Una mica d'or de la pintura catalana
L'EDAT D'OR DE LA
PINTURA CATALANA
Artur Ramon Art
Carrer de la Palla, 23
Barcelona
www.arturamon.com
Del 6 d'octubre al 8 de gener
del 2012Reivindicar una època encara infravalorada de la pintura catalana, mitjançant obres de primera fila rarament exposades al públic. És l'objectiu de la mostra L'edat d'or de la pintura catalana, que s'inaugura avui a la Galeria Artur Ramon de Barcelona.
L'exhibició, per a la qual ha calgut tres anys de recerca, recopilació i restauració de les peces, aplega 20 pintures de 17 artistes, creades entre el 1885 i el 1930, un període de gran efervescència econòmica, social i cultural, que es va veure truncat per l'esclat de la guerra civil.
"Són obres, triades per la singularitat i la qualitat que tenen, que condensen 40 anys d'art català, un període que es va començar a recuperar en la dècada de 1970 i, més recentment, gràcies a l'interès internacional", assegura el galerista Ramon, que ha aplegat obres majoritàriament de col·leccions privades, mantingudes lluny de la mirada del públic. És el cas de la peça més important de la mosta, La cria, de Ricard Canals, que no s'ha tornat a veure des que es va presentar l'any 1933 a la sala Parés, quan un col·leccionista la va adquirir.
"Totes les obres estan en venda, és el requisit i la limitació de la nostra professió. No estic d'acord amb demanar préstecs perquè l'exposició tingui més efecte. És una trampa, això és un espai comercial, indica contundent el galerista.
Cap de les pintures del recorregut, que comença avui amb una marina de Dionís Baixeras i acaba amb el paisatge de Miravet de Mir, ha estat escollida de manera arbitrària. Hi ha una de les poques dones no gitanes d'Isidre Nonell, "on s'aprecia la influència sobre el Picasso del període blau"; també un dels estranys retrats no militars de Cusachs; tres Ramon Casas, Tamarit al maig i dos retrats de dona, protagonitzats per la model amb qui es va obsessionar a París; i tres paisatges de Ramon Pichot: Cadaqués, Granada i Normandia.
Els preus van dels 24.000 euros del retrat La lectura, de Laureà Barrau, als 250.000 euros de la tela esmentada de Canals. Algunes pintures ja llueixen el somiat punt vermell de la venda feta, com el Retrat d'un pintor al seu estudi, de Joan Bauzá, i una marina de Modest Urgell, que a la mostra va acompanyada de dues peces del seu fill Ricard.
Artur Ramon està convençut que és la millor exposició que ha organitzat mai, una afirmació que sorprèn quan es tracta d'una firma que té més de 80 anys de vida, 25 dels quals amb una galeria que té, entre els clients, museus molt importants. La mostra, que romandrà oberta fins al 8 de gener, es completa amb un ambiciós programa d'activitats, que inclou conferències, debats i visites guiades.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.