Pudor de Colònia
Els atacs masclistes coordinats de la nit de Cap d’Any es van perpetrar en cinc països europeus. 766 dones han presentat denúncia. Policia i governs encara callen
Que això anava de debò, les dones ho sabem: la llibertat és cara. Unes quantes de nosaltres moren cada any a mans dels seus homes. D'altres són insultades públicament, en xarxes socials i bars, per ser visibles i decisives en institucions i organitzacions polítiques. I ara, atacs masclistes massius. Flaix: prop d'un miler d'homes es van congregar la nit de Cap d'Any davant l'estació de tren de Colònia per atacar sexualment o robar –o les dues coses alhora, que la policia encara no ho sap– centenars de dones que anaven de festa. No només a Colònia. Els atacs es van perpetrar en 10 ciutats europees al mateix temps i van durar diverses hores.
766 dones han presentat denúncia, la meitat per atacs sexuals. Són xifres només de Colònia. A més d'altres ciutats alemanyes –Hamburg n'és una–, l'assalt massiu també es va produir a Àustria, Suïssa, Suècia i Finlàndia. Encara falta (!) concretar aquesta geografia masclista. Ni xifres precises ni descripcions concretes de fets i llocs. En cinc països de l'Europa rica que persisteix a veure's a si mateixa com la més civilitzada de les Europes que es fan i es desfan. Van ser els atacs un de sol, coordinat?
Dones lliures en una nit de festa. A l'espai públic, un lloc concorregut i segur, l'estació de ferrocarril, que per als alemanys és el lloc de trobada per antonomàsia, reflexiona l'historiador i periodista Nils Minkmar en un article a Le Monde en el qual parla de la perplexitat alemanya davant l'ensulsiada dels seus dos fetitxes urbans, la policia i l'estació. Situada davant de la catedral de Colònia, icona de l'oest alemany, l'estació era fins al 31 de desembre “un lloc on s'està en societat: els pares no dubtaven a proposar-lo als seus fills joves per esperar-los o com a punt de trobada amb els amics”. Ha passat en “una de les ciutats més liberals i cosmopolites, la societat civil de la qual és alhora diversa i sòlida”.
“A la ciutat del periodista i escriptor Günter Wallraff [que fa anys va parlar de la vida dels turcoalemanys] i de la feminista Alice Schwarzer [rellevant polemista i fundadora i directora de la revista Emma], una ciutat tan pròspera com compromesa? A la qual des de l'antiguitat la gent hi arriba de tot arreu per establir-s'hi, i on hi ha des de fa temps una burgesia d'origen turc?”, s'interroga l'historiador. “I, a sobre, la policia fracassa, i bastant tràgicament, no només en la seva missió de protecció dels ciutadans, sinó també en una altra de les seves missions: oferir un informe verídic dels fets…”
Els atacs de diverses hores i llocs no van ser coneguts fins dies després; caram, la policia i el periodisme. Més preguntes. No hi ha cap morta, cert, però, tot i això, per què estem reaccionant, políticament parlant, amb indiferència? Millor: amb tanta diferència respecte als atemptats de París. Són poques, 766 dones atacades, comptant només les de Colònia i de moment? Què ho mesura? Les bombes? Els morts? El terrorisme? La hipocresia? L'esquerra radical que prefereix tancar els ulls si es tracta de refugiats i migrants del Nord d'Àfrica i del Pròxim Orient, com sembla ser el cas dels autors d'aquests atemptats?
Aquesta última pregunta és la que planteja la reconeguda sociòloga feminista algeriana Marieme Hélie-Lucas, fundadora de la Xarxa de Dones sota la Llei Musulmana, en una urgent anàlisi directa i precisa (http://www.sinpermiso.info/textos/los-ataques-machistas-coordinados-en-colonia-y-los-errores-eurocentricos-de-una-izquierda-europea). Europa prossegueix etnocèntrica, adverteix. Mira amb condescendència les seves antigues colònies i no en vol aprendre, on des de la descolonització se succeeixen atacs fonamentalistes masclistes en públic. Massius també durant els últims anys, contra les feministes laiques. Així a la plaça Tahrir cairota el 2011. L'islamisme radical remunta, però, per afrontar-ho, i malgrat la cultura laica que sustenta les seves esquerres i els seus feminismes, Europa es mou “entre el negacionisme i el racisme”.
Mal assumpte si, per no saber què fer amb els refugiats, Europa no s'atreveix a investigar els fets de la nit de Cap d'Any perquè no ens diguin racistes. Atemptats que, com a hipòtesi, poden haver estat obra coordinada d'homes reclutats pel terrorisme islàmic europeu. Passen els dies, i policia i governs continuen callant. Mentrestant, la pudor de Colònia ens impregna encara que girem els ulls: els drets de les dones són sacrificats, una vegada més, a la pau social.
Mercè Ibarz és escriptora i professora de la UPF.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.