Volker Schlöndorff: “Sóc fill de la reconciliació europea”
El cineasta alemany recupera un episodi històric que va frustrar la destrucció de París en la pel·lícula ‘Diplomacia’, presentada a la Seminci
Quan Volker Schlöndorff va arribar a París amb 16 anys, es va trobar per primera vegada amb una ciutat sense destruir. Fins llavors només havia viscut en llocs rebentats per la guerra, tots a Alemanya, el país del qual va sortir el 1955 i que el continua assetjant amb el pes de la culpa. No ho nega. Va ser el seu pare qui el va animar a traslladar-se un parell de mesos a París que es van convertir en anys. “Jo, llavors, no volia ser un jove alemany sinó un francès, per així poder-me alliberar d'alguna manera de la culpa que arrosseguem per culpa del nazisme. Vaig passar d'una cultura metòdica a una altra de més rebel, on hi havia debat i discussions. Va encaixar molt amb el meu temperament”.
Trias de Bes filma la dissolució de la UE en un documental
Quin complement pot ser millor per a la pel·lícula de Volker Schlöndorff que un curtmetratge de ficció sobre una possible dissolució de Europa? La gran invenció, l'estrena en direcció cinematogràfica de l'escriptor i economista Fernando Trías de Bes, és un joc divertit entorn de la desaparició de l'euro i la dissolució de la UE.
Estem a París el 2027 i, amb motiu del desè aniversari d'aquesta decisió tan tràgica, una televisió pública francesa, dominada per ciutadans xinesos, emet un documental que explica que el detonant del final de la Unió va ser obra d'un desconegut director espanyol que va descobrir uns papers, elaborats a l'Alemanya del 1942, on s'esbossaven les bases del futur disseny d'una gran Europa amb moneda única.
L'única cosa real d'aquest curt són els documents que un grup d'empresaris i economistes alemanys van preparar el 1942 en un moment en què Europa estava dominada pels nazis i no hi havia aspectes de canvi. “La meva intenció era obrir un debat entorn de la fragilitat de la UE. Aquest guió el vaig escriure fa tres anys, quan semblava que l'euro es fragmentaria. Tot i que després la situació s'ha tranquil·litzat, si una cosa és clara és que persisteix el conflicte”, va defensar ahir Trías de Bes a Valladolid, on es va projectar el seu curtmetratge.
L'economista, que explica el seu salt en direcció per l'amor que sent pel cinema, diu que no vol traslladar una visió pessimista de la UE, però sí, deixar clar el debat entre europeistes i no europeistes. “El que no podem negar és que la invenció de l'euro i de la UE no ha assolit l'àmbit social, i això és clau. L'euro és més que una moneda. Ha d'implicar una cultura comuna que no hem aconseguit”. Entre pors i riures transcorre aquesta ficció que acaba amb la imatge d'una bandera xinesa onejant sobre la torre Eiffel.
Sense París, Schlöndorff, un home dinàmic, no hauria arribat mai a ser director de cinema, o almenys això va dir ahir a Valladolid, on va presentar la seva última pel·lícula, Diplomacia, una història basada en un episodi històric que enfonsa les arrels en la vida d'aquest cineasta obstinat a mostrar una vegada i una altra la desraó de tanta barbàrie a Europa.
Diplomacia, presentada en la secció oficial de la 59a edició de la Seminci (Setmana Internacional de Cine de Valladolid), i que s'estrenarà a Espanya el 14 de novembre, se centra en una nit calorosa, la del 25 d'agost del 1944, que es va viure a l'hotel Meurice de París quan, amb els aliats a les portes de la ciutat, el cònsol suec Raoul Nordling va convèncer el governador militar alemany, Dietrich von Choltitz, un home dur de passat destructiu i assassí, perquè no executés les ordres de Hitler de volar la ciutat. Diplomacia, basada en l'obra de teatre de Cyril Gely, és, a més a més, un altíssim joc interpretatiu a càrrec de dos dels millors actors francesos: André Dussollier i Niels Arestrup. “Jo sóc fill de la reconciliació europea”, va confessar ahir Schlöndorff, que no sap explicar molt bé el perquè d'aquesta necessitat ara, amb 75 anys, de tornar d'alguna manera a aquest passat que tenalla tants homes i dones alemanys.
"El nazisme és una herència maleïda, com el que neix amb una deformitat"
Ell mai no ha deixat de mirar les conseqüències de la II Guerra Mundial. “En la vida no hi ha coincidències, i el que és clar és que és un moment per recordar més individualment que col·lectivament, perquè no estic segur que els alemanys vulguin recordar tant com els francesos. Un no pot desempallegar-se d'aquesta tragèdia. Per algú nascut com jo, aquests anys, la teva vida està determinada pel nazisme i les seves conseqüències”, va explicar el realitzador d'El timbal de llauna, el film que li va donar la fama internacional després d'aconseguir la Palma d'Or a Canes i l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa.
No gira l'esquena en aquest sentit a la culpa o pes que arrossega tota una generació d'alemanys com a conseqüència del nazisme. “Sento el pes col·lectiu com a ciutadà alemany però, també, per exemple, la meva filla que té 22 anys viu amb aquest pes. És una herència maleïda. És igual que un que neix amb una deformitat. Fa 60 anys que em pregunto com va ser possible allò i la resposta no és gens fàcil. És més, hi ha milions de respostes, però no n'hi mai cap plenament satisfactòria”.
Instal·lat a Berlín des de fa anys però amb casa encara a París, Schlöndorff reconeix que un dels motius que han fet que ara a realitzar Diplomacia és justament enfrontar-se a la supremacia actual d'Alemanya a Europa, encara que diu que els seus ciutadans amb prou feines són conscients d'aquest poder. “Durant l'últim Mundial de futbol, l'estiu passat, em preocupava que Alemanya guanyés el campionat perquè ja en teníem prou amb la supremacia financera i econòmica del nostre país com per coronar-la amb el fet de ser els millors en futbol”, va assenyalar, per, a continuació, confessar, paradoxes de la vida, que malgrat els seus desitjos, va animar a la final la selecció del seu país contra Argentina. Alemanya va guanyar.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.