_
_
_
_

Teatres, auditoris i cinemes de Barcelona i la seva àrea metropolitana amplien l’aforament al 70%

El Procicat avala la mesura que reclamava el sector des de feia mesos com a condició indispensable per a la seva viabilitat

José Ángel Montañés
Protesta del sector de la cultura al juliol.
Protesta del sector de la cultura al juliol. ALBERT GARCIA

Els teatres, auditoris i cinemes de Barcelona i la seva àrea metropolitana ampliaran l'aforament del 50 al 70% després de l'acord al qual han arribat els departaments de Salut i Interior, a instàncies de Cultura, i que ha estat validat aquest dilluns pel Procicat. La mesura, que s'aplica de moment només a Barcelona i 15 ciutats de l'àrea metropolitana, tindrà validesa quan es publiqui al DOGC, i és una victòria del sector que fa mesos que assegura que les sales de teatre i cinema són segures i que sostenen que l'obertura a mitges no és rendible. També és una victòria de la nova consellera de Cultura, Ángels Ponsa, que només fa 14 dies que exerceix el càrrec i que s'havia compromès fermament amb el sector a tirar endavant l'augment reclamat.

Más información
Focus llança la nova temporada després de la “catàstrofe” i reclama augmentar l’aforament dels teatres al 66%
Les sales de concerts catalanes afronten un final d’any agònic

L'acord, que ha estat comunicat aquest dilluns al migdia, afecta Barcelona, Badalona, Castelldefels, Cornellà, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Gavà, Montcada i Reixac, el Prat de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Viladecans. En queden fora Sabadell, Sant Cugat del Vallès i Terrassa, que seguiran mantenint el 50% de l'aforament.

L'ampliació de l'aforament arriba en un moment en què la taxa de risc de rebrot ha pujat, i ha passat de 154 al 162, però està molt lluny del 800 que viuen altres comunitats com Madrid. La mesura arriba també en un moment delicat, amb les imatges de la protesta del públic diumenge al Teatro Real de Madrid per no guardar-se les distàncies de seguretat i la consegüent suspensió de la representació. “Això no passarà en cap cas aquí. La gent no estarà mai braç a braç”, expliquen des de Cultura. Per la seva banda, des del Procicat es demana al sector cultural català extremar els controls a les zones comunes dels equipaments per evitar aglomeracions.

Daniel Martínez, president de Focus, considera molt positiva la decisió d'augmentar els aforaments. “Estem molt contents”, ha dit a aquest diari, “s'ajusta al que havíem reclamat sostingudament, amb dents i ungles, i compleix amb justícia amb el que és la realitat del sector, en el qual s'estan aplicant rigorosament totes les mesures sanitàries anticovid”. Martínez, l'empresa del qual gestiona quatre dels teatres més importants de la ciutat (Romea, Villarroel, Goya i Condal), a més de La Latina a Madrid, ha subratllat que “era un absurd brutal” mantenir els aforaments al 50%. “Esperem que la mesura de l'augment, que de moment és només per als teatres de Barcelona i l'àrea metropolitana, s'estengui aviat a la resta del territori”. Martínez ha destacat que la situació a Madrid era molt diferent amb aforament al 70% i ha assenyalat que aquí s'han produït importants augments de taquilla aquest cap de setmana.

I és que l'augment de l'aforament ha estat una reivindicació dels teatres privats i públics catalans que el consideraven imprescindible per rendibilitzar l'obertura de les sales i consideraven que amb el 50% era difícil i fins i tot inviable mantenir la temporada.

Encara falta saber, però, què passarà amb les sales de concerts i discoteques, espais culturals que es consideren oci nocturn en el qual el públic no s'està assegut en cadires mantenint la distància de seguretat.

El tema de l'aforament ha anat canviant al llarg de la pandèmia. Al maig, tres mesos després del tancament de tots els espais, es va reobrir permetent només 30 persones, sense superar mai el terç de l'aforament. En la fase 3 del desconfinament el Ministeri de Sanitat va establir que les sales d'arts escèniques i musicals podien arribar a tenir un terç de la seva capacitat. Amb la reobertura les sales havien d'aixecar els ERTO aplicats al 100% de la plantilla, mentre que l'activitat només era del 30%, cosa que ocasionava un greu perjudici econòmic als seus responsables.

La consellera Ponsa no ha aportat cap informació sobre l'altre tema que s'esperava que anunciés en la seva visita aquest dilluns a Lleida: la declaració de la Cultura com a bé essencial que, ha assegurat, es produirà en la reunió del Govern de demà dimarts.

“No seria prudent parlar avui d'aquest tema sense haver-lo aprovat abans”, s'ha limitat a dir. La mesura suposarà, per exemple, que, en el cas de noves restriccions davant d'un eventual agreujament de la pandèmia, si els serveis essencials poden continuar desenvolupant la seva activitat amb normalitat, amb les restriccions que establissin les autoritats sanitàries, el sector de la cultura fos un d'aquests serveis essencials i, per tant, que llibreries, museus i equipaments culturals poguessin continuar oberts i no haver de tancar, a diferència del que va passar al març. La mesura també afectarà proveïdors i col·laboradors que podrien evitar la interrupció de l'activitat, com va passar en l'últim estat d'alarma.

La nova consellera ha viatjat a Lleida, on ha visitat diversos equipaments i entitats de la ciutat. Des de la Delegacio del Govern en aquesta ciutat i en companyia de la directora general de Patrimoni, Elsa Ibar, que ha estat ratificada en el seu càrrec després de l'arribada de la nova consellera, ha explicat que es destinaran 27 milions d'euros per a 57 projectes, museus, espais escènics i jaciments catalans que s'havien beneficiat de fons Feder però la pandèmia va acabar destinant els recursos europeus a la salut. Entre els projectes que es beneficiaran hi ha la Seu Vella i el Museu Diocesà de Lleida, el Museu Pau Casals del Vendrell, l'Auditori i el Macba (per dur a terme la seva desitjada ampliació).

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_