La crítica d’art Ángela Molina, premi GAC 2020 de les galeries catalanes
L’artista Antoni Llena, el col·leccionista Josep Maria Civit, la programació de RocíoSantaCruz i el diari digital ‘Mirador de les Arts’, entre els guardonats
“El que em mou és ser modestament útil”, explica la filòloga i crítica d'art Ángela Molina, utilitzant una frase d'Opus Nigrum, de Marguerite Yourcenar, després de conèixer que ha estat guardonada amb el Premi a la Crítica dels GAC 2020, que concedeixen les Galeries d'Art de Catalunya i l'Associació Art Barcelona en el marc de la XIII Nit del Galerisme d'aquest any pandèmic.
Molina, crítica d'art des dels anys noranta “de manera professional, però de gairebé tota la vida”, apunta, en les últimes dues dècades a les pàgines dels suplements culturals i literaris del Quadern (en català) i Babelia (en castellà) de EL PAIS, i treu mèrit al seu premi assegurant que: “Ningú és important, el més important és destacar el valor de l'escriptura i la independència de criteri per sobre dels interessos personals”. El jurat reconeix aquesta llarga trajectòria “defensant l'art més transgressor i autèntic, més enllà de les modes i la comercialitat”.
Molina és una dels vuit premiats en l'edició d'aquest any durant una gala en què es van poder veure els missatges gravats dels guardonats en vídeo i una entrega retransmesa en streaming dimecres a la tarda. A més dels premiats, Antoni Llena i Chus Roig van rebre el premi honorífic en les categories d'artista i galerista. “És un premi a un corredor de fons dels molts que hi ha en aquest país que s'ho mereixen tant o més. Aquest premi val el doble perquè he estat un artista de poca comercialització i que els galeristes vulguin reconèixer-ho em fa feliç i em fa vergonya”, va dir Llena hores abans de rebre el premi.
Els altres premiats per la seva tasca al llarg de 2019, un any encara sense coronavirus, van ser el col·leccionista Josep Maria Civit, economista i comunicador, per la seva dedicació constant i continuada al col·leccionisme d'art contemporani durant més de 40 anys. El premi a la millor exposició històrica en galeria ha estat per a Magda Bolumar. Paper dels anys seixanta i setanta, presentada a la galeria Marc Domènech, i el guardó a la millor programació en galeria ha recaigut a la galeria RocíoSantaCruz.
A més, Arnau Horta, amb l'exposició Art sonor?, presentada a la Fundació Joan Miró, ha guanyat el premi al comissariat, i Gonzalo Elvira ha estat reconegut amb el premi a l'artista per la millor exposició en galeria per Idil·li, realitzada també a la galeria RocíoSantaCruz.
En la categoria premi DKV a l'artista emergent per la millor exposició en galeria, la guanyadora ha estat Glenda León, per Mecànica celeste, presentada en la galeria Senda, mentre que el diari digital Mirador de les Arts, promogut per Ricard Mas, ha rebut el premi al mitjà de comunicació. El jurat ha valorat el fet que sigui una “iniciativa particular, valenta i decidida, que ha volgut omplir el gran buit existent de publicacions dedicades a l'art i les exposicions al nostre país, amb col·laboracions de reconeguts historiadors i crítics d'art, així com també escriptors i periodistes”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.