_
_
_
_

Sixena: l’acord que ERC no va voler

El conveni que havien de signar avui a Barcelona els governs d'Aragó i Catalunya preveia el trasllat voluntari només de 12 obres

José Ángel Montañés
Portada romànica del monestir de Santa Maria de Sixena, Osca.
Portada romànica del monestir de Santa Maria de Sixena, Osca.

L'acord de col·laboració que havien de signar i presentar aquest divendres els consellers de cultura d'Aragó i Catalunya a Barcelona sobre els béns del monestir de Santa Maria de Sixena que es conserven a Catalunya, però que el veto d'ERC, en concret del seu líder i vicepresident del Govern, Oriol Junqueras, ha impedit que s'aprovi, és un document de sis folis en els quals s'estableixen diversos punts d'acord. El conveni, al qual ha tingut accés EL PAÍS, comença recordant els llaços “forjats al llarg dels segles d'història”, que han portat al fet que “s'hagi constituït, especialment a les zones limítrofes, un ric patrimoni històric i cultural, que en els últims anys ha estat objecte de nombroses disputes de titularitat entre institucions públiques i privades de Catalunya i d'Aragó”.

L'acord comença recordant que les dues comunitats, “sempre respectant la via jurídica i mantenint obertes les vies legals i els litigis empresos en defensa dels seus respectius i legítims interessos i assumint les resolucions judicials fermes que sobre la titularitat dels béns dictin els jutges”, es comprometen a col·laborar i cooperar en la protecció i conservació dels béns artístics que es relacionen al final del document. En el segon punt, la Generalitat acorda “voluntàriament” traslladar a la Comunitat d'Aragó els [12] béns de Sixena dipositats al MNAC, amb independència de la titularitat final que acabin dictaminant els jutges. En aquest mateix punt, el Govern català es comprometia a fer “les gestions que siguin necessàries perquè el MNAC acordi el trasllat de les [41] obres que posseeix de Sixena”. Entre els compromisos del Govern d'Aragó hi havia el de garantir la conservació i seguretat de les obres una vegada sortissin de Catalunya; fer-se càrrec de totes les despeses que ocasioni el seu trasllat des de Barcelona a Sixena, a més de subscriure una pòlissa d'assegurança, tal com recullen els punts del tercer al cinquè.

En el sisè i últim foli, el conveni acordava constituir una comissió de representants de les dues administracions que dissenyaria un model de conservació patrimonial i programació, “en el qual s'inclouran els béns de Sixena, així com altres béns que al si d'aquesta comissió decideixin les dues administracions i que es troben en territori català i en territori aragonès”. La comissió podrà proposar fer exposicions conjuntes en museus de les dues comunitats. També estava previst que estudiaria com contribuir a ampliar i complementar, “amb béns de la seva propietat que es trobin aliens a qualsevol litigi judicial”, la col·lecció de béns de Sixena, la del Museu de Lleida, així com les d'altres centres museístics d'Aragó i de Catalunya. En l'acord pactat pels consellers no s'esmentaven les pintures romàniques de la sala capitular que el MNAC exhibeix.

Más información
Catalunya tornarà a l’Aragó 53 dels 96 objectes d’art de Sixena
Un pacte catalanoaragonès per a l'art
ERC tomba l’acord entre l’Aragó i Catalunya per l’art de Sixena
L'Aragó lamenta que ERC impedeixi la tornada dels béns de Sixena

El conveni que va vetar dilluns el vicepresident Junqueras es tanca amb dos annexos. En el primer es fa la llista dels 12 béns que estava previst que la consellera Mayte Pérez s'endugués de tornada a Saragossa aquest divendres. Tots són propietat de la Generalitat: llibres de cor, pintures murals traspassades a tela, dues fulles de portes de fusta, fragment de creu de terme, un lligall i una caixa forta, entre d'altres. En el segon, es relacionen els 41 objectes propietat del MNAC que la Generalitat volia que es lliuressin en un futur proper, cosa que només es produiria quan la comissió delegada del primer museu català (un òrgan reduït del patronat en el qual estan presents la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i el Ministeri de Cultura) donés la seva aprovació. En els 41 objectes hi ha palmatòries, forquilles, dos reliquiaris, peces d'indumentària, sis cartes, tres frontals d'altar, rajoles i tres frescos traspassats a tela, dos signats per Mateu Ferrer que van estar, en origen, al refectori del monestir de Santa Maria de Sixena.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

José Ángel Montañés
Redactor de Cultura de EL PAÍS en Cataluña, donde hace el seguimiento de los temas de Arte y Patrimonio. Es licenciado en Prehistoria e Historia Antigua y diplomado en Restauración de Bienes Culturales y autor de libros como 'El niño secreto de los Dalí', publicado en 2020.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_