_
_
_
_

A Mozart li escau el luxe

Arriba al Liceu el ‘Così fan tutte’ ambientat en un hotel de disseny

Una imatge del muntatge del 'Così fan tutte' que arriba al Liceu.
Una imatge del muntatge del 'Così fan tutte' que arriba al Liceu.

Torna al Liceu, sota la batuta de Josep Pons, Così fan tutte (Així fan totes), l'òpera que tanca la trilogia de Mozart i el llibretista Lorenzo Da Ponte. En aquesta àcida comèdia sobre la lluita de sexes i la infidelitat, el cínic i misogin Don Alfonso mou els fils d'una aposta irreverent en la qual els protagonistes masculins, Guglielmo i Ferrando, posen a prova la fidelitat de les seves parelles femenines, Fiordiligi i Dorabella. El muntatge –nou funcions del 20 al 30 de maig– procedeix de La Fenice veneciana i marca el debut liceista del director d'escena italià Damiano Michieletto, que ambienta l'òpera en un hotel de luxe on els joves amants viuran unes vacances amargues.

En lloc de reposar una producció pròpia –el muntatge dirigit per Flotats el 2004, que no va rebre bones crítiques– l'anterior director del coliseu barceloní, Joan Matabosch va preferir llogar per a aquesta temporada el muntatge de Michieletto, procedent de La Fenice de Venècia i estrenat fa dos anys. "Ignoro els motius d'aquesta decisió", va manifestar amb diplomàcia l'actual responsable artística del Liceu, Christina Scheppelmann. "De vegades resulta més cara una reposició d'un muntatge propi que el lloguer d'una producció ja rodada".

Michieletto subratlla el costat amarg d'aquesta òpera bufa en dos actes els fils dels quals mou Don Alfonso, al qual converteix en amo de l'hotel. "La trama adquireix versemblança en ambientar-la en un hotel modern, un espai anònim que potencia el joc eròtic. Però no és un simple joc, perquè l'amargor i el cinisme de Don Alfonso, la seva impossibilitat de ser feliç, acaba destruint la felicitat dels joves amants", explica Micheletto.

"En aquest muntatge Don Alfonso està bevent sempre, és un alcohòlic, un ésser amargat convençut que ningú ha d'esperar gran cosa de la vida", comenta el baríton Pietro Spagnoli, intèrpret del cínic personatge, que en el segon repartiment és a càrrec de William Berger. Les sopranos Juliane Banse i Maite Alberola (Fiordiligi); les mezzosopranos Maite Beaumont i Gemma Coma-Alabert (Dorabella), els tenors Joel Prieto i David Alegret (Ferrando), els barítons Joan Martín-Royo i Borja Quiza (Guglielmo) i les sopranos Sabina Puértolas i Anna Tobella (Despina) completen el doble repartiment.

"La partitura és una meravella, una òpera perfecta d'equilibri i molt exigent amb les veus, no només en les àries, sinó de forma especial en els conjunts, en els quals Mozart aconsegueix una transparència i un sentit teatral com no s'havia vist mai", explica Josep Pons.

L'estrena del muntatge, dimecres vinent dia 20, coincideix amb el Dia Sense Música, una jornada que el Liceu no pot secundar sense assumir greus pèrdues. "El Liceu és contrari a l'actual IVA cultural, però no podem deixar de complir els contractes amb els artistes i el lloguer del muntatge que es van signar fa més de tres anys: no complir-los ara ens suposaria un cost de 193.000 euros que no ens podem permetre", assegura Scheppelmann.

Ja en un pla més lúdic, el coliseu instal·larà al Saló dels Miralls una reproducció del bar de l'escenografia del muntatge, on el públic podrà prendre's unes copes. També hi haurà sorpreses al vestíbul del teatre; la instal·lació d'un vinil gegant de sis per sis metres permetrà visualitzar una escenografia en un original joc interactiu proposat per l'il·lustrador argentí Eduardo Relero, tot un guru del 3D i l'street art.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_