_
_
_
_

Fugint del mediatisme

La literatura mediàtica s’estén per Sant Jordi com una plaga, primer derivada de la televisió i la ràdio, ara ja saltant a Twitter

Collage de Luisa Vera realitzat el 2016.
Collage de Luisa Vera realitzat el 2016.

La literatura mediàtica s’estén per Sant Jordi com una plaga, primer derivada de la televisió i la ràdio, ara ja saltant a Twitter i a tot allò que pugui ser susceptible d’arrossegar lectors cap a una llibreria a comprovar en paper el que veuen als mitjans o a la xarxa. L’etiqueta està infectada de suspicàcia cap al lector habitual, i per això n’hi ha molts que fugen de la qualificació i, directament, de l’aparent facilitat que té un llibre mediàtic: televisius i radiofònics que escriuen més enllà de la fama, que busquen una història més enllà d’allò que els ha fet destacar.

A banda del premiat Víctor Amela, un dels que representa aquesta categoria és Roger de Gràcia. El gracienc és un vell conegut de la televisió catalana, però ha signat una primera novel·la que el temps dirà si és fruit de la necessitat de buidar el pap o d’una ambició literària que ha de créixer. El resultat, 60 dies a Cuba, és el relat del seu viatge per trobar-se a l’illa i per recuperar o perdre per sempre l’amor amb l’Amanda. Decideixen passar l’estada al Carib per separat, i a la narració d’alcohol, sexe i turisme s’hi mescla l’amor, la reflexió vital d’un jove a la frontera dels 30 i el retrat d’una societat que, de tant comunista, té la ment més capitalista del món. Total, història vital i captivadora.

Gràcia tria una narració convencional, tot el contrari del que fa Jair Domínguez. Conegut pel gran públic per la seva causticitat a La segona hora, Perímetre és la seva tercera novel·la i el consolida com una veu original a tenir en compte. L’editorial descriu aquesta història d’un enginyer que vaga pel desert a la recerca d’un enemic com “Saint-Exupéry filmat per Tarantino”, i el text en dóna fe: canviant la innocència infantil per bales, sang, i un relat delirant ple d’incògnites.

60 dies a Cuba. Roger de Gràcia. Amsterdam. 186 pàgines. 17,90 / 9,95 euros. Perímetre / Perímetro. Jair Domínguez. Catedral. 160 pàgines. 18,95 euros.

D’incògnit

Ponç Puigdevall


Tusquets


320 pàg. 19,50 / @ 9,99 euros


Una separació i un exili autoimposat a Girona són les premises d’aquesta novel·la exigent, en què el protagonista, mentre procrastina a casa els seus oncles, espera la retrobada amb la seva amant. Exercici encomiable i inusual en les lletres catalanes del crític literari i autor dEra un secret.

Joyce i les gallines

Anna Ballbona


Anagrama


198 pàg. 17,90 / @ 9,99 euros


La lectura a la Renfe de L’ofici de viure s’interromp per la conversa d’uns pacients psiquiàtrics. Torbada, la protagonista entra en un estat d’alienació i acaba a Dublín. Oda a l’absurditat quotidiana, és la primera novel·la de la poeta, finalista del premi Anagrama en català.

Vents més salvatges

Bel Olid


Empúries


224 pàg. 16,50 / @ 10,99 euros


La càrrega de l’improperi masclista és igual a Veneçuela, Nova York i Sabadell; les protagonistes d’aquests relats (combatives presoneres, reals o simbòliques, de la “violència estructural” de la societat) ho pateixen. Tercer volum de narrativa adulta de l’autora d'Una terra solitària (premi Documenta 2011).

L’aniversari

Imma Monsó


Columna


300 pàg. 20 / @ 12,99 euros


Entrà a foc en el panorama literari amb No se sap mai; vint anys després, la seva setena novel·la ens situa a l’interior d’un cotxe, on discuteix un matrimoni en crisi. Una optarà pel silenci; l’altre jugarà fort per sacsejar la parella. De fons, la dificultat de les relacions humanes.

Mare i filla / Madre e hija

Jenn Díaz


Amsterdam / Destino


192 / 176 pàg. 17, 90 / 17,50 @ 9,99 e.


Quarta novel·la d’una autora que no arriba als 30 anys. Se l’ha comparat amb Mercè Rodoreda, i en aquest el seu debut en català, fa bo el símil: capacitat de transmetre el sentiments de quatre dones, totes amb una concepció particular de l’amor i la família.

La vida sense Sara Amat

Pep Puig


Proa


256 pàg. 20 / @ 9,99 euros


El protagonista, que es diu com l’autor, recorda els dies d’infància en què la Sara Amat, fingint una fugida, s’amagà al seu dormitori; sinopsi ja esbossada en un relat de L’amor de la meva vida de moment (Altra. 16.95 euros). Guanyadora del Sant Jordi de novel·la.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_