_
_
_
_
indústria audiovisual

L’Eurocambra demana més diners i menys impostos per a l’audiovisual

El Parlament de la UE aprova un informe sobre el cinema europeu

Belén Domínguez Cebrián
Vista general dels europarlamentaris mentre votaven ahir a Estrasburg.
Vista general dels europarlamentaris mentre votaven ahir a Estrasburg.Patrick Seeger (EFE)

Aires nous per a la indústria audiovisual a Espanya. El Parlament Europeu, reunit en ple aquesta setmana a Estrasburg (França), vol donar un impuls al sector i va demanar ahir per “àmplia majoria” als vint-i-vuit estats membre que apliquin un IVA reduït a les obres audiovisuals, distribuïdes tant per internet com per altres canals convencionals. Els europarlamentaris, a més de condemnar la pirateria a la xarxa, també van suggerir que s'incloguin subtítols en tots els films i s'ampliï el ventall de pel·lícules i sèries que es poden trobar online. Això sí, de manera legal.

La iniciativa va partir de l'informe Cinema europeu en l'era digital, elaborat per l'europarlamentari conservador polonès Bogdan Brunon Wenta, i va ser aprovada per una clara majoria amb 607 vots a favor, 50 en contra i 32 abstencions. Els partits majoritaris van donar suport a la proposta, inclòs el Partit Popular Europeu (només tres dels seus eurodiputats hi van votar en contra), en què s'integra el PP espanyol, malgrat que el Govern del popular Mariano Rajoy va pujar l'IVA cultural al 21%, en què s'inclou el cinema.

L'objectiu de la iniciativa europea és promoure el consum de la indústria al continent europeu, ja que, segons va preveure ahir l'Eurocambra, “l'aplicació del mateix IVA reduït per a tots els suports i països podria fomentar el creixement de nous serveis i plataformes”.

D'ençà que va entrar en vigor l'1 de setembre del 2012 l'augment dràstic de l'IVA cultural, la indústria cinematogràfica ha demanat en concentracions, premis i declaracions una rebaixa en aquest impost del 21% amb el qual el Ministeri d'Hisenda grava les entrades d'espectacles. El 2014, només la taquilla de les pel·lícules espanyoles va suposar 123 milions d'euros, dels quals Hisenda va recaptar 26 milions d'euros.

El 21% d'IVA cultural a Espanya és un dels més elevats d'Europa. A França, per exemple, només s'aplica des del 2013 un 5%; a Portugal, un 13%, i a Alemanya i Bèlgica, un 6%.

Fonts del Ministeri de Cultura van declinar manifestar-se sobre la iniciativa europea i van passar la pilota al Ministeri d'Hisenda, com estan fent des de l'augment de l'IVA que ha posat en peus de guerra el sector cultural. Des d'Hisenda es va tirar d'argumentari: “La pujada de l'IVA es va fer en un entorn amb la necessitat de consolidar els comptes públics, com en altres sectors. La baixada de l'IVA del cinema per sota del tipus general està sotmesa a la recuperació econòmica”, informa Tommaso Koch. I sobre la decisió de l'Eurocambra van afegir: “Aquí hi ha dues coses: si es tracta d'incentivar fiscalment el cinema, ja s'ha fet a través de l'impost de societats, incrementant les deduccions fiscals a la producció cinematogràfica i augmentant els incentius perquè les produccions estrangeres rodessin a  Espanya. Si, a més, l'informe del Parlament es refereix a ajudes directes al sector del cinema, cal parlar amb [el Ministeri de] Cultura”.

Els eurodiputats, a més, van fer un pas més enllà en aquest tema i van sol·licitar als estats més inversió pública en la indústria del cinema nacional i europeu. El que persegueixen a partir d'ara és que els governs promoguin “iniciatives per facilitar la producció, la distribució, la disponibilitat i l'atractiu de les pel·lícules europees”, es llegeix en el document. De fet, només un 32,9% de les pel·lícules que van veure els ciutadans comunitaris entre el 2008 i el 2012 van ser de producció europea, segons dades de l'Observatori Europeu Audiovisual, davant del 65,11%, que eren de producció americana.

Tot això, segons fonts parlamentàries, es va discutir en la vigília del ple amb el comissari i vicepresident Andrus Ansip.

Dins de les rogatòries d'ahir per establir a Europa més plataformes per internet de tipus legal, es demana també que s'examini el desenvolupament de la portabilitat transfronterera dels serveis audiovisuals. “Tothom hauria de tenir el mateix dret d'accés a les pel·lícules fora i dins de les fronteres”, va declarar dilluns el comissari Ansip al comitè de Cultura del Parlament Europeu. D'aquesta manera, els eurodiputats insten a fer que s'augmenti la disponibilitat de pel·lícules subtitulades per promoure la circulació entre diferents països de les pel·lícules europees –només el 8% de les pel·lícules europees són projectades a l'exterior– i per ampliar el coneixement de la diversitat cultural i lingüística del continent entre els espectadors.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_