_
_
_
_
NOVEL·LA NEGRA

Sang fundacional

La bona salut del gènere negre fa que es recuperen clàssis antics i moderns, des de relats victorians a Simenon

Alex Fito

Es considera que Els crims de la Rue Morgue, d’Edgar Allan Poe, és la narració fundacional del gènere negre. Però n’hi ha una de precursora que inspirà el mestre del terror, La cámara secreta, de William B. Burton, on s’investiga el segrest d’una dona humil sobtadament rica per una herència. Cuentos de detectives victorianos recupera aquest i d’altres relats seminals de la novel·la negra, nascuda al Londres de la reina Victòria, amb la creació de Scotland Yard. L’antologia permet veure com es forja l’investigador com a heroi, figura que els futurs exponents del gènere s’encarregaran de modelar per convertir-lo en l’antiheroi quotidià que resol els crims.

El detectiu creix en l’era daurada de la novel·la negra britànica, els anys vint i trenta, en què l’enginy soluciona qualsevol cas. Un model que el nord-americà Rex Stout va portar a l’extrem amb Nero Wolf, tan obès que resolia els casos des de l’oficina. A Sonó el timbre (Navona) s’enfronta a una viuda multimilionària que l’utilitza per fugir de l’FBI. De les dues influències beu el britànic Edmund Crispin (pseudònim de Robert Bruce Montgomery), que creà un professor de literatura que a Trabajos de amor ensangrentados ha de resoldre l’assassinat de dos companys.

Però si hi ha un detectiu paradigmàtic i també clàssic per fundacional, tot i que sigui més recent, és el cínic i adorable Philip Marlowe, creat per un referent del gènere com Raymond Chandler. Els seus hereus van escollir l’escriptor John Banville (que signa com Benjamin Black) per ressuscitar el detectiu; el resultat, La rubia de los ojos negros, és senzillament excepcional: una jove, guapa i rica, es presenta al despatx de Marlow buscant un vell amant. Black recupera l’essència de Chandler sense caure en la imitació i el tòpic.

Entre Chandler i Black apareix Jim Thompson, un altre model referencial, del qual RBA recupera una novel·la intrigant com El exterminio: un gir al gènere en què la protagonista sap que serà assassinada, però no per qui. Thompson va caracteritzar-se per ser dur, punyent i cru, qualitats que porta fins a l’excel·lència un dels escriptors més prolífics del gènere, Georges Simenon, a La neu era bruta. Autor de gairebé dos centenars de novel·les, en aquesta narració Simenon prescindeix del comissari Maigret per dur-nos a una casa de cites d’un país ocupat pels nazis on matar s’ha convertit en un tràmit: el fill de la propietària del bordell, col·laboracionista, és reptat a matar per pura diversió un oficial alemany. Una història cruel que fa gelar la sang, convertida en un clàssic d’un gènere que no fa sinó acumular títols imprescindibles.

Cielo de plomo

Vuitena novel·la (quarta en castellà) centrada en Martin Bora, oficial d’intel·ligència alemany. La mort de dos presos al seu càrrec i un seguit d’assassinats rituals en un bosc el fa engegar una investigació. Ambientada a la Ucraïna de 1943, suposa també una lliçó d’història.


Cielo de plomo. Ben Pastor. Alianza Editorial. 584 pàg. 19,50 euros / @ 12,98 euros

La cuna vacía

La reina del thriller psicològic, recentment triada per ressuscitar el mític Poirot, explica el cas d’una productora que, informant sobre tres infanticides, acaba envoltada de sospita. Una història on res no és el que sembla i on reapareixen els detectius Zailer i Waterhouse.


La cuna vacía. Sophie Hanna Duomo. Ediciones. 448 pàg. 19,90 euros / @ 12,99 euros

Les escopinades dels escarabats...

El mestre de la novel·la negra catalana retrata la corrupció i els personatges que se n’aprofiten a partir de l’assassinat de dos financers. Les escopinades dels escarabats no arriben al setè soterrani del pedestal on s’aixeca la meva estàtua va guanyar el Ciutat d’Alzira.


Les escopinades dels escarabats... Andreu Martín. Bromera. 336 pàgines. 19,95 euros

Yo fui Johnny Thunders

Un àngel caigut de la música, perdut en la droga, torna a casa per començar de zero. Història de perdedors i dels barris humils de Barcelona, en la quarta obra d’un autor que va als límits del gènere, entre Marsé i Vázquez Montalbán.


Yo fui Johnny Thunders. Carlos Zanón. RBA. 288 pàg. 17 euros / @ 8,99 euros

El llegat dels ossos / Legado en...

Segon volum de La trilogía de Baztán, una de les últimes contribucions internacionals de la novel·la negra espanyola. Quan ha de començar el judici, l’inculpat se suïcida deixant un inquietant missatge a la inspectora Salazar: “Tarttalo”.


El llegat dels ossos / Legado en... Dolores Redondo. Destino 608 / 560 p. 18,50 euros / @ 12,99 euros

El tant per cent

Estremidorament realista, la història del prolífic autor podria ambientar-se en qualsevol poble afectat per la corrupció: polítics i constructors sense escrúpols i dos assassinats que investigarà un reporter amb problemes per ficar el nas allà on no el demanen.


El tant per cent. Rafael Vallbona. Alrevés 336 pàgines. 18 euros

El franctirador

Debut en la novel·la del jove dramaturg amb una trama trepidant i uns personatges complexos. Ambientada en una Polònia que fuig del passat comunista, el protagonista torna a casa fracassat i es converteix en sospitós de ser el franctirador que atemoreix la ciutat.


El franctirador. Albert Pijuan Angle Editorial 192 pàgines. 16,90 euros

El joc de Ripper / El juego de...

L’autora de La casa dels esperits debuta en el gènere negre amb la seva última novel·la, que pren el nom d’un joc en què els participants segueixen pistes per atrapar l’assassí. Els crims passen a San Francisco i l’inspector Bob Martín serà l’encarregat de resoldre’ls.


El joc de Ripper / El juego de... Isabel Allende. Rosa dels Vents / Plaza & Janés. 480 pàg. 22,90 euros / @ 9,99 euros

La ventana rota

L’autor d’El coleccionista de huesos signa la vuitena investigació del detectiu tetraplègic Rhyme. El seu cosí és acusat d’assassinat amb unes pistes massa evidents. El protagonista busca el veritable culpable en una trama que gira entorn de la manca de privacitat a la xarxa.


La ventana rota. Jeffery Deaver. Umbriel. 448 pàg. 22 euros / @ 5,99 euros

Margen de error

L’expeditiva comissària Ruiz va néixer a Verano en rojo, notable debut al noir de la sotsdirectora d’EL PAÍS, que la torna a fer treballar en aquesta història inspirada en els suïcidis de France Télecom: investigant la mort d’un home en un Madrid revolucionat pels indignats.


Margen de error. Berna González Harbour. RBA. 317 pàg. 19 euros / @ 8,99 euros

Cuentos de detectives victorianos. Diversos autors. Alba. 634 pàg. 34 euros / @ 11,99 euros. Sonó el timbre. Rex Stout. Navona. 240 pàg. 15 euros. Trabajos de amor ensangrentados. Edmund Crispin. Impedimenta. 328 pàg. 22,50 euros. La rubia de ojos negros. Benjamin Black. Alfaguara. 328 pàg. 19,50 euros / @ 9,99 euros. El exterminio. Jim Thompson. RBA. 240 pàg. 18 euros / @ 8,99 euros. La neu era bruta / La nieve estaba sucia. Georges Simenon. Quaderns Crema / Acantilado. 256 / 272 pàg. 20 euros.

La chica que llevaba una pistola...

L’H Confidencial va reconèixer el guionista per una novel·la trepidant sobre la prostitució que uneix dos escenaris: Madrid, on dos skins maten la filla d’uns romanesos, i Mèxic DF, on un taxista que pacta amb els bordells acabarà implicat en una xarxa de tràfic de persones.


La chica que llevaba una pistola... Nacho Cabana. Roca Editorial. 320 pàg. 17,90 euros / @ 3,49 euros

La casa de les papallones

Després de l’èxit de Negres tempestes, un nou cas en què la sotsinspectora Norma Foster haurà de resoldre un assassinat que l’afecta personalment: la seva filla era en el lloc dels fets i en plena investigació apareix una examant del marit enmig d’un accident múltiple al Prat.


La casa de les papallones. Teresa Solana. RBA-La Magrana. 240 pàg. 17 euros / @ 7,90 euros

El silenci doble / Doble silencio

Copartícip del boom de la literatura nòrdica, l’autora ofereix una intrigant narració sobre les estranyes relacions entre tres parelles, destapades per la desaparició d’una d’elles, de les quals es fa càrrec el seu personatge de capçalera, l’inspector Anders Knutas.


El silenci doble / Doble silencio. Mari Jungstedt Columna / Maeva 352 / 336 p. 18 euros / @ 9,99 / 9,49 euros

Tras la pista del espejo de Buda

L’autor d’El poder del perro va iniciar-se en la literatura amb el personatge de Neil Carey. La seva segona aventura, directa i humorística com acostuma l’escriptor, el porta a investigar la desaparició d’un químic i la seva poderosa fórmula.


Tras la pista del espejo de Buda. Don Winslow. Literatura Random House. 432 pàg. 18,90 euros / @ 11,99 euros

Mort entre línies / Muerte...

Un nou repte per al comissari Brunnetti: la desaparició d’uns llibres valuosíssims de la biblioteca de Venècia el porta a investigar els lectors més assidus, i un d’ells és assassinat. Així comença l’última entrega de la saga iniciada el 1992 amb Muerte en La Fenice.


Mort entre línies / Muerte... Donna Leon. Edicions 62 / Seix Barral. 272 / 320 pàg. 18,50 / @ 9,99 euros

Un hombre sin aliento

El sarcàstic i cínic Bernie Gunther treballa a l’oficina de crims de guerra nazi, preocupada enmig de l’Holocaust per si es compleix la Convenció de Ginebra. L’autor torna a fer pal·lès a la novena novel·la de la sèrie els dilemes del protagonista entre l’horror.


Un hombre sin aliento. Philip Kerr. RBA. 528 pàg. 21 euros / @ 8,99 euros

El nadal... / Con mis propias manos

El comissari Ricciardi, a qui parlen els morts, va néixer en un conte i ja va per la cinquena novel·la, ambientada al Nadal napolità de 1931. Investiga la mort d’un cap de milícia feixista mentre la dona s’enfronta a dues que el volen conquerir.


El nadal... / Con mis propias manos. Maurizio de Giovanni. La Campana / Lumen. 360 / 352 pàg. 19 eur / @ 11,99 eur

No hay lugar seguro

El veterà inspector McKennedy creu que serà fàcil: un pare i dos fills morts i la mare malferida en una urbanització a mig destruir per la crisi. El cas, que investiga amb un novell, se li complicarà pel seu passat. Una nova novel·la de la creadora de Faithful Place.


No hay lugar seguro. Tana French. RBA. 640 pàg. 21 euros / @ 8,99 euros

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_