_
_
_
_

Mor als 94 anys P.D. James, la gran dama de la novel·la negra britànica

L'autora, creadora del detectiu poeta Adam Dalgliesh, va publicar una vintena de llibres

P.D. James, en una fotografia del 2011.
P.D. James, en una fotografia del 2011.David Levenson (Getty Images)

L'escriptora britànica P.D. James, la gran dama de la ficció policíaca al seu país i creadora del detectiu Adam Dalgliesh, ha mort "tranquil·lament" aquest dijous als 94 anys a Oxford, ciutat on va néixer, segons ha confirmat l'editorial Faber & Faber.

Autora de 20 llibres, la majoria dels quals van ser adaptats a la televisió en forma de sèries al Regne Unit i als EUA, l'última novel·la que va publicar P.D. James va ser La muerte llega a Pemberley, una versió en clau criminal d'Orgull i prejudici, de Jane Austen.

Les obres més conegudes de P.D. James pertanyen al gènere de la novel·la policíaca, i estan protagonitzades per l'inspector Adam Dalgliesh: Un impulso criminal (1963), Muertes poco naturales (1967), Mortaja para un ruiseñor (1971), Muerte de un forense (1977) i Intrigues i desitjos (1989). La popularitat de l'autora, així com la del seu detectiu, van créixer amb l'adaptació de diverses de les seves obres en una famosa sèrie de televisió i amb altres títols com La torre negra (1975), Sang innocent (1980) o A gust amb la mort (1986).

Va començar a escriure relativament tard i va publicar la seva primera obra, Cubridle el rostro, el 1962, en la qual apareix per primera vegada el policia Adam Dalgliesh, el seu personatge més famós. Abans de dedicar-se a l'escriptura va treballar a la seguretat social britànica i, posteriorment, al departament de policia, concretament als serveis forenses del Ministeri de l'Interior.

"Un dia em vaig adonar que no podia esperar més per escriure, però no volia que la meva primera novel·la fos una biografia de les meves dificultats. Vaig decidir escriure una novel·la de crims: m'agradava llegir-ne, m'encanta la seva estructura amb principi, nus i desenllaç –la meva escriptora preferida és Jane Austen, justament pel seu domini de la construcció narrativa– i crec que contenen alguna cosa veritable sobre els éssers humans i sobre la societat en la qual viuen. Són novel·les que ajuden a comprendre el món, que posen ordre on hi ha desordre", va declarar en una entrevista.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Más información

Arxivat A

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_