El bon cinema en petit format recorre Catalunya
Durant el mes de febrer, es poden veure a sales de més de 30 municipis els 14 curts finalistes de la quarta mostra d'audiovisual en català VOC
Els curtmetratges prenen volada amb la quarta edició dels Premis VOC (Versió Original en Català). Aquesta mostra, impulsada per Òmnium Cultural, ha triat els 10 curts de ficció i quatre documentals finalistes i fins al 29 de febrer recorreran cinemes de més de 30 municipis de Catalunya. Temàtiques variades, reivindicatives o autèntics drames conviuen en una selecció de títols que fan un repàs de l'actualitat: des de qüestions com l'emigració fins a l'assetjament, passant per testimonis de fets reals, històries crues o casos de masclisme.
Cares conegudes, noms reconeguts i premis acreditatius asseguren la qualitat del certamen. Marta Bayarri, que actualment triomfa a la Villarroel amb Ivan Massagué a Aquella nit, canvia totalment de registre per encarnar la Marga, una dona que necessita sortir de la seva vida rutinària, en el curt Vaca, que dirigeix i protagonitza amb Pepo Blasco, i que va estar entre els nominats en la darrera edició dels Goya. També va ser nominada als Goya Hawaii, amb Aina Clotet, Albert Pérez i J. J. Domínguez, que explica el canvi radical en la vida d'un taxista acomodat a la seva monotonia.
Negre de merda, del banyolí Manel Serrat, estrenat a l'In-Edit, ens presenta en Daura, un immigrant negre de segona generació, fill de dues cultures que, de ben petit, va viure la violència a casa i els prejudicis racials al carrer i que acaba a la presó. Allà descobrirà el poder de la música rap, que esdevindrà el seu mitjà d’expressió. Unburied, el breu curt de la barcelonina Sally Fenaux Barleycorn i premiat al festival de cinema social de Seattle, és un altre punt de vista sobre el racisme: el dels migrants que continuen morint al Mediterrani.
Dos títols entre els finalistes s'estrenen al VOC. Són Ophelia, una col·laboració artística i multidisciplinària sobre el personatge de Shakespeare en el qual sis actors busquen personatge, i Dins la lluna, de Joan Cabré, que explica la bonica aventura d'uns joves que es plantegen la feliç idea d'escalar a la lluna.
Els altres tres documentals finalistes són Savis de l’horta, que a través d'experiències d’homes i dones llauradores, ens descobreix un món cultural, humà i geogràfic oblidat per la societat urbana; Sense filtres, que transmet sensibilitat i empatia cap a les adolescents i joves que han patit algun tipus de masclisme o discriminació sexista, a través de relats, primers plans i entrevistes sense filtres; i Confesso, millor curt de documental al Hot Docs Canadian International Documentary, que relata el moment en què l'assassí de dos agents rurals truca al 112 per confessar el que ha fet.
El també multipremiat Ferides, darrer curtmetratge del director terrassenc Joan Paüls, narra la història d’amor entre dues persones invidents. El dol, amb Ricard Farré i Mercè Pons, ens plasma la pèrdua d'una persona estimada (o no...). Bruna posa sobre la taula l'assetjament escolar. Alirón ens fa pensar en les relacions d'amistat i Sòl, en les familiars.
Els curts competiran pels diferents premis del certamen: premi del jurat al millor curtmetratge documental, dotat amb 4.000 euros; premi del públic al millor curtmetratge documental, amb 1.000 euros; premi del jurat al millor curtmetratge de ficció, amb 4.000 euros; i premi del públic al millor curtmetratge de ficció, amb 1.000 euros.
Per a les categories de ficció i documental, el jurat que decidirà els premis està conformat per l’actriu Anna Bertran, l’editora Belén López, el director Marc Recha, la directora d’art Mónica Bernuy i el productor Tono Folguera. El jurat de Sala Oberta està compost per Arnau Guifreu, realitzador audiovisual i multimèdia; Maria Rovira, humorista, guionista i youtuber; i Víctor Sala, director i productor de projectes audiovisuals.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.