La Fiscalia recorre contra l’arxivament de la causa sobre l’escriptor Falcones
El ministeri públic sosté que l’autor va utilitzar “societats pantalla” a diferents Estats per “ocultar” les rendes de les seves obres
La Fiscalia ha recorregut contra l'arxivament de la causa sobre Ildefonso Falcones, ja que creu que la carpetada que va ordenar la jutgessa d'instrucció és "totalment incomprensible", atès que considera acreditat que l'escriptor supervendes va crear societats pantalla en paradisos fiscals per defraudar Hisenda.
La titular del jutjat d'instrucció número 25 de Barcelona, Elena Carasol, va notificar dimarts el sobreseïment provisional de la causa contra Falcones, en concloure que no va defraudar a Hisenda 1,4 milions en el pagament de l'IRPF pels beneficis de les seves obres perquè va transferir els drets d'autor a una societat pròpia abans del seu èxit editorial amb La catedral del mar.
En un escrit, al qual ha tingut accés Efe, el fiscal discrepa del criteri de la jutgessa i remarca que en la instrucció s'ha constatat una "allau de dades i documents" que fan "totalment incomprensible" la decisió de la magistrada, ja que l'escriptor va utilitzar "societats pantalla" a diferents Estats, alguns amb la condició de paradisos fiscals, per "ocultar" el veritable titular de les rendes de les seves obres.
Segons el fiscal, l'únic titular dels drets econòmics és el mateix escriptor, com demostra el fet que la seva editorial sostingués que les ofertes d'editorials estrangeres i esborranys de contractes se li enviaven a Falcones i no a les seves societats, per la qual cosa les estructures societàries creades són una "mera disfressa" que pretenen amagar els seus beneficis.
El fiscal recrimina a la jutgessa que s'escudi en una qüestió temporal per arxivar la causa, ja que Falcones va cedir els seus drets a la mercantil Bufete Falcones, SL, dos anys abans de l'èxit de l'obra que el va popularitzar, sense que la magistrada tingui en compte que "no és la creació, sinó la utilització fraudulenta de les societats" la que determina la comissió del delicte.
"Amb l'argument de la instructora, qualsevol utilització delictiva de societats dorments, vàlidament constituïdes, donaria lloc a l'atipicitat d'aquest ús pel caràcter de la seva gènesi", argumenta el fiscal. En el recurs, el fiscal recorda que, després de la constitució de Bufete Falcones, SL, el novembre del 2004, Falcones va transmetre el 80% d'aquesta societat a la dominicana Inversiones Neagh, SA, el novembre del 2005 i que el gener del 2006 aquesta mercantil va adquirir el 70% dels drets econòmics de les 10 obres posteriors de l'escriptor.
No obstant això, segons el fiscal, Inversiones Neagh, SA, mai va aparèixer en cap dels contractes d'edició subscrits amb l'editorial Random House, ja que les titulars dels drets en aquests contractes van ser la irlandesa Kurmon LTD –constituïda el 7 de juliol del 2006– i la xipriota Erensia Trade –constituïda el juny del 2006–. El fiscal precisa en el seu recurs que Falcones i la seva esposa, que també estava imputada tot i que la seva causa també s'ha arxivat, són els titulars de la patrimonial Ernesia Investments, constituïda el març del 2006 a les illes Caiman, i que al seu torn és sòcia d'Erensia Trade, única sòcia de Kurmon, LTD.
Per tot això, el fiscal conclou que aquest entramat de societats ha estat constituït "amb l'únic propòsit d'explotar econòmicament els drets d'autor, i totes manquen de la més mínima infraestructura per desenvolupar qualsevol activitat econòmica", ja que la seva tasca és actuar com a "societats pantalla" per ocultar "el veritable titular dels drets econòmics" de les obres de Falcones.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.