_
_
_
_

La profecia de Margarita Rivière

La periodista debuta en la novel·la amb un ‘thriller’ en clau de política catalana actual

Al llibre El Príncep, Maquiavel va escriure: “La fortuna canvia i governa els homes, tenint-los sota el seu jou”. És probable que Margarita Rivière (Barcelona, 1944) ho recordés quan va començar a traçar el perfil del protagonista de Clave K (Icaria), el seu debut en la novel·la, en la qual, sota el gènere del thriller, la periodista il·lustra la paràbola d'ascens i caiguda de K, un exbanquer que, després d'arrasar en unes eleccions autonòmiques i convertir-se en líder de l'imaginari poble “kaiko”, assisteix impotent a la desintegració de la seva carrera quan un fiscal l'acusa d'espoliar el banc. Gairebé 15 anys han hagut de passar abans que aquest thriller polític veiés la llum: escrit a finals dels noranta, no va trobar editor pels inevitables paral·lelismes amb la realitat sociopolítica catalana. Una letargia que no ha alterat l'actualitat del seu contingut.

Clave K és moltes coses al mateix temps: un thriller àgil, però també una rondalla moral capaç de retratar alhora una societat i els seus diferents estrats i actituds”, va explicar ahir el periodista d'EL PAÍS Xavier Vidal-Folch, que, juntament amb el també periodista Sergio Vila-Sanjuán, va presentar el llibre. L'autora no va poder anar a l'acte però, per videoconferència, va recordar que “el joc de la novel·la permet arribar on el periodisme no pot”, mentre els presentadors convergien a definir l'obra de “profètica”: en la història de K s'entreveuen els fets més convulsos de la recent política catalana. “Quan el vaig llegir vaig pensar que era una imprudència i encara avui continua sent un llibre potent, impertinent i sense pèls a la llengua”, va resumir Vidal-Folch.

L'obra construeix un delicat microcosmos habitat per magnats àvids, polítics “acostumats a aquest procés mental del ‘sí, però no’ i del ‘no, però sí’”, com admet un dels personatges; noies cosmopolites desencantades del fet que “les persones no s'entenen perquè no s'escolten”, periodistes que batallen per reivindicar “transparència, entesa i convivència”. Una col·lecció de personatges kafkians –com la mateixa Rivière va subratllar–, prototips universals capaços d'aixecar una sàtira dramàtica sobre els complicats mecanismes del poder, “blancs i negres, sense matisos”, segons Vidal-Folch. Les profecies, com la vida, solen ser així. Sense matisos.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_