_
_
_
_

Ricard Reguant acusa l’empresa que gestiona l’Apolo d’estafa milionària

Uns 200 treballadors i artistes vinculats al teatre denuncien que Ethika Global els deu un total d'uns dos milions d'euros

Toni Polo Bettonica
Reguant i 'La maña', al centre, amb altres perjudicats per l'empresa gestora del Teatre Apolo.
Reguant i 'La maña', al centre, amb altres perjudicats per l'empresa gestora del Teatre Apolo.Albert Garcia

Quan l'empresa Ethika Global va contractar com a director artístic del Teatre Apolo Ricard Reguant, aquest no es podia ni imaginar què li queia al damunt. "Semblava una empresa amb recursos, en un despatx de luxe a la Diagonal, amb 11 persones treballant, amb una facturació de 70-100 milions d'euros... Tot mentida!", es queixa ara el director. Aquesta empresa, que no tenia res a veure amb el món de les arts escèniques i que va voler gestionar un teatre centenari com l'Apolo, li deu 200.000 euros. A Lita Claver, la Maña, més de 90.000 i, sumant els deutes a unes 200 persones, entre actors, tècnics, proveïdors i altres empleats..., la xifra "podria passar dels dos milions d'euros. És una estafa milionària", han declarat aquest dilluns Reguant i un grup d'afectats en roda de premsa.

"Som al davant d'un conglomerat de societats offshore, insolvents, opaques i instrumentals", ha especificat Miquel Mitjans, de Mitjans Advocats, el bufet que defensa Reguant i altres damnificats. El lletrat, que ha dit que ja hi ha almenys vuit demandes civils interposades per impagaments "i n'hi haurà més", considera fins i tot que la Fiscalia hauria d'entrar d'ofici en l'assumpte, ja que es tracta d'"una organització que va més enllà de l'explotació d'un teatre per saquejar-lo". "Quan van prendre la gestió no pretenien en cap cas tirar endavant el teatre, és evident que només buscaven notorietat, com les empreses voltor", sosté Mitjans.

Más información
“Sherlock Holmes és una oportunitat per crear nous espectadors de teatre”

Perfer-ho, segons han explicat alguns dels afectats, no van dubtar a mentir sobre els guanys de les funcions. "No hi havia ni micròfons!", ha dit l'actor Joan Carles Bestard, que va participar a Sherlock Holmes y el destripador, el setembre del 2018. "Deien que no hi havia diners perquè l'espectacle no funcionava i hi havia 50.000 euros només d'entrades anticipades... Van dir que pararien l'espectacle i que ens pagarien religiosament. Tot mentida".

D'altres han cobrat amb pagarés sense fons després de conciliació judicial, o els han donat llargues durant mesos, o els han promès que "en qüestió de setmanes" arribaria un inversor i podrien cobrar, o que tenien un comprador per al teatre. Alguns, com Bestard, fins i tot van rebre amenaces: "'Et podem arruïnar la vida', em va dir un responsable de l'empresa, i em va arribar a agafar pel coll". D'altres van començar a cobrar part del que els deuen la setmana passada, però la majoria no es fan il·lusions: "Són professionals de l'engany", ha subratllat Mitjans.

Ethika Global va acomiadar Reguant el desembre de l'any passat "per incompliment molt greu de les seves obligacions" i acusant-lo dels mals resultats artístics i de taquilla. "És mentida. Sherlock Holmes havia recaptat 315.000 euros en dos mesos", diu Reguant, que s'excusa per no haver advertit de la situació a produccions que venien de fora com la de Lita Claver, la Maña, per al seu comiat: "No ho sabia!", diu Reguant, a qui van entabanar en innombrables ocasions amb presumptes subvencions concedides a punt de cobrar-se, inversors interessats a participar en la gestió... s'ha queixat l'artista. "Fins a principis de gener [de l'any passat] els espectacles van funcionar molt bé". 

Fins a la setmana passada Reguant no ha aconseguit contactar amb el propietari del teatre, un empresari israelià. "Ell també els ha demandat, però legalment no pot fer res perquè Ethika té la gestió del teatre per 25 anys", ha explicat. "Ell vol que el teatre segueixi endavant però, òbviament, amb una altra gestora. Hi ha tres empreses interessades, dues de Madrid i una de Barcelona". Però les condicions que exigeix Ethika Global, que es va quedar amb la gestió per 25 anys, són inassumibles: 80.000 euros mensuals de lloguer i un milió i mig pel teatre.

"L'última mentida de l'empresa", ha conclòs Reguant, "és la de la setmana passada, quan va dir que tancava el teatre per fi de temporada. És mentida. No té intenció de tornar a obrir al setembre

perquè han venut tot el que hi havia a dins, fins i tot vestuari i escenografia que no era seva".

En declaracions a Europa Press, fonts d'Ethika Global han dit que la reclamació dels actors i empreses proveïdores no són certes, i que després de la destitució de Reguant al capdavant de la sala "no subsisteix cap deute a les productores, ni per concepte de salari i altres quantitats davant dels treballadors, tècnics, ni personal de neteja que han mantingut relació laboral amb la direcció". Segons l'empresa, "cap obra ha obtingut beneficis des del novembre del 2017 fins al desembre del 2018, coincidint amb el període en què Ricard Reguant ha estat director general de l'Apolo".

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacción de Cataluña y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PAÍS, trabajó en la sección de Cultura de Público en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contemporánea y Máster de Periodismo El País.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_