L’aigua
Pensar, segons una gran part del món, és inútil. Com també ho és mirar per la finestra; per la finestra real, no per la pantalla
Assegut dins del Talgo, llegint un llibret que es diu La utilitat de l’inútil, de tant en tant alce la vista dels fulls i mire per la finestra —platges buides, urbanitzacions desertes—, o els veïns de vagó, imantats per les pantalles —del telèfon, de l’ordinador, del monitor del tren, on passen Jobs, pel·lícula biogràfica sobre el creador d’Apple. I trobe, en el llibre, una anècdota que conta Foster Wallace. «Hi havia una vegada dos peixos joves que nedaven i es van trobar per casualitat amb un peix més vell que anava en direcció contrària; el peix més vell els va saludar amb el cap i els va dir: “Bon dia, nois. ¿Com està l’aigua?”. Els dos peixos joves van continuar nedant un tros; a la fi, un d’ells va mirar l’altre i va dir: “¿Què dimonis és l’aigua?”». Devien nadar més ràpid, els peixos joves que el vell, però no sabien què coi era l’aigua. I diu més endavant Nuccio Ordine, autor del llibret: “Instituts de secundària i universitats s’han transformat en empreses. (...) la comesa ideal dels directors d’institut i rectors sembla ser per damunt de tot la de produir diplomats i graduats que puguin inserir-se en el món del mercat”. I quina falta fa estudiar llatí, grec, filosofia, literatura, art o música si el que importa és fabricar peons eficients, submisos, per al sistema? Si un és peix, no importa saber què és l’aigua; importa més formar part imperceptible d’un engranatge i avançar ràpid, més ràpid, sense aturar-se a pensar. Pensar, segons una gran part del món, és inútil. Com també ho és mirar per la finestra; per la finestra real, no per la pantalla. No us distragueu —ens podrien dir—, mireu, sempre, una pantalla. Hi és tot, a la pantalla, excepte l’aigua, però l’aigua —les realitats òbvies, importants—, no és útil si voleu ser, només, una peça inconscient de l’engranatge. Faig una ullada al film: Esteve Jobs tractat, puerilment (que difícil que és trobar un biopic que no siga un bunyol!), com un geni. I, com tots els genis, té les seues coses: fa pudor, és un tirà amb els col·legues, de qui no accepta cap suggeriment discrepant, es desentén de la xicota que ha deixat prenyada i de la criatura que s’hi gesta… Danys col·laterals d’una carrera que ens ha deixat uns quants aparells bonics, que fan moltes coses, que ho fan quasi tot, excepte ajudar-nos a conéixer l’aigua. El coneixement no es compra, no es pot adquirir si no és amb l’esforç individual i apassionat. La saviesa desafia les lleis del mercat: un pot compartir amb els altres allò que sap sense empobrir-se, en un procés virtuós en què s’enriqueix qui dóna i, alhora, qui rep. Què són una tauleta, un telèfon intel·ligent, un ordinador? Simples aparells que, certament, ens poden facilitar la vida. O complicar-nos-la: tot depén de l’ús que en fem. Aparells útils com un martell, una pinça o una ràdio. S’han fet pel·lícules dels inventors de la pinça, del martell o de la ràdio? Marconi inventà la ràdio, però els invents de Marconi són impensables sense les investigacions prèvies de J. C. Maxwell i H. R. Hertz, dos científics molt superiors a Marconi que treballaven inspirats, només, per una curiositat purament teòrica. Marconi es limità a fer l’aplicació pràctica d’allò que uns altres havien descobert. Tot déu estudia anglés, ara. Per què estudiem anglés? Per llegir Shakespeare, Melville o Conrad, o perquè ens cal un obrellaunes quan viatgem pel món o per Internet? Arribats ací, potser cal preguntar-nos, seriosament, què entenem per la paraula útil. I jo m’estime més una afirmació de Tolstoi citada en el llibret: “L’útil és únicament allò que pot fer tornar l’home millor”. Alce els ulls del paper i escrute els veïns de vagó: tots de cara a les pantalles, grans, petites, electròniques. I mire per la finestra: urbanitzacions desertes, platges buides. I, més enllà, l’aigua, immensa, profunda, inacabable. Si jo fóra peix, el meu primer propòsit seria intentar conéixer l’aigua.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.