_
_
_
_

La crisi suspèn 50 rodatges a Catalunya

L’Acadèmia del Cinema Català demana accions immediates a la Generalitat per pal·liar els efectes de la crisi en el sector audiovisual

Rodatge de 'La vampira de Barcelona'.
Rodatge de 'La vampira de Barcelona'.
Toni Polo Bettonica

El 72% de les obres en què treballaven durant els mesos de març i abril els professionals del sector de l'audiovisual a Catalunya s'han aturat o cancel·lat; s'han suspès una cinquantena de rodatges (de llargmetratges, documentals, sèries...) que s'estaven duent a terme o estaven previstos per a aquest període; les sales de cinema catalanes calculen unes pèrdues diàries de 327.178 euros de recaptació bruta; les 54 sales agremiades han fet un ERTO que ja ha afectat uns 2.000 treballadors; el 76% dels professionals de l'audiovisual són autònoms o tenen contractes d'obra i servei en règim d'artistes... Aquestes són algunes de les dades d'una primera fotografia a curt termini de l'impacte de l'atur causat per la covid que ha fet l'Acadèmia del Cinema Català (ACC). Davant d'aquesta “situació dramàtica”, la institució reclama a la Generalitat un paquet de quatre accions immediates per evitar la crisi de tot el sector.

Segons dades facilitades per la Catalunya Film Commission i la Barcelona Film Commission, dels 50 rodatges que s'estaven duent a terme o estaven previstos durant els mesos de març i abril, tres són llargmetratges (un de ficció i dos documentals) i sis són sèries (tres de ficció, dos documentals i una websèrie). Més d'un 70% corresponen a producció catalana. L'ACC subratlla que aquesta és l'època en la qual, sobretot per les condicions meteorològiques, es programen més rodatges: cada any, entre el març i el maig se solen fer al voltant del 30% dels rodatges de tot l'any.

Más información
La facturació de l’audiovisual català cau un 100%
El DocsBarcelona es farà del 20 al 30 de maig en línia

La baixada a les sales de cinema catalanes és d'un mínim del 21% d'espectadors respecte de l'any passat en l'escenari més optimista de reobertura dels cinemes el mes de juny. En referència a l'ajornament de les estrenes, Camilo Tarrazón, president del Gremi de Cinemes de Catalunya, parla d'un reordenament en el calendari del segon semestre del 2020 i part del 2021: “L'aturada, pel que fa a les estrenes, només serà un parèntesi, un canvi de calendari, això sí, de manera generalitzada. Atès que la producció o la postproducció de nous títols també s'ha aturat, les noves pel·lícules arribaran més tard al mercat i el ritme d'estrenes es normalitzarà”.

Pel que fa als festivals, segons dades facilitades per Catalunya Film Festivals, dels 17 programats a Catalunya entre la segona quinzena de març i el mes de juny del 2020, 11 han estat ajornats (7 ja tenen noves dates entre el juny i la tardor), 2 es mantenen en les seves dates habituals però canvien el format per passar a ser en línia (el DocsBarcelosna i el D’A), un ha estat cancel·lat i els 3 restants encara no s'han pronunciat, perquè per les seves dates tenen més marge per prendre la decisió.

Les quatre mesures exigides

Davant d'aquest panorama, l'ACC considera que la salut física i la mental, que és la cultural, són indestriables l'una de l'altra i per això demana a la Generalitat quatre accions immediates:

Mantenir els compromisos adquirits en relació amb les subvencions i TV3. Demanen que el suport promès s'adapti a l'atur que ha provocat la crisi sanitària avançant pagaments d'ajudes concedides i flexibilitzant absolutament terminis i imports de justificacions, protegint els festivals i obrint línies específiques compensatòries tant a sales com a distribuïdores per la manca d'ingressos generats a les sales durant tot aquest temps.

Desencallar al Congrés les mesures laborals de l'estatut de l'artista, ara que s'han fet ben paleses la fragilitat, la vulnerabilitat i la desprotecció dels professionals. Cal que, com passa a França, els treballadors intermitents de l'audiovisual i dels espectacles en viu tinguin accés a una prestació d'atur especial calculada sobre la base d'unes hores mínimes de contractació acumulades.

Promoure la difusió del cinema propi, com recomana l'Observatori Europeu de l'Audiovisual en aquests moments crítics i de consum més disparat que mai. Proposen, per exemple, un cicle Gaudí a TV3 amb les pel·lícules premiades en els guardons de cinema català.

Per últim, la institució considera que l'audiovisual català i en català ha de ser una eina de formació en aquest moment en què el Departament d'Educació ha d'activar un pla per formar a un milió i mig de nens i joves en línia.

Els títols ajornats

De moment, s'han ajornat vuit estrenes catalanes previstes d'ara a finals de juny: Ofrenda a la tormenta, de Fernando González Molina (Golem); Uno para todos, de David Ilundain (A Contracorriente); Isaac, de David Matamoros i Ángeles Hernández (Alfa Pictures); El cerro de los dioses, de Daniel M. Caneiro (Begin Again); L'Ofrena, de Ventura Durall (Alfa Pictures); La boda de Rosa, d'Icíar Bollaín (Filmax); A Stormy Night, de David Moragas (Filmax), i Herencia, d'Ana Hurtado (Begin Again), han endarrerit la seva arribada a les sales.

A partir de les previsions facilitades per les principals distribuïdores catalanes o amb catàleg català, set produccions catalanes en principi no veuran afectada per la crisi del coronavirus la seva previsió d'estrena a la tardor: Las niñas, de Pilar Palomero (BTeam Pictures); No matarás, de David Victori (Filmax); Sentimental, de Cesc Gay (Filmax); Libertad, de Clara Roquet (Avalon); Coraje, de Rubén Rojo Aura (Mago Production); Sis dies corrents, de Neus Ballús (Filmax), i La vampira de Barcelona, de Lluís Danés (Filmax).

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_