_
_
_
_
crítica | hombres, mujeres y niños
Opinión
Texto en el que el autor aboga por ideas y saca conclusiones basadas en su interpretación de hechos y datos

Insatisfaccions i solituds

Jason Reitman lliura una pel·lícula coral d'ambicions extremes, plantejaments interessants i resultats una mica minsos

Javier Ocaña
Rosemarie DeWitt i Adam Sandler, a la pel·lícula.
Rosemarie DeWitt i Adam Sandler, a la pel·lícula.

A hores d'ara sembla més o menys clar que Internet, les xarxes socials i les noves formes de comunicació no han fet que els que se senten sols deixin de sentir-se'n. Potser l'única cosa que han provocat són noves formes de solitud, començant per la solitud en companyia d'altres o, més enllà, en companyia de tots, que ja és solitud. Jason Reitman, l'autor de Juno, Up in the air i Young adult, sempre pendent de l'aquí i ara, cosa que, malgrat la seva davallada creativa, s'agraeix, furga novament en les actituds contemporànies, en les dificultats per a la connexió a l'era de la hiperconnexió, amb Hombres, mujeres y niños. És un relat fresc i modern sobre l'adolescència i els seus pares, a la quarantena llarga, sobre les seves relacions socials i, sobretot, sexuals, basat en una novel·la de Chad Kultgen. Una pel·lícula coral d'ambicions extremes, plantejaments interessants i resultats una mica minsos.

El pròleg, amb narradora omniscient de to impersonal (Emma Thompson), s'acosta ni més ni menys que a la infinitat del cosmos, la petitesa (o grandesa) de l'ésser i el punt blau cel de Carl Sagan, en un subtext i unes imatges que remeten als Powell i Pressburger d'A vida o mort (1945), i posa el llistó tan amunt, resulta tan ambiciós, que la falta de respostes final acaba perjudicant la pel·lícula. S'ha dit amb reiteració que el cinema de Reitman és conservador, afirmació que té un punt de raó, però també de desraó: les pel·lícules no són bones o dolentes per ser més o menys conservadores o progressistes; ho són perquè els resultats s'adeqüen (o no) amb eficàcia i transcendència al seu discurs. Hombres, mujeres y niños, esperit gran, projecció petita, podria ser el revers explícit i ambiciós de Boyhood, esperit senzill, projecció gran, cosa que no evita, per bé, que sigui entretinguda, interessant i més que benvinguda. Però, tot i plantejar temes fascinants i presentar situacions molt recognoscibles, fins i tot brillants en algun cas, s'obstina a solucionar els conflictes a través de girs tan esquemàtics com alarmistes, i els seus desenllaços, fins i tot semblant morals, no solucionen res, perquè tots els problemes en els quals s'assenten continuen al mateix lloc. Al lloc on habiten les nostres solituds i les nostres insatisfaccions.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Javier Ocaña
Crítico de cine de EL PAÍS desde 2003. Profesor de cine para la Junta de Colegios Mayores de Madrid. Colaborador de 'Hoy por hoy', en la SER y de 'Historia de nuestro cine', en La2 de TVE. Autor de 'De Blancanieves a Kurosawa: La aventura de ver cine con los hijos'. Una vida disfrutando de las películas; media vida intentando desentrañar su arte.

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_