Videojocs olímpics?
En la seva recerca d’audiències més joves, el COI s’apropa amb diverses reunions a la indústria dels eSports, que pretenen incloure al programa dels Jocs de Los Angeles 2028
Thomas Bach, 64 anys, or olímpic en esgrima a Montreal 1976 i president del Comitè Olímpic Internacional (COI), es va asseure el juliol passat a l’escenari de l’auditori del museu del COI a Lausana amb Jacob Lyon, àlies Jake, de 21, professional del videojoc Overwatch. Es van posar a parlar de les seves coses: Bach, dels Jocs; Jake, de les competicions d’elit de videojocs (eSports), i tots dos, del que hi podia haver entre aquests dos mons. Bach havia presentat la trobada com un “xoc de cultures”, i, no obstant això, eren allà, forjant una entesa que pretén que els videojocs s’incloguin al programa olímpic dels Jocs de Los Angeles 2028.
Després de Lausana, el COI va incloure els eSports en l’agenda de quatre cites d’alt nivell fins a finals del 2018, entre les hi ha la del comitè executiu del COI l’1 de desembre a Tòquio. Un acostament convençut, però prudent.
Durant la xerrada amb Jake, Bach es va mostrar amable, però desconfiat, especialment, amb els jocs violents (una “línia vermella”) i amb el procediment. El COI vol marcar el pas i no sentir-se pressionat. Però hi havia raons perquè s’asseguessin junts. Se’n van veure diverses en el vídeo que va presentar al fòrum: 165 milions d’”entusiastes” dels eSports el 2018, un 15,2% més que el 2017; una audiència global de 380 milions; 52 milions d’euros en entrades per a esdeveniments; 100 milions en premis. Els eSports viuen l’efervescència d’una explosió, mentre que els Jocs busquen esquers per a audiències joves: a Tòquio 2020 es veuran els primers campions olímpics de skateboarding, escalada, surf i bàsquet 3x3.
El 2018 el COI va provar, almenys cinc vegades, d’acostar-se als eSports
La bola que va fer seure junts Bach i Jake la va deixar anar al setembre del 2017 el president de la candidatura de París 2024, Tony Estanguet: “No podem dir que no tenen res a veure amb els Jocs Olímpics. Hi ha temps per estudiar-ho. No vull dir que no des del principi”, va dir.
Ara, amb els Jocs ja adjudicats a la capital francesa, una font oficial del comitè organitzador explica un altre vessant de l’interès: “París ha invertit molt els últims quatre anys per convertir-se en la capital europea dels eSports. La candidatura va treballar amb la ciutat per veure de quina manera podien col·laborar en això”, diu. El programa olímpic consta de 28 esports fixos, als quals en cada cita se n’afegeix algun. A Tòquio, cinc, fins a 33. El de París encara no s’ha tancat, i en la seva elaboració el COI té sempre en compte els interessos de la seu. Per això, a Tòquio s’estrena el karate i torna el beisbol.
El cas dels videojocs té peculiaritats úniques. En realitat, els eSports són diversos: es juga a el League of Legends, a el Overwatch, a el Counter Strike, a el FIFA o a el PES. Els jocs són propietat de les empreses que els van crear, en van dissenyar les normes i organitzen els tornejos. L’existència d’una federació internacional no té sentit, excepte com a tràmit imprescindible per al reconeixement olímpic. Tot i que encaixa malament amb la lògica dels eSports, se n’ha creat una, d’embrionària, que representa alguns països i ha mostrat interès en el reconeixement olímpic.
Què és eSport?
Una altra objecció és, fins i tot, anterior: els eSports, es poden considerar esport? Els escacs van passar per aquest escrutini fa gairebé vint anys, com recorda el periodista Leontxo García: “Samaranch [llavors president del COI] em va cridar a Lausana quan la federació internacional d’escacs havia demanat l’ingrés en el COI. Em va dir que havia preguntat a l’arxiu quina definició d’esport guardaven. Però no tenien cap”. Aquell dia Samaranch tenia sobre la seva taula un informe de la Universitat de Lovaina amb proves mèdiques del desgast físic en els escacs. “En una persona normal, el cervell consumeix el 20% de l’energia. En un professional, més”, diu García. En la seva assemblea següent, el COI va acollir els escacs per unanimitat.
Jake aporta una altra comparació: “El tir amb arc està en els Jocs, i no veig una diferència física radical entre les habilitats del tir i les implicades en els eSports. M’encantaria veure la competició a la qual he dedicat la meva vida reconeguda en els Jocs”. De moment estaran, amb medalles, en els Jocs Asiàtics del 2022 a Hangzhou (la Xina).
París 2024 organitzarà un esdeveniment d’eSports a la ciutat al voltant dels Jocs Olímpics
El COI va assumir, a l’octubre del 2017, que “podrien ser considerats una activitat esportiva”. El seu director d’Esports, Kit McConnell, ja no veu tan clara la frontera: “Molts esportistes estan també en els eSports. No els veiem com a mons separats. Pel que fa a l’elit, reconeixem que les característiques dels jugadors d’eSports reflecteixen característiques dels esportistes olímpics: concentració, reacció, esperit d’equip”, diu. La seva preparació també s’assembla: els professionals entrenen vuit hores diàries i disposen de preparadors físics, nutricionistes, fisioterapeutes.
No obstant això, la seva arribada als Jocs no serà tan ràpida com la que s’imagina per París 2024. “No estem creant una ruta per incloure els eSports al programa olímpic”, preveu McConnell; “a final d’any es crearà un grup de treball per veure com podem col·laborar”.
La candidatura de París ja ha assumit que no hi ha temps per cobrir el trajecte burocràtic que inclouria els eSports al seu programa, però els busca un acomodament. “Tenim la ment oberta. Podem imaginar-nos els eSports en una fan zone, com a exhibició, en una competició que organitzi París en paral·lel als Jocs. O abans, o després. Però sí que veiem clarament que tenen una opció pels Jocs del 2028”, diu un portaveu oficial parisenc.
“Els eSports estaran bé amb els Jocs o sense”, diu un jugador
En la comunitat dels videojocs també hi ha qui desconfia de l’acostament olímpic. Com Ian Smith, comissionat d’integritat de l’ESIC, un organisme anticorrupció acceptat per tota la indústria. “Els eSports no necessiten els Jocs, les audiències dels quals envelleixen, tot el contrari que les dels eSports. El 2028, l’audiència dels eSports estarà quilòmetres per davant en la mètrica més important: home jove amb temps”, diu.
Jake coincideix: “Els eSports estaran bé amb els Jocs Olímpics o sense. Però l’experiència del COI amb els esports d’acció [BMX, skateboarding] probablement els diu que no volen que aquests esports passin d’ells i s’instal·lin en el seu propi espai competitiu”, diu.
En diversos moments de la xerrada del juliol al museu del COI, Jake, conciliador, va posar el focus en la passió competitiva, en com això connectava tots dos mons, i va recordar la connexió que havia sentit amb jugadors de llocs llunyans competint contra ells. Bach somreia complagut i, amb to ambigu, repetia: “Benvingut al món olímpic”.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.