Recomanacions
L'altre dia, en presentar el seu nou espectacle, que s'estrena dissabte a Barcelona, el pallasso Tortell Poltrona recordava una vella reivindicació: que la televisió pública catalana dediqui un programa a les arts del circ. Creu que seria una manera excel·lent de donar-ne a conèixer la pluralitat i eixamplar l'imaginari del públic, "que quan sent circ pensa de seguida en el Gabi, Fofó i Miliki i en la Bárbara Rey i l'Ángel Cristo". De ben segur que la seva petició es podria fer extensiva als professionals de tots els vessants escènics, de la dansa al teatre, que tot sovint recorden la importància d'aconseguir una major atenció mediàtica per a la seva feina. La matinada de dissabte passat Barcelona TV va estrenar l' Èxit , un programa que vol oferir una panoràmica de la producció cultural a la ciutat. És a dir, si bé no es tracta d'un monogràfic consagrat a l'escena (com si ho és Escenaris, una producció de Canal Terrassa TV que forma part dels programes distribuïts a través de la Xarxa de Televisions Locals), com a mínim aquesta hi està representada.
La gran sorpresa del nou espai és el seu presentador. Es tracta de l'economista Xavier Marcé, que amb l'anterior govern tripartit de la Generalitat va ser el responsable de l'Institut Cultural de les Indústries Culturals (ICIC). En l'actualitat és director general d'expansió de la productora Focus, empresa a la qual està lligada bona part de la seva trajectòria laboral, i a més exerceix la docència universitària. La seva experiència professional fa pensar que Marcé és un home avesat a explicar-se i a parlar en públic. Però amb això no n'hi ha prou per posar-se amb solvència al capdavant d'un programa, tot i que aquest no sigui gaire complex. Ja diuen que els focus i el pilot vermell (i l'incertesa de no saber a qui s'està parlant) imposen força. I en la primera emissió al presentador se'l veia rígid, poc natural, desprovist d'aquella famosa química amb la càmera.
El programa s'estructura a partir d'una fórmula clàssica. Es fan una sèrie de llistes d'èxits en diferents categories: escenaris, audiovisuals i llibres. Les habituals relacions dels més vistos/els més venuts articulen els continguts, i s'ofereix un reportatge sobre una de les referències de cada apartat (no necessàriament la capdavantera. De fet, el primer dia es va parlar de les situades en quart lloc). En la secció de llibres vam poder sentir Noah Gordon parlant del seu nou llibre, El celler, ambientat a Catalunya, on l'escriptor estava de promoció dies enrere.
En imatge i so, el reportatge es va dedicar a 53 días de invierno, última pel·lícula de la realitzadora catalana Judit Colell. S'entén la voluntat de recomanar una creadora autòctona, i a més els primers llocs de la llista els ocupaven pel·lícules forànies, així que contactar amb els respectius protagonistes i responsables hauria complicat la feina a l'equip del programa. En l'apartat teatral es va recomanar (així ho deia el presentador quan introduïa els reportatges) una obra que ja porta vuit mesos en cartellera: Òscar, una maleta, dues maletes, tres maletes. Recapitulem un moment: un llibre nou, una pel·lícula acabada d'estrenar i un dels espectacles més antics de la cartellera. ¿Tindrà alguna cosa a veure en la tria el fet que sigui una producció de Focus?
L'Èxit destaca més pel què, el fet de dedicar un espai a la promoció de l'oci cultural, que pel com. La manca de ritme i la poca originalitat del format (a pesar que en els diferents reportatges es nota una certa voluntat d'estil) li resten atractiu.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.