Els menjars que no moren
Hi ha humans que no mengen res que es mogui. No cuinen i menys fan servir la boca per allò que tengui sang, freda o calenta
Conten que hi ha humans, illencs, nadius i externs –molts més a tot lo món–, que no mengen res que es mogui. No cuinen i menys fan servir la boca per allò que tengui sang, freda o calenta.
No ho tasten per consciència –el seu programa– ni per disseny –el llibret d'estil–. Així s’esdevé que mai no entra a la greixonera o al plat carn de bestiola silvestre, de granja o corral que hagi dut un vestit de pell, pèl o ploma.
El dogma transversal d’aquesta gent, ultra la religió, tampoc admet les entitats grasses dels animals, llard del porc sobretot, que amb mesura confita o absorbeix gustos primers; és el tel ocult que dóna més gust i enfita el cul del plat amb salses i malles fins a sucar, mullar.
Una micona de saïm mesclat amb oli d’oliva és el fonament de l’alquímia pacient, del sofrit (sofregit), l’argument invisible de quasi tota la història culinària antiga i contemporània mediterrània.
La gent que habita per menjar en aquest entorn no animal, per mor de les seves creences privades culinàries, obvia qualsevol cosa contaminada o protagonitzada pel greix animal, saïm, xulla. El seu govern personal mana que els músculs de les bestioles i els seus greixos no els passin al cos, han de ser, alhora, substàncies ignorades, refutades.
Aquest ordre veta els bitxos que s’amaguen sota closca o la traginen, s’allunya d’allò que treu i duu banyes o mostra cresta. Hi ha un sector que ignora la fauna del fons de la mar, arena, fort o llot i de la vorera o mitges aigües: ni peix d’espines o tendrums, escata o pell de paper de vidre.
Viuen sense tastar animals marins blancs ni blaus, pops, calamars ni sípies, bèsties vermelles cuirassades amb closques fortes i antenes, o allò més menut amb més pèls i fils, gambes. Tampoc tasten escopinyes, enclotxes, musclos, eriçons o crancs.
No és qüestió de creences morals i espirituals d’aquest entorn en brega, jueus i musulmans, integristes o no, d’aquelles religions que dicten menjars prohibits. Uns i altres no mengen porc, des d’una elaboració quasi devota dels seus aliments de creença i norma respectives: amb sacrificis de segons quins animals, orientats i marcats i beneïts a l’escorxador pels comissaris.
Sense anar més enfora, a les conviccions d’oportunitat dels conversos o fidels d’antic podríem dir que és cuina sense sang, sense cadàvers, ben mirat tant si cauen del cel, caminen per la terra o s’amaguen davall terra. Posats en situació n’hi ha que no volen res que hagi nat i mort o surti d’un animal (llet, ous, formatge), ni sobrassada òbviament ni ensaïmada.
Ells s’ho perden, podria dir-se, en nom de la seva llibertat de gustos, filosofia de vida, natura de supervivència, desig de salvació i fins i tot abstracció del seu cos antic i levitació.
Emperò és ben cert ("ho sap tothom i és profecia", deia sa mare de J.V. Foix, poeta pastisser de Sarrià) que ells i tots els consumidors sense credos gaudim d’un gegantí paisatge comestible que resta lliure de tants de pecatots banals.
La resta del món és un paradís de sabors, textures, aromes i colors que mira el sol i gaudeix de la pluja. És la terra franca, territori global. Fruits i flors (visca la carxofa!), fills de plantes efímeres o d'arbres que enfonyen arrels a la terra. Als espais de bufera, als canals de reg, sura fantàstica una planta a l’aigua, els creixens salvatges. I dins l'aigua salada, neta, mouen les cames les ortigues i certes algues.
La natura congria clorofil·la, neixen fruits quasi tot l’any i també s’assequen, en conserves arcaiques. El gran verd és la bolla menuda de llàgrima dels pèsols d’esclovellar o de garrova (‘estrigassons’ i txitxaros) i les mongetes tendres, fines i amples, quasi carn.
Les hortalisses multipliquen volums i colors; bajoques i brotets, cols i pinyes (colfloris) lletugues i enciams, endívies, bledes, tronxols i fullam, espinacs, grells, naps i raves, cebes i patates com pedres negres i pedres rodones netes. Reneix el conreu de l’oblidada carabassa per sopa, bullit o fritura, com les safarnàries o les carabasses pintades per confitura de cabell d’àngel.
La col·lecció de llegums de varietats nostrades ha minvat: ciurons, llenties, mil mongetes, guixes. S’esvaixen els fruiters de bella flor i s'assequen d'altres a l'oblit. Encara ballen a l’estiu uns albercocs i es recorden molt pocs noms de l’esplet de prunes territorials; com és ara frare llarg, frare roig o frare llec (és lo mateix).
Amb els oficis majors dels menjars de llegum i fulla, hi ha la collita espontània de cames-roges, fonoll marí, espàrrecs d’ombra, castellans i forasters, dèria silvestre dels primitius que ens habiten, dedins.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.