Pierre Cardin: “La bellesa és cruel quan un té una edat”
El dissenyador, de 94 anys, viu avui dedicat intensament al teatre i estrena a la passarel·la catalana 080 la seva obra ‘Dorian Gray. La bellezza non ha pietà’
Sabates baquetejades per la vida. Més adequades per no caure que per lluir a la passarel·la. De baix a dalt, la cosa va millorant fins a topar amb aquestes inconfusibles ulleres quadrades de pasta negra que cobreixen la mirada de qui ha vestit una –o moltes– de les dones més elegants del món. El dissenyador Pierre Cardin (San Biagio di Callalta, Itàlia, 1922) xarrupa vi blanc i parla de la seva passió, el teatre, que finança gràcies a l’imperi que ha construït durant mig segle.
El modista que va revolucionar el prêt-à-porter estrena aquesta nit al TNC de Barcelona, per primera vegada a Espanya, Dorian Gray. La bellezza non ha pietà (basada en el llibre d’Oscar Wilde) que ell ha produït i també n’ha dissenyat el vestuari. L’obra de Cardin, de 94 anys, s’estrenarà amb motiu de l’acte inaugural de la passarel·la catalana 080 Barcelona Fashion, que el creador ha visitat per segona vegada. A París manté l’Espace Pierre Cardin. “La bellesa és cruel quan un té una edat. El problema de Dorian Gray existeix. En teatre precedim el que és la vida”.
Va començar sent un dels dissenyadors més joves, el 1950 fundava a París la seva pròpia casa, i ara és dels veterans. Pel camí, centenars d’èxits i cap fill. “No vaig voler tenir-los. Després no vaig tenir la possibilitat”. El 1959, va ser expulsat de la Chambre Syndicale per la seva col·lecció prêt-à-porter per a uns grans magatzems. Molts el van titllar de traïdor. “Em van dir traïdor i després em van copiar Dior, Yves Saint Laurent... amb molt retard”. Ho tornaria fer? “Absolutament”.
Se’l veu còmode entre càmeres i gent que li demana fotos. “No em sento vell. Segueixo dibuixant, però la meva passió és el teatre. Al principi de la meva vida vaig voler ser actor. Fa 54 anys que em dedico al teatre, sóc el director teatral més vell de París”. I no pensa per res en la jubilació: “El temps lliure és la mort. La família creix, l’amor està fet, el plaer disminueix, el treball conclou... només queda ser”. Cardin interromp la conversa: “Si us plau, posi el nom dels actors [Thibault Servière i Federico Marignetti], del director de Dorian Gray [Daniele Martini]... no estic aquí per la moda sinó pel teatre. Vull promocionar els actors joves”.
Quan se li pregunta per la moda ràpida actual i per empresaris tèxtils com Amancio Ortega es posa ferm: “Jo sóc un creador. No em puc comparar. Jo no copio, però cadascú té dret a existir”. El modista considera que aquest tipus de roba és útil “perquè no tothom té diners per vestir-se amb la moda d’un creador. És com la còpia d’un llibre. La multiplicació fa que perdi valor”. Cardin va viure durant anys a Nova York, a la 61 molt a prop de la Torre Trump. Què opina del nou president dels EUA? “Deixi’m beure una mica de vi per veure-ho més clar”. I després conclou: “Trump no és el meu problema”.
Una setmana de desfilades amb gust escènic
Amb la intenció de potenciar la relació entre la moda i la cultura, el 080 Barcelona Fashion ha inaugurat aquest dilluns la seva edició més teatral al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), on fins divendres, es barregen desfilades i proves d'estilisme amb assajos i funcions. La inauguració també ha estat la més escènica: la passarel·la ha pujat el teló amb l'obra Dorian Gray, la bellesa no té pietat, que ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, acompanyat per la seva dona, Marcela Topor. En l'acte també s'ha recordat la model Bimba Bosé, que va morir fa una setmana.
En el primer dia de desfilades, ha destacat el guanyador de l'anterior edició, Miquel Suay, que ha presentat la seva col·lecció inspirada en l'univers i l'afany de l'home per explorar-lo. Com si convidés el públic a una missió espacial, amb una posada en escena molt avantguardista, la col·lecció retrofuturista 23º 51' 19'' inclou dissenys de teixits sintètics amb cremalleres i tancaments que es barregen amb teles més terrenals com la llana i el vellut. Colors metal·litzats, negres jaspiats i blau Klein per a uns astronautes entre els quals sobresortia l'atleta i broker Josef Ajram.
Abans, Blame, que en l'edició anterior va guanyar el premi al millor disseny emergent, ha mostrat la seva col·lecció Panòptic, que segueix la seva estètica urbana amb peces molt grans de colors negres i grisos, amb una concessió al taronja, i tocs de groc. TCN ha presentat dissenys continuistes, on pren més protagonisme el prêt-à-porter que la línia de bany. La firma de Totón Comella ha estat la primera en mostrar una col·lecció que segueix la tendència 'see now buy now' (ho veig, ho compro), és a dir, que ha presentat dissenys de primavera que ja es poden trobar a les botigues.
Tant TCN com Custo Barcelona, Escorpion, ZE García i la marca infantil Bóboli fugen dels ritmes d’exhibició i producció que imperaven fins ara i presenten les línies per a aquesta primavera-estiu. El 080 pretén no quedar despenjat d’aquesta tendència, encara incipient, però que ja s'ha vist en altres passarel·les del món.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.