_
_
_
_

Pluja d’estrelles al Liceu per celebrar el 175è aniversari del teatre

La nova temporada ofereix 12 òperes i concerts amb Anna Netrebko, Sondra Radvanovsky, Javier Camarena, Gustavo Dudamel i Marc Minkowski amb l'objectiu de recuperar el públic perdut per la pandèmia

Àlex Ollé, director escènic; el director artístic Víctor García de Gomar; Salvador Alemany, president; el director general Valentí Oviedo, i el director d'orquestra Josep Pons, d'esquerra a dreta, presenten la nova temporada del Liceu.
Àlex Ollé, director escènic; el director artístic Víctor García de Gomar; Salvador Alemany, president; el director general Valentí Oviedo, i el director d'orquestra Josep Pons, d'esquerra a dreta, presenten la nova temporada del Liceu.Andreu Dalmau (EFE)

Després del seu any més difícil, afectat, com tots els teatres, per la pandèmia, el Gran Teatre del Liceu vol convertir la celebració del seu 175è aniversari en un revulsiu artístic capaç de situar-lo altre cop a la divisió d'honor del món de l'òpera. Es preveu un enlluernador planter d'estrelles per assegurar l'èxit en taquilla de la temporada 2021-2022, veus de luxe com Anna Netrebko, Javier Camarena, Sondra Radvanovsky, Sonya Yoncheva i Matthias Goerne, i directors del nivell de Gustavo Dudamel i Marc Minkowski. Valentí Oviedo, director general del Liceu, va explicar que “l'objectiu és recuperar el públic perdut per la pandèmia i aconseguir un total de 18.709 abonats, un 38% més que la temporada actual”.

Más información
Una cultura malmesa espera ser considerada de veritat essencial
L’ànima i la vida del Raval en una òpera creada pel Liceu amb entitats del barri

En obrir la roda de premsa de presentació de la temporada, Salvador Alemany, president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, va afirmar: “El Liceu continua dempeus, malgrat els problemes econòmics, les restriccions i la reducció d'aforament. I volem celebrar els 175 anys de vida del teatre amb il·lusió, energia i confiança en el futur”. Alemany va aprofitar l'ocasió per felicitar el Teatro Real de Madrid pel seu èxit després que hagi estat escollit el millor teatre del món pels International Opera Awards. “No ens fa recança dir-ho i celebrem aquest èxit amb sincera alegria”, va assegurar en nom del teatre.

El retorn de la mediàtica soprano russa Anna Netrebko com a protagonista promet alt voltatge líric en un concert ideat per celebrar el 175è aniversari, amb tres actes íntegres de Macbeth, de Giuseppe Verdi, i La bohème i Turandot, de Giacomo Puccini, amb el tenor Joseph Calleja. L'esdeveniment tindrà lloc el 3 d'abril del 2022, la vigília d'una efemèride —el Liceu es va inaugurar el 4 d'abril del 1847— que el teatre celebrarà al llarg de la temporada amb recitals i concerts d'altres noms famosos, com els tenors Piotr Beczała i Javier Camarena, la soprano Sonya Yoncheva i la mezzosoprano Magdalena Kožená amb Simon Rattle.

Generar il·lusió per ampliar el públic és el repte que afronta el coliseu líric de la Rambla en la seva propera temporada, però per arribar a la xifra de 264.000 espectadors depèn de la millora de la situació sanitària i de l'ampliació de l'aforament, actualment limitat al 50% pel Procicat. “La nostra previsió és iniciar la temporada amb un 70% d'ocupació del setembre al desembre i aconseguir el 100% a partir del gener del 2022”, ha assegurat Oviedo.

Actualment el teatre disposa de 13.527 abonaments disponibles i només 9.400 abonats. Queda, doncs, un bon tros per recuperar els subscriptors perduts (un 20% respecte a temporades anteriors) i consolidar un increment de 5.182 abonaments per arribar al total previst de 18.709. Per aconseguir-ho, afegeix Oviedo, l'important és generar il·lusió: “La celebració del 175è aniversari és una gran oportunitat per aconseguir-ho”.

La nova temporada té un pressupost global de 49,5 milions d'euros i ofereix un increment de títols —12 òperes, dues en versió de concert, més una versió escenificada del monumental War Requiem, de Benjamin Britten— en una àmplia oferta artística amb 46 espectacles que inclou dansa, recitals, concerts simfònics, música de cambra, projectes a càrrec de joves compositors i muntatges dissenyats per al públic infantil i juvenil. Augmenta també l'activitat respecte a temporades anteriors, amb un total de 232 funcions que, com a novetat, s'iniciaran de manera habitual a les 19.00.

El pressupost s'aproxima al previst per a la temporada del 20è aniversari de la reinauguració del Liceu, interrompuda per la pandèmia. Les administracions aporten un 47,7% del pressupost i els ingressos propis equivalen al 52,3% restant, dels quals el 37,42% prové de l'activitat artística i el 14,88% de mecenatge, patrocini i lloguer d'espais.

Víctor García de Gomar, director artístic del Liceu, aposta per la recerca del paradís de l'òpera i l'art com a leit motiv de la temporada. “La cultura s'ha convertit en un refugi ideal per reflexionar, explorar i somiar un univers sonor, visual i estètic. I aquesta temporada convida a llançar-se a aquest viatge apassionant”.

L'objectiu continua sent convertir el Liceu en un centre de les arts i el pensament, i en aquesta línia destaca la participació de figures com l'artista sud-africà William Kentridge, amb una posada en escena de Wozzeck, d'Alban Berg, i el pintor i escultor espanyol Antonio López, que desenvoluparà la seva primera acció escènica a l'antiga presó de la Model prenent com a font d'inspiració el cicle liederístic Winterreise, de Schubert. La poeta i escriptora Anne Carson, el pensador, assagista i poeta Ramón Andrés, i els fotògrafs Jordi Bernadó i Cristina de Middel completen la llista de convidats en la sèrie de conferències i exposicions.

Dudamel tornarà amb una sorpresa: l'acord d'agermanament del coliseu de la Rambla amb l'Òpera de París, la seva nova casa —a l'agost n'assumirà la direcció artística per a un període inicial de sis anys—, en un marc d'intercanvi que promet fruits ben sucosos: el famós director veneçolà dirigirà l'orquestra parisenca al Liceu —per a l'ocasió, un clàssic del repertori romàntic francès, la Simfonia fantàstica, de Berlioz. Com a contrapartida, Josep Pons i l'orquestra del Liceu viatjaran a París per oferir El castell de Barbablava, de Bela Bartók, amb el baríton Bryn Terfel assumint per primera vegada el paper estel·lar.

Pons, director musical del coliseu barceloní, inaugurarà la temporada el 22 de setembre amb una nova coproducció d'Ariadne auf Naxos, de Richard Strauss, dirigida escènicament per Katie Mitchell i protagonitzada per la soprano Iréne Theorin, el tenor Nikolai Shukoff i veus espanyoles emergents, com les sopranos Sara Blanch i Elena Sancho Pereg. De fet, l'aposta pels cantants espanyols és ferma en la nova temporada, i inclou altres noms, com les sopranos Martha Matéu i Núria Rial, els barítons Àngel Ódena i Joan Martin-Royo, el tenor Airam Hernández i el contratenor Xavier Sabata.

Després de la inauguració, Pons s'assegura altres tres plats forts de la temporada: el citat War Requiem, amb disseny escènic del fotògraf William Tillmans estrenat a l'English National Opera; Wozzeck, d'Alban Berg —es tracta del muntatge del Festival de Salzburg amb posada en escena de l'artista sud-africà William Kentridge, protagonitzat per Matthias Goerne—, i Pelléas et Melisande, de Claude Debussy, amb direcció d'escena d'Àlex Ollé, artista resident del Liceu. Ollé també signa el muntatge que clausurarà la temporada el juliol del 2022, Norma, de Vincenzo Bellini, estrenat a la Royal Opera House de Londres el 2016. En el paper titular s'alternaran, sota la batuta de Domingo Hindoyan, les sopranos Marina Rebeka, Sonya Yoncheva i Marta Mathéu.

Més plats forts: la Trilogia Mozart-Da Ponte-Le nozze di Figaro, Don Giovanni i Così fan tutte, amb direcció musical de Marc Minkovski en una proposta escènica d'Ivan Alexandre, que permetrà veure-les seguides amb un total de 12 funcions. El retorn de Dudamel al fossat del Liceu també tindrà cor mozartià, gràcies a un muntatge de La flauta màgica amb posada en escena de Simon McBurney i Javier Camarena en el seu primer Tamino.

No hi ha Wagner en la temporada, ni Puccini —amb ells, apunta García de Gomar, “el paradís seria perfecte”—, la qual cosa deixa el protagonisme a Mozart, amb quatre òperes que són “un manual per a la vida”. El director artístic del teatre va revelar que el compositor alemany sí que estarà en la temporada 2022-2023, en la qual continuaran celebrant l'aniversari liceista.

En el capítol de les reposicions figuren dues produccions pròpies, el muntatge de Gilbert Defló de La Dama de Piques, de Txaikovski, amb Radvanovsky, Yusif Eyvazov i direcció de Dmitri Jurowski, i Rigoletto, de Verdi, amb posada en escena de Monique Wagemakers i Christopher Maltman en el paper estel·lar, la direcció musical és de Daniele Callegari. El clàssic verdià i el ballet El Trencanous, de Txaikovski, són els espectacles programats per Nadal.

L'aposta per la creació contemporània es concentra en el projecte (Òh!)pera, en el qual Àlex Ollé fa el seguiment d'una sèrie d'equips joves, seleccionats amb la complicitat de les escoles de disseny de Barcelona, que oferiran muntatges d'òperes de 25 minuts de durada a diversos espais del Liceu. La primera mostra inclou partitures de Núria Giménez-Comas, Marc Migó i José Río-Pareja

L'òpera barroca continua relegada al format de concert, amb directors de primera, com René Jacobs, que debutarà al Liceu amb Orpheus, de Telemann, primer títol d'un projecte a tres anys vista al voltant del mite d'Orfeu. William Christie tornarà amb Partenope, de Händel, al capdavant de Les Arts Florissants, i Jordi Savall dirigirà un concert de Beethoven amb les simfonies Vuitena i Novena al capdavant de Le Concert des Nations.

L'aposta per la dansa inclou la revisió de l'espectacle de María Pagés De Scheherezade a Yo, Carmen; El Trencanous, a càrrec del Ballet del Capitole de Tolosa de Llenguadoc, la recuperació del muntatge de l'English National Ballet de Giselle amb coreografia d'Akram Khan, previst per a aquesta temporada i ajornat per la pandèmia, i Winterreise, a càrrec de la companyia d'Angelin Preljocaj.

A la recerca d’un públic més jove

L'arribada d'un públic no abonat més jove —amb una edat mitjana de 42 anys respecte a l'edat mitjana dels abonats, que es manté en els 63— permet a Valentí Oviedo tenir raonables esperances. “La celebració del 175è aniversari, amb una programació ambiciosa i plena d'estrelles, és l'ocasió somiada per il·lusionar i atreure el públic, assegura el director general del Liceu.

En aquesta línia, el teatre llança una bateria de nous abonaments per captar més espectadors; l'Abonament de Dansa, amb un 30% de descompte; Hola Liceu, que facilitarà l'accés amb un 50% de descompte a tres espectacles, i una funció, Liceu entre generacions, amb entrades a 35 euros perquè els grans puguin anar acompanyats pels seus nets i nebots. El Liceu under 35 es multiplica per dos i proposa sis espectacles (quatre òperes, un ballet i un concert) a 20 euros per a menors de 35 anys.

Suscríbete para seguir leyendo

Lee sin límites
_

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_