRBMC), especialistes de la Universitat de Lleida i del Museu Diocesà i Comarcal d'aquesta ciutat, a més del rector de la localitat i un representant del bisbat de Lleida, al lloc on hi ha les pintures.

Part de les pintures localitzades rere de l'absis de l'església.
Part de les pintures localitzades rere de l'absis de l'església.

“Hem pres pigments per analitzar-ne la data i comprovar si són romàniques, i fins que no sapiguem el resultat, que no serà fins d'aquí un mes com a mínim, no podrem fer una valoració definitiva”, explica Àngels Solé, directora del CRBMC i una de les persones que han pujat fins a aquest petit llogaret abandonat des de fa temps situat al municipi de Tremp (Pallars Jussà), a uns 20 quilòmetres d'aquesta localitat. Pel que sembla, el llogaret i la capella estan en una bella zona lluny de qualsevol ruta turística i a la qual s'ha d'accedir per una pista forestal en mal estat i després caminar uns 20 minuts.

Les pintures murals localitzades han romàs ocultes darrere d'una paret i només han sortit a la llum després que algú hi fes un forat i les deixés a la vista. Entre les escenes que s'han pogut identificar hi ha la d'un Crist en Majestat, semblant, però de molta menys qualitat, al representat a Sant Climent de Taüll, envoltat per una màndorla, amb els quatre apòstols o tetramorfs, i envoltat de querubins. “Si són romàniques, són molt populars”, afegeix Solé.

En altres de les pintures de l'església s'intueix la figura d'una Mare de Déu i un sant Pere. El que han destacat tots els que les han pogut veure és el gran cromatisme, tant de les figures com dels elements geomètrics. Els colors predominants són el blau, el negre i el vermell.

Porta principal de la capella que conserva les pintures a dins.
Porta principal de la capella que conserva les pintures a dins.

Alguns dels experts que han vist de prop les imatges asseguren que les pintures no són romàniques, sinó posteriors, i retarden la seva realització fins al segle XVI. “Es tracta de l'obra d'algú que copia models romànics”, asseguren, encara que ressalten la importància de la troballa “independentment de la data de la seva realització”.

Sobre la destinació última de les pintures, ara gairebé a la intempèrie, després de caure la coberta de l'edifici, Solé aclareix que és aviat per ocupar-se d'això. “Serà en una segona fase, però si es determina la seva importància, es valorarà arrencar-les i traslladar-les a un altre lloc. Encara que també es podia rehabilitar l'església i deixar-les in situ, i obrir-la al públic determinats dies de l'any, com en un aplec. Però primer caldrà parlar amb l'alcalde de Tremp, cosa que no hem pogut fer encara”, clarifica Solé.

Regístrate gratis para seguir leyendo

Si tienes cuenta en EL PAÍS, puedes utilizarla para identificarte
_

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_