_
_
_
_
llibres

Pobres, lletjos i curts

Són vint relats curts. Cada un d’ells està dedicat a un homenot dels anys vint (Josep Carner, Pompeu Fabra, Josep Maria de Sagarra, Josep Pla...)

Agustí Esclasans aprofita, fins i tot, el poder visionari dels llampecs.
Agustí Esclasans aprofita, fins i tot, el poder visionari dels llampecs.Albert Garcia

Un molt bon llibre de 2018 (un d’important) va ser Savis, bojos i difunts. El conte decadentista a Catalunya (1895-1930). Amb aquesta antologia, els editors de Males Herbes arriscaven amb una història alternativa de la literatura catalana que, contradient el cànon ferri, abracés expressions literàries més marginals, o més marginades per la historiografia oficial. El conjunt ajudava a despertar del somni realista de Joaquim Molas i Josep Maria Castellet, obrir els ulls, veure-hi més enllà, llegir. Un dels autors antologats era Agustí Esclasans i Folch. Nascut a Barcelona el 1895 i mort el 1967, va formar part de la trama cultural de principis del segle XX i es va relacionar amb Carles Riba, Eugeni d’Ors i Lluís Nicolau d’Olwer. Va cultivar especialment el periodisme i la poesia. També va ser traductor d’Edgar Allan Poe (aquí hi ha una pista), Robert Louis Stevenson i Max Beerbohm. Al 1928, Francesc Trabal va publicar-li un llibre de contes: les Històries de la carn i de la sang, que Males Herbes ha recuperat enguany, seguint el camí de Savis, bojos i difunts i homenatjant el disseny de coberta de la col·lecció popular Les Ales Esteses.

HISTÒRIES DE LA CARN I DE LA SANG

Agustí Esclasans

Males Herbes

140 pàg.

16,50 euros

Són vint relats curts. Cada un d’ells està dedicat a un homenot dels anys vint (Josep Carner, Pompeu Fabra, Josep Maria de Sagarra, Josep Pla...), i això ens recorda que, al marge de la imatge que avui en tinguem, Esclasans no era un outsider, sinó que participava de la vida noucentista. Com a contista, Esclasans té fixació amb els homes desesperats, els pobres i els malastrucs que en fer balanç lamenten la vida que els ha tocat. Alguns dels relats (La ratlla recta, Nit de tenebres o Una evasió) semblen extrets de les pàgines de successos més negres, i testimonien crims i vileses perfectament reals. Els pitjors contes d’Esclasans, amb tot, són els que s’inclinen per la prosa poètica (és a dir, es decanten cap a l’endevinalla) i volen esgotar una anècdota, mínima, amb un excés de bons mots. Quan preval el mot, queda menys carn i menys sang al conte, i la literatura es coagula. Ara, quan Esclasans posa les paraules al servei de la sorpresa o la torbació del lector, en resulten els millors exemples del recull.

Així, a El lector del seti quinze hi tenim una bona història de dobles i dels efectes del pas dels anys. La tragèdia de la temporalitat, tot i que en clau d’absurd, reapareix a L’home rellotge, on el protagonista sap del cert que viurà cent anys i els planifica de la manera més racional possible. El llamp aprofita el poder visionari dels llampecs (aquí el rampell poètic és ben oportú: “Diria que hi tenia, marcada amb ferro ardent, la figura del llamp. Era com una sageta escapçada i ganxuda, que li punxava la carn. De tant en tant florien a l’entorn de l’igni bec ganxut tot de ramificacions de flama. I li burxaven el cervell amb una filera infinita d’agullons de metall esmolat”), mentre que a La senyora Ramona la visió sembla de malson; hi veiem una veïna corrompuda per l’edat, inhumana.

L’actitud fatalista d’Esclasans i els tons tenebrosos que gastava queden resumits a L’escarabat negre-i-blanc, un conte dolorós sobre la doble tragèdia de perdre un fill i no tenir ni un cèntim per enterrar-lo. Si Pere Calders tenia alguna cosa de ninotaire (una comicitat tan útil a la vinyeta com al conte), Esclasans vindria a ser un pintor d’estampes fosques i esbossos cruels, algú que dona per fet que el món és un “interminable manicomi obert”.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_