La sòrdida vida de Carmen de Mairena, en una biografia il·lustrada
Una il·lustradora recull en un llibre la vida del travestí amb pròleg de Javier Pérez Andújar
"Si la televisió fos un col·legi, Carmen de Mairena seria un cas de bullying. Així ho creu la il·lustradora i dissenyadora gràfica Carlota Juncosa, que ha convertit un dels transvestits més famosos d'Espanya, amb les seves perruques cardades i llavis d'infinita silicona, en un llibre autobiogràfic. El llibre recorre tota la seva vida, abans i després d'injectar-se silicona, prostituir-se, fer una pel·lícula amb Javier Cárdenas, i convertir-se en una de les estrelles de Crónicas marcianas. Publicat per Blackie Books, Carmen de Mairena, una biografia inclou un pròleg de Javier Pérez Andújar, qui escriu que "d'alguna manera Carmen de Mairena és la nostra estàtua de la Llibertat, és a dir, un símbol que no tenim".
Carmen de Mairena, abans Miguel Brau, és una velleta de 84 anys que finalment, després de moltes penúries, està cuidada per la seva família en una residència de Barcelona, però és també el símbol de tota una època, un personatge de Pink Flamingos, de John Waters, amb una vida sòrdida i dura.
Mairena va lluitar per ser dona a la Barcelona dels 50, va estar diverses vegades a la presó ("ser maricón anava contra Franco", diu), i d'on va sortir amb tota la cara plena de grans perquè "un marieta de la presó em va depilar la cara i se'm va infectar. Llavors ja no podia fer gales d'artista", explica en el llibre aquest popular personatge, convertit ara en un dibuix d'una dona o home en bata, sense perruca, amb quatre pèls i amb diàlegs tancats en entrepans.
El llibre, dissenyat per l'estudi barceloní Setanta i que ha sortit aquest dijous al carrer, és fruit de més d'un any de xerrades i trobades entre l'artista Carlota Juncosa i Mairena, un transsexual que mai es va treure el penis i "que es creia que era lliure, però que, per l'educació que la va modelar en plena dictadura, avui no veu bé, per exemple, que dues persones del mateix sexe manifestin el seu amor lliurement pel carrer", assegura a Efe l'autora.
Juncosa explica que Mairena "està inserida en l'imaginari espanyol molt relacionada amb coses negatives, però es va atrevir a molt en moltes coses, a nivell físic i més enllà dels convencionalismes. És com una bandera de la llibertat d'expressió", recalca.
"Va ser una víctima de la televisió (reconeix). La veia a Crónicas marcianas mentre estudiava a casa, i em feia gràcia i ara, després de conèixer-la i veure qui hi ha darrere d'aquella màscara, comprenc tot el que han abusat d'ella i com l'han utilitzat, quan podrien haver-la salvat", afegeix.
El llibre reflecteix les trobades i les entrevistes de Juncosa amb Mairena al seu pis ple d'escombraries, les seves penúries; relata com l'han estafat els amics i han abusat d'ella. Un recorregut per la vida d'Espanya i de Mairena, una dona plena de blaus, construïda al marge i descrita en el llibre amb uns dibuixos i il·lustracions aparentment suaus i ingenus, però que posen el lector davant d'un mirall perquè el riure sigui bastant més amarg.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.