_
_
_
_
Crítica
Género de opinión que describe, elogia o censura, en todo o en parte, una obra cultural o de entretenimiento. Siempre debe escribirla un experto en la materia

El magisteri, segons Homar

L'actor tanca un altre capítol de la seva enciclopèdia teatral a 'L'art de la comèdia' del TNC

Lluís Homar, durant la seva interpretació a 'L’art de la comèdia', d'Eduardo de Filippo.
Lluís Homar, durant la seva interpretació a 'L’art de la comèdia', d'Eduardo de Filippo.may / circus

Que fàcilment que arriben les idees que cavalquen sobre les paraules que deixa caure Oreste Campese al parlament-pròleg de L’art de la comèdia. Lluís Homar les allibera com si no hagués pensat ni dit res més a la seva vida. Sense restar mèrits a l'escriptura dramàtica d'Eduardo De Filippo, convé recordar que Homar i Xavier Albertí fa anys que donen voltes al tema: “El teatre, art i ofici”. Es van buidar d'experiència íntima a Et diré sempre la veritat i es van omplir de crítica sulfurosa a L'home de teatre, de Bernhard. La comèdia del napolità és un altre capítol —més serè i savi— de l'extraordinària enciclopèdia que estan escrivint entre tots dos.

És possible que De Filippo deixi a l'aire amb l'última frase totes les respostes a la gran pregunta. Calculada ambigüitat que només hauria d'angoixar al prefecte De Caro, incapaç d'executar la sentència —com el sultà Xahriar davant Xahrazad— sobre els còmics que han acabat per submergir-lo en la seva ficció. A nosaltres, el feliç públic que assisteix a la representació al TNC, no ens importa, perquè sabem que Campese ha guanyat. No ens importa si aquests personatges que desfilen davant el perfecte són actors d'una humil companyia o els visitants que espera el prefecte. El triomf és en les històries que protagonitzen. L'auca que construeixen és finalment el teatre que el director defensa i l'alt funcionari rebutja. Episodis d'un realisme imperfecte, com aquesta societat italiana que es debat entre diverses identitats i ficcions després de la guerra. L'empat dialèctic es desfà quan l'actor imposa les seves regles, trucs i talents per transformar el jutge en part, quan l'autoritat és obligada a deixar-se seduir com qualsevol altre espectador.

Victòria absoluta perquè l'autor ho vol així i Lluís Homar i la seva companyia (Joan Carreras, Andreu Benito, Lluís Villanueva, Roger Casamajor, Mar Ulldemolins, Victòria Pagès, Pau Viñals, Oscar Valsecchi, Quimet Pla i Eduard Muntada) així ens ho fa creure amb el seu excel·lent treball col·lectiu. Ells compleixen amb escreix amb aquest contracte que se signa cada nit entre l'escenari i la platea. Un compromís per fer el plausible possible. Engany consentit si la simulació és millor que la veritat. Com els budells que Lluc Castells i Jose Novoa obren en el gran escenari de la sala principal del TNC. Un fals espai buit —delicada burla a Peter Brook— que ensenya tot el que no cal mostrar perquè ens concentrem en el que és essencial. L'escenari convertit en un work-in-progress de l'espai dramàtic, una ficció imperfecta en construcció i desconstrucció permanent. Mentrestant els personatges continuen teixint una bella i entretinguda mentida.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_