_
_
_
_

El vampir mossega com mai en l’any 123 dD (després de ‘Dràcula’)

Nick Groom, autor de la més recent història cultural de la criatura, en subratlla l’actualitat en temps de pandèmia, com també la inesgotable influència de la novel·la de Bram Stoker

Fotograma del 'Dràcula' de Francis Ford Coppola, basada en la novel·la de Bram Stoker, que marca un abans i un després en el gènere.
Fotograma del 'Dràcula' de Francis Ford Coppola, basada en la novel·la de Bram Stoker, que marca un abans i un després en el gènere.
Jacinto Antón

El vampir mossega com mai. A més de l’exposició sobre el llegendari personatge que recala al CaixaForum de Barcelona del 30 d’octubre fins a gener (Vampirs. L’evolució del mite), i que arriba Halloween, i que es prohibeix anar de nit pel carrer, i que hi ha una plaga, és notícia l’aparició recent d’un interessantíssim assaig sobre les tenebroses criatures àvides de sang, El vampir. Una nova història (Desperta Ferro, 2020). El seu autor és el britànic de 52 anys Nick Groom, professor de literatura anglesa educat a Oxford. Especialista en novel·la gòtica i en la subcultura el mateix nom, i col·laborador de Time Literary Suplement, Groom ressegueix en el seu llibre la història cultural del vampir, que, subratlla, tal com l’entenem avui va néixer al segle XVIII. Per a l’especialista, els nostres vampirs, uns éssers molt específics dins de la categoria genèrica dels no morts, formen part del món modern, són criatures de la Il·lustració, i es van originar com a producte del raonament empíric, quan se’ls va tractar com a éssers reals objecte d’estudi.

Groom traça la seva història entre la vampirologia clàssica de ressuscitats estacats en poblets eslaus i les metamorfosis contemporànies del personatge (Coppola, Stephenie Meyer, Salem’s Lot, les bandes The Damned o Bauhaus, o els vampirs gamberros d’El que fem en les ombres, que li encanten), i concedeix una importància seminal a la publicació del Dràcula de Bram Stoker, fins al punt de datar la història vampírica amb la referència de l’abans o després de Dràcula. Així, ara seríem en el 123 dD, una època, apunta, de superabundància de vampirs, un veritable Vampirocè.

“No són fantasmes ni esperits, sinó criatures corpòries amb metabolisme i necessitats de nutrició”

A la pregunta d’aquest diari de què són els vampirs avui, després de tantes metamorfosis, i quin paper tenen en la contemporaneïtat, Nick Groom respon: “Certament, s’han metamorfosat en diferents àrees, des dels aristocràtics predadors inspirats en Dràcula als diversos vampirs verds que sobreviuen amb substituts de sang. La raó d’aquesta longevitat és que els vampirs són criatures físiques (corpòries): no són fantasmes ni esperits, encara que posseeixin una biologia estranya; tenen un metabolisme, i necessiten nutrició. Així que, encara que són molt propers a l’ésser humà, són no humans i, per tant, ens permeten reflexionar sobre el que ens fa humans”.

Quina és l’última en vampirs? “Com a vampir contemporani, el Dràcula de BBC-Netflix (2020) és bastant bo”. Groom no creu que hi hagi un cert empatx (i valgui la paraula) de vampirs en l’actualitat. “Absolutament no, només cal observar la quantitat de noves pel·lícules, llibres (el que jo anomeno V-Lit, literatura de vampirs), còmics, etcètera. Encara no hem arribat a el límit vampíric!”.

L’estudiós justifica haver escrit una nova història dels vampirs: “Atès que la societat canvia, fem front a nous desafiaments, i els vampirs són el que anomeno experiments mentals canviants que ens poden ajudar a entendre nous aspectes de la salut, la ciència i la humanitat”. Quins serien els moments fonamentals en l’evolució del mite? “Els vampirs van ser descoberts quan la ciència de la Il·lustració es va trobar amb el folklore de l’est d’Europa a la dècada de 1720. Tot i que havia històries anteriors sobre vampirs, el vampir com el coneixem avui va ser nomenat per primera vegada i descrit a inicis de segle XVIII. Llavors es va convertir len metàfora política i filosòfica, abans d’entrar finalment en la ficció literària —en la qual destaca la gran influència d’El Vampir, de Polidori, de 1819—. Va seguir una autèntica vampiromania en literatura i teatre que va culminar amb el Dràcula de Bram Stoker el 1897. Així que les dates clau són la dècada de 1720, 1819 i 1897”.

En el llibre, Groom aborda el tema de la infecció vampírica i l’associació del vampirisme amb el contagi de malalties. “Els vampirs van ser caps de turc dels contagis inexplicables, particularment d’aquells que es propagaven de forma sorprenentment ràpida i sense causa aparent, i que no tenien símptomes obvis”.

Groom destaca algunes característiques poc conegudes de Dràcula, com el fet que és una novel·la moderna, no un conte gòtic, que fa èmfasi en la tecnologia i en les innovacions mèdiques. “Va ser lloada per la seva mirada futurista. Incloïa càmeres, gravadores, telègraf, psiquiatria i, per descomptat, transfusions mèdiques de sang. Stoker suggereix que el món modern és ell mateix estrany i misteriós, dominat per forces invisibles que pocs comprenen, alguna cosa molt semblant al que succeeix avui amb internet, els mòbils, les xarxes socials...”.

Sexe i economia amb ullals

Creu Groom que la càrrega sexual del vampir ha estat sobrevalorada, en detriment d’altres elements fonamentals del mite? D’altra banda, és possible separar el vampir de la seva càrrega sexual? “L’aspecte sexual sens dubte hi és, però em sembla que és una manera molt òbvia d’acostar-se als vampirs. El 1819 es van tornar seductors, després van passar a ser eròtics al llarg de segle XIX (molt sovint com a vampiresses), i sexuals al segle XX (sobretot a través de les pel·lícules de terror). Però és molt més interessant entendre l’aspecte sexual com a metàfora d’altres coses: al XIX va ser metàfora del capitalisme, al XXI és una metàfora de la identitat, de l’estatus social i del poder polític”.

Un aspecte del Dràcula de Bram Stoker que l'estudiós destaca en el seu llibre és la relació del comte amb els diners i l'economia. ¿Dràcula com a encarnació dels fons d'inversió tèrbols, de l'especulació immobiliària (adquireix propietats com a Carfax House)? Molt suggestiu! "Karl Marx va fer servir imatges de vampirs per descriure l'alienació i l'explotació del capitalisme. És per descomptat molt suggeridor per al vampir d'avui: no són estranys monstres sobrenaturals. Dràcula mateix és un expert en importació i exportació, en el sistema legal, en especulació immobiliària, en infraestructures de transport, etcètera. Manipula aquests sistemes i s'hi infiltra tal com avui un hacker pot descodificar claus i accedir a dades confidencials, o com un virus informàtic pot fer caure un ordinador central".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Jacinto Antón
Redactor de Cultura, colabora con la Cadena Ser y es autor de dos libros que reúnen sus crónicas. Licenciado en Periodismo por la Autónoma de Barcelona y en Interpretación por el Institut del Teatre, trabajó en el Teatre Lliure. Primer Premio Nacional de Periodismo Cultural, protagonizó la serie de documentales de TVE 'El reportero de la historia'.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_