_
_
_
_

‘Campeones’ representarà Espanya en la cursa pels Oscar

La comèdia de Javier Fesser, una de les pel·lícules més taquilleres de l'any, ha estat seleccionada per l’Acadèmia de Cinema espanyola

Fotograma de 'Campions'.
Gregorio Belinchón

Campeones, de Javier Fesser, és la candidata espanyola als propers premis Oscar en la categoria de millor pel·lícula de parla no anglesa. La lectura de l'obra escollida pels membres de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya l'ha feta aquest matí l'actor Daniel Grao a la seu de la institució. Els acadèmics han triat aquesta pel·lícula entre un trio que completaven Todos lo saben, d’Asghar Farhadi, i Handia, d’Aitor Arregi i Jon Garaño.

Campeones s'ha convertit en un dels grans èxits de la temporada. I per sorpresa, perquè és una pel·lícula no sorgida de televisions privades, amb un únic nom conegut al repartiment, Javier Gutiérrez, i amb una temàtica a priori complexa. Gutiérrez encarna Marco Montes, segon entrenador d'un club de bàsquet d'elit que és condemnat, després d'un accident de trànsit en què conduïa borratxo, a exercir treballs socials. I aquesta feina la dedicarà a un equip format per jugadors amb discapacitat intel·lectual. “Soc optimista per naturalesa, però, a més, des del principi vaig tenir fe cega en la capacitat dels personatges per connectar amb el públic”, explicava Fesser a l’estrena. La va encertar: Fesser sap com enganxar el públic i aquí ha tornat a demostrar-ho: ja l'han vist, des de l’estrena el 6 d'abril, més de tres milions d'espectadors i ha recaptat 18,5 milions d'euros, xifra que triplica els guanys de la pel·lícula que la segueix en el llistat de films espanyols més taquillers del 2018. Ha estat 20 setmanes al top20.

Quan va entrar en el trio finalista Fesser va assegurar que si finalment Campeones era la triada s’enduria "tota la tropa de promoció a Los Angeles". I va apostar pel to del seu llargmetratge: "Crec que com més local és una pel·lícula més lluny pot arribar. De fet, he vist en les seves vendes internacionals i en les projeccions a l'estranger que toca un tema universal". En el proper festival de Sant Sebastià l'equip presentarà un documental, Ni diferentes ni distintos: campeones, sobre la vida privada dels protagonistes de Campeones, "i per això no és un making of del film, sinó una cosa diferent". Fesser ja va ser candidat a l’Oscar el 2007, amb el curtmetratge de ficció Binta y la gran idea, de manera que sap com n’és de "llarga i complicada" la cursa pels premis de Hollywood.

La 91a cerimònia dels premis més famosos del cinema se celebrarà el 24 de febrer del 2019, i la lectura prèvia de candidats es farà el 23 de gener, si bé la candidatura a millor pel·lícula de parla no anglesa passa sovint per almenys un altre sedàs previ.

Ja es coneixen algunes de les rivals en aquesta competició. Entre les més fortes hi ha la polonesa Cold War, de Pawel Pawlikowski (que ja va guanyar l’Oscar amb Ida); la colombiana Pájaros de verano, de Ciro Guerra (que ja va ser candidat per L’abraçada de la serp) i Cristina Gallego; la noruega El viaje de Nisha; el documental austríac The Waldheim Waltz, de Ruth Beckermann; la veneçolana La familia; la japonesa Un asunto de familia, de Hirokazu Kore-eda, última Palma d'or; la belga Girl, que va guanyar la secció Una Certa Mirada a Cannes; l'alemanya Obra sin autor, de Florian Henckel von Donnersmarck (que també sap el que és guanyar l’Oscar amb La vida dels altres); la turca El peral silvestre, de Nuri Bilge Ceylan; la ucraïnesa Donbass, de Sergei Loznitsa; la britànica I Am Not a Witch (Bafta al millor debut); el colpidor documental palestí Ghost Hunting, de Raed Andoni, o la sueca Border.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Gregorio Belinchón
Es redactor de la sección de Cultura, especializado en cine. En el diario trabajó antes en Babelia, El Espectador y Tentaciones. Empezó en radios locales de Madrid, y ha colaborado en diversas publicaciones cinematográficas como Cinemanía o Academia. Es licenciado en Periodismo por la Universidad Complutense y Máster en Relaciones Internacionales.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_