El Moritz Feed Dog perfila la seva identitat entre personalitats i mites de la moda
El festival de documentals de moda s’inaugura dijous amb un retrat sobre Franca Sozzani, la llegendària editora de 'Vogue Italia'
Un dels principals objectius del Moritz Feed Dog, el festival de documentals de moda de Barcelona, és mostrar com la moda crea identitat, segons ha defensat des de la primera edició Charo Mora, responsable de la programació. En aquesta tercera convocatòria, que comença dijous als multicines Aribau, és el mateix festival el que perfila la seva identitat apostant per documentals que mostren tots els costats de la moda, des de la creació d’identitats, com les persones transgènere de Suited o els dandis que sorgeixen enmig de la misèria angolesa a Bangaologia, the science of style, fins a la projecció de mites com els Levi’s 501 i la consolidació de personalitats com Franca Sozzani, l’editora de Vogue que va morir el desembre passat, o els fotògrafs Peter Lindbergh i Rose Hartmann.
Fins ara, el festival havia inaugurat amb una pel·lícula sobre un dissenyador: Raff Simons el primer any i Jeremy Scott el segon. Però, tant per la qualitat del reportatge com pel moment en què arriba, Mora explica que aquesta edició tocava començar amb Franca, chaos & creation, dirigit pel seu fill, Francesco Carrozzini, i retre “homenatge” a l’editora que va transformar Vogue Italia i la va convertir en un referent mundial. Encara que el públic no sabés italià, sí que podria entendre el seu llenguatge visual, i sobre aquesta premissa, ho va apostar tot per la imatge. Aquesta clarividència i números històrics, com el dedicat al col·lectiu negre quan les revistes eren patrimoni de models blanques, van mantenir Franca com a editora de l’edició italiana de Vogue durant 27 anys.
A més de radiografiar els noms de les altes esferes de la moda, el festival també trepitja el carrer per mostrar personalitats més mundanes, amb treballs com Suited, dirigit per Jason Benjamin, que narra les dificultats de les persones transgènere per vestir-se i com una sastreria tradicional de Brooklyn s’ha convertit en la botiga de pelegrinatge de clients queer i trans. Després, hi haurà una taula rodona sobre identitat amb Ángel Vilda, director creatiu de Brain & Beast i director de moda a l’escola IDEP; Mar Llop, fotògrafa que ha retratat els canvis físics de les persones transsexuals, i Sasha Leeroy, músic que explicarà la seva experiència.
El festival també mira a l’Àfrica, concretament a Angola, amb el documental Bangaologia, the science of style, dirigit pel cineasta i dissenyador Coréon Dú, i mostra com en aquest país “també hi ha dandis”, manifesta Mora. El banga és un estil individual per destacar entre la massa i brillar enmig de la misèria. La seva manera de vestir els construeix una aparença que “els dona un espai en un sistema on no hi ha lloc per a ells”, afegeix Mora. El treball posa de relleu la importància de l’estètica a l’Àfrica, independentment del nivell de recursos.
Però d'identitats també en crea el certamen Miss Veneçuela, una institució en aquest país, que s’ha convertit en un ascensor social per a noies d’origen humil. De fet, són moltes les Miss Univers que han sortit d’aquest concurs, que es destapa a fons a To be a miss, dirigit per Edward Ellis, Flor Salcedo i Aaron Woolf. Després de la projecció, el púbic podrà conversar amb Patrícia Soley-Beltran, doctora en Sociologia del Gènere per la Universitat d’Edimburg i guanyadora del Premi Anagrama d’Assaig amb Divinas! Modelos, poder y mentiras. Ella aportarà “la part teòrica i reflexiva sobre el culte al cos i la bellesa en la nostra societat”, diu Mora.
El festival sempre ha tingut clar que no tot en el món de la moda és bonic. Per això, cada edició dedica un espai a parlar de sostenibilitat i innovació amb una mirada positiva. El documental que presenta en aquesta edició és Out of fashion, que acompanya la dissenyadora d'Estònia Reet Aus en el seu viatge per canviar les regles de la moda. Ella està especialitzada en upcycling, la tècnica de crear dissenys nous a partir de peces de roba descartades, i creu que la moda ràpida també podria aprofitar més bé els seus recursos. Després de la sessió, hi haurà una taula rodona amb professionals alineats amb aquestes tesis: Elena Salcedo, autora de Moda ética para un futuro sostenible (GG 2014) i professora a l’IED de moda ètica i sostenible: Santi Mallorquí, director general d’Organic Cotton Colours, i Marcel·la Vidal Gabarró, directiva de Fitex i membre d’ECUval Project.
Dels onze títols de la nova edició, sis són estrenes a Espanya. A més de Franca, chaos & creation i Bangaologia, the science of style, també es veuran per primer cop Dries, un retrat íntim d’un dels dissenyadors que més s’allunya de les regles del sistema, Dries van Noten; The incomparable Rose Hartman, sobre la fotògrafa que va introduir l’objectiu de la seva càmera en els moments més íntims de les sales VIP; Peter Lindbergh: the eye, la història del fotògraf que va emmarcar l’era de les supermodels; i The 501 Jeans: Stories of an original, sobre els llegendaris texans que transcendeixen classes socials, amb la responsable de l’arxiu de la firma, Tracey Panek, que participarà en una conversa després de la projecció amb la periodista Noelia Collado.
Abans de començar la tercera edició d’un festival que va néixer de la mà dels creadors de l’In-edit, el festival de documentals de música, les expectatives són bones. “És l’edició amb més activitats paral·leles”, diu Mora, que explica que el festival té un “creixement orgànic, volem arribar lluny i durar molt de temps”. Com van fer amb l'In-edit, des de l'organització també miren cap a Madrid i altres ciutats per créixer en el futur.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.