8 fotosEl tresor documental de Carmen BalcellsL’agent literària va ser un dels referents de la literatura hispanoamericana al segle XX 21 sept 2015 - 17:35CESTWhatsappFacebookTwitterLinkedinCopiar enlaceBalcells i García Márquez no només són agent i representat. La seva amistat és estreta. En aquest fax del maig del 1992, Carmen Balcells li anuncia "roses vermelles per rebre't dilluns" i "proves netes amb la incorporació de les cosetes que em vas donar per telèfon".TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURAL'agència va guardar exemplars de totes les edicions de les obres del Nobel colombià, un dels autors més traduïts del món. Aquesta és la coberta de la versió coreana de 'Crónica de una muerte anunciada'. Hi ha 700 caixes amb l'anomenada "biblioteca secundària" de García Márquez al fons Balcells.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURALa que seria "biblioteca primària" de García Márquez està formada pels originals de les seves obres i successives versions. Balcells ha conservat algunes d'aquestes peces i n'ha cedit d'altres. S'especula que la primera versió de 'Cien años de soledad' està en mans d'un amic de l'escriptor que està intentant vendre-la. Aquesta és una versió del 1985 d''El amor en los tiempos del cólera', la història protagonitzada per Fermina Daza i Juvenal Urbino.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURA4.190 dòlars van costar els passatges d'avió de l'autor de 'Cien años de soledad' i la seva dona des de Mèxic a Estocolm, amb escala a Madrid, per assistir a la cerimònia de lliurament del Nobel el desembre del 1982.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURALes cartes entre l'autora de 'La casa de los espíritus' i la seva agent desprenen tendresa per tot arreu. En aquesta targeta nadalenca, Allende demana per al proper any "silenci i tranquil·litat per escriure encara que per això hagi d'assassinar l'Scott, marrec de merda". El vitalisme de l'autora salta gairebé de cada paraula.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURAAquesta il·lustració, d'autoria desconeguda, acompanyava el manuscrit original de 'Pantaleón y las visitadoras', de Mario Vargas Llosa. El 1970 l'escriptor peruà havia nomenat agent Balcells, que va ser una de les artífexs del trasllat de l'autor a Barcelona perquè es dediqués en exclusiva a escriure després de l'èxit de les seves primeres novel·les.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURACarmen Balcells és una negociadora dura. Lluitar pels seus autors és lluitar també pel seu percentatge (10%). Però ella dignifica la vida dels escriptors, acostumats a signar contractes vitalicis i rebre gairebé el que volguessin pagar-los. Aquest telegrama enviat a l'editorial Bruguera el 1982 mostra Balcells donant un cop de puny a la taula: "O és que els fabricants de paper us en regalen la meitat per a promocions?".TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURADorotea Murh, dona de Juan Carlos Onetti, escriu a Balcells durant la detenció del seu marit després del cop militar de l'Uruguai. Onetti havia participat en un jurat literari que va premiar un conte considerat pornogràfic i subversiu per la dictadura. Balcells els anima a traslladar-se a Espanya i els ofereix suport econòmic.TEXT: TEREIXA CONSTENLA | FOTO: ARXIU BALCELLS / AGA / MINISTERI DE CULTURA