La vida del ‘fantàstic’ dibuixant Josep Segrelles, en un documental
Guillermo del Toro i John Howe, el dibuixant d’‘El senyor dels anells’, elogien la trajectòria de l’il·lustrador valencià, del qual també s’exposen 56 obres al Museu Maricel de Sitges
“Les seves imatges realistes són bellíssimes, però quan toca el fantàstic és un il·luminat”. Així d'entregat es mostra el director mexicà Guillermo del Toro en parlar del pintor i il·lustrador valencià Josep Segrelles en un documental sobre la vida i l'obra d'un dels dibuixants espanyols de més trajectòria internacional i que s'ha estrenat en el marc del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges. El reportatge coincideix amb una exposició de 56 originals de temàtica fantàstica de l'artista al Museu Maricel de Sitges, que es podrà veure fins al 15 de novembre.
“La gent que hauria de valorar-lo i coneixe'l encara no el coneix”, diu el director d'El laberint del faune en el documental Segrelles. Ilustrador universal, que intenta pal·liar aquest dèficit. Dirigit pel també valencià Ignacio Estrela, s'ha rodat a Mèxic, Suïssa i els Estats Units per comptar amb el testimoni d'admiradors de Segrelles com John Howe, el dibuixant d'El senyor dels anells. “En les seves aquarel·les hi ha una combinació inusual de valentia i bellesa; veus els seus treballs sobre la lluna o el cos humà i no hi ha un Segrelles, n'hi ha 10”, s'admira Howe.
I és que Segrelles (Albaida, 1885-1969), va ser pintor, il·lustrador i cartellista, format durant 25 anys a Barcelona, mostrant-se impecable en qualsevol tècnica, ja fos aquarel·la, oli, ploma, cera... Va elaborar cartells durant 20 anys per al Barça (del qual era soci), com va fer també per la Volta Ciclista a Catalunya, i va il·lustrar mig centenar de llibres, entre els quals destaquen un avui buscat Las mil y una noches en dos volums, un luxós El Quijote per a Espasa-Calpe i les grans novel·les de Blasco Ibáñez que va il·luminar.
La seva irrepetible combinació de tècnica i imaginació fantàstica, avançada al seu temps (alguns hi veuen un precedent de la il·lustració contemporània de la ciència-ficció), el va portar a Nova York (1929-1932), on va treballar per la Ford i va col·laborar en capçaleres com Cosmopolitan, Fortune i The New York Times.
Es calcula que Segrelles va fer més de 5.000 obres. D'aquestes, el Museu Maricel amb prou feines en mostra un u per cent, però moltes no s'havien vist mai a Espanya. La majoria van estar a l'exposició que va fer al Roerich Museum de Nova York el 1931; també hi ha la peça que li va suposar la Medalla d'Or a l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929, una d'aquestes aquarel·les que tant impressionen el senyor de l'anell Howe.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.