_
_
_
_
Entrevista

“Tornarem a gaudir del cinema com abans, amb total garantia”

El president dels empresaris de cinema de Catalunya, Camilo Tarrazón, es mostra preocupat pel calendari de les grans estrenes i creu que el sector patirà molt el 2021

Camilo Tarrazón, davant del cinema Comèdia, de Barcelona.
Camilo Tarrazón, davant del cinema Comèdia, de Barcelona.Albert Garcia
Toni Polo Bettonica

La reobertura dels cinemes és un dels principals símptomes de normalitat social després de tres mesos d’estat d’alarma. Després que algunes sales ja hagin obert les seves portes amb totes les mesures de seguretat pertinents, el proper dia 26 tornaran a funcionar la gran majoria dels cinemes d’Espanya, tot i que amb un 50% de l’aforament i sota mesures de seguretat excepcionals i desconegudes fins ara en el sector. “Cal que arribin pel·lícules i que la gent les vegi amb seguretat”, resumeix Camilo Tarrazón, president del Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya.

Pregunta. Quins han estat els factors imprescindibles per obrir les sales?

Resposta. Per una part s’havien de reduir prou les restriccions i, per l’altra, confirmar un calendari de llançament. La situació ha estat, una mica, la del peix que es mossega la cua: per fixar aquest calendari calia que els cinemes estiguessin oberts, i perquè els cinemes obrissin, els calia tenir un calendari.

P. Està tot al sac i ben lligat?

R. No es pot obrir alegrement perquè hem vist que hi pot haver rebrots. Durant aquest juny hem fet una autèntica marató per poder obrir, però la línia de meta d’aquesta cursa especial ens la podia estirar la covid-19… Per això cal anar amb molt de compte. Si Madrid o Barcelona haguessin patit algun rebrot que les hagués mantingut en fase 2, ens hauríem d’haver replantejat la situació. No tenir els dos mercats més potents de l’Estat hauria estat fatal.

P. Les grans produccions americanes són clau per a la rentrée. Com afecta l’endarreriment de l’estrena de Tenet?

R. L’objectiu era aprofitar Tenet, que s’ha endarrerit al 31 de juliol, de moment, i Mulan, prevista per al 24 de juliol. A Espanya es necessita que al món els cines siguin oberts. El calendari de desconfinament dels països més importants coincideix: França, Itàlia, Alemanya, el Regne Unit… però als Estats Units, que també coincidia, s’està endarrerint: a Los Angeles i San Francisco podrien obrir a l’agost, i a Nova York encara dubten. Són les tres àrees clau. També hi ha la Xina, però “els secrets de la Xina són inescrutables…”. Han tingut un rebrot i els està afectant, esclar, i una pel·lícula com Mulan necessita el mercat xinès. Cada distribuïdora haurà de decidir què fer, però les expectatives que teníem d’obrir a finals de mes s’estan diluint una mica.

P. El cinema espanyol podria aprofitar aquest endarreriment de les superproduccions...

“Crec que el cinema espanyol triga a avançar les seves estrenes després de l’endarriment de ‘Tenet’”

R. Home, tenen gairebé un mes per aprofitar una oportunitat claríssima i crec que estan trigant a moure les seves estrenes. [La segona part de Padre no hay más que uno (la primera va ser la cinta més taquillera del 2019) està prevista per al 7 d’agost, Uno para todos, per al 14, i Operación Camarón, per al setembre.]

P. El públic fa tres mesos que espera...

R. És important reprendre el contacte amb el públic, animar-lo que torni. Treballem amb estudis que ens asseguren l’interès de l’espectador a tornar al cine, i aquests dies en què ja han obert algunes sales amb pel·lícules de catàleg hem demostrat que l’experiència està altament controlada. Hem format personal per aplicar les mesures sanitàries pertinents: la butaca de separació, que els treballadors estiguin perfectament protegits, que hi hagi gel hidroalcohòlic, passar espots a la pantalla amb indicacions concretes de seguretat... També s’allarga el temps entre sessions per esponjar la gent. El cinema sempre ha estat una activitat segura: de tota la vida anar al cine ha estat la primera sortida que deixem fer als nens sols...

P. Creu que la gent s’hi acostumarà?

R. Tornarem a gaudir del cine com abans. Costarà acostumar-s’hi, però hem tret lliçons d’altres activitats que han anat funcionant durant aquest temps: hem vist gent fent cues amb separacions i amb mascaretes a les portes dels supermercats i sense barallar-se, i viatjar en metro amb mascareta, això indica que la població està mentalitzada. I algunes modificacions es quedaran, com va passar en els accessos als avions, o amb el fet de sortir a fumar al carrer en un bar.

El cinema sempre ha estat una activitat segura: de tota la vida anar al cine ha estat la primera sortida que deixem fer als nens sols...

P. Com ha afectat l’aturada dels rodatges durant la pandèmia?

R. Al segon semestre de 2020 s’estrenaran majoritàriament les pel·lícules que no s'han pogut estrenar aquests tres mesos. Les que han tingut necessitat d’estrenar (per ajuts o altres motius) ho han fet online. Pel que fa a les pel·lícules, per al públic la normalitat es donarà des del primer minut, però empresarialment, els primers mesos el sector no funcionarà de manera normal.

P. Fins quan?

R. Ja es veurà. El 2020 és un any de supervivència; el 2021 ho serà de recuperació, però cal tenir present que les mesures del Govern destinades a pal·liar les pèrdues dels mesos de tancament són a cinc anys, amb el primer de carència, cosa que vol dir que el patiment empresarial començarà el segon semestre del 2021. El primer any sencer normal empresarialment serà el 2022.

P. Caldran més mesures d’ajut?

R. Els ERTO de força major són molts diners. Ara, en funció de com evolucioni la crisi caldran més mesures, però de línies concretes encara no es pot parlar.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_