Strauss als Alps
El director japonès és un dels aspirants a conduir l’orquestra catalana
L’excursió sonora que la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) realitzarà aquest cap de setmana a L’Auditori —divendres, 20.30 hores; dissabte, 19 hores, i diumenge, 11 hores— és de les que acaben deixant una orquestra completament exhausta. Disposats a iniciar amb bon peu l’Any Richard Strauss —aquest any es commemora el centenari del naixement del compositor alemany—, projecten escalar la Simfonia alpina, op. 64, monumental partitura que exigeix una plantilla de 110 instrumentistes disposats a deixar-se la pell en l’escenari.
Escrita el 1915, la famosa composició descriu 11 hores de les aventures d’un alpinista a la muntanya, un viatge sonor d’un virtuosisme encegador en el qual Strauss, un dels millors orquestradors de la història, transporta l’oient al cim de les muntanyes, entre rierols, cascades, animals que pasturen (a la partitura hi ha el so dels esquellots) i una colpidora tempesta elèctrica. Per arribar al cim amb èxit, els responsables de l’OBC han contractat els serveis d’un guia fiable, el director japonès Kazushi Ono (Tòquio, 1960), que posseeix els recursos tècnics, l’experiència i el tremp que demanen les gestes simfòniques.
SIMFONIA ALPINA. OP. 64
Richard Strauss
L’Auditori de Barcelona
De divendres a diumenge
No és un simple concert més de la temporada. Ono va assolir un gran èxit en el seu debut amb la formació barcelonina el 2012 —deu minuts d’aplaudiments van premiar la seva actuació en un programa de lluïment popular, amb l’Schéhérazade, de Rimski-Kórsakov, com a plat fort— i, per al seu retorn, el gerent de l’OBC, François Bou, que va treballar amb Ono en l’Òpera de Lió —el mestre japonès acaba la seva etapa com a titular del teatre belga aquesta mateixa temporada—, ha col·locat en els faristols una obra de màxim lluïment. El programa s’obrirà amb November Steps, una obra de Toru Takemitsu que inclou instruments tradicionals japonesos. Ono és el més ferm dels candidats que els responsables de l’OBC tenen en compte per rellevar Pablo González com a director titular de la formació barcelonina si finalment opten per no renovar el seu contracte de cinc anys, que acaba el juliol del 2015. La decisió, segons va avançar el novembre passat a EL PAÍS el president de L’Auditori i l’Orquestra, Jaume Ciurana, tinent d’alcalde de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, s’anunciarà en el primer trimestre de l’any.
En l’ascens internacional d’Ono ha tingut un paper essencial la seva excel·lent tasca com a titular de l’orquestra del Teatre de la Monnaie de Brussel·les (2002-2008), on va impulsar un cicle simfònic que va elevar el nivell de la formació. A Barcelona, la qualitat del treball d’Ono es va poder comprovar ja en el seu debut al Gran Teatre del Liceu, a la temporada 2003-2004, on va dirigir l’òpera Wintermärchen, de Philippe Boesmans, al capdavant de la companyia belga.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.