Camuflar-se en la realitat
CAMUFLAJES
Espai Cultural Caja Madrid
Fins al 9 de gener del 2011
Si un home va a la platja amb banyador és ell mateix, però si va al teatre amb esmòquing i corbata s'està camuflant". Així explica Maite Méndez Baiges, comissària amb Pedro Pizarro de l'exposició Camuflajes, el sentit d'aquesta mostra que es podrà veure fins al 9 de gener a l'Espai Cultural Caja Madrid a Barcelona. L'esmòquing no només camufla, sinó que amaga, disfressa o, senzillament, oculta. I no com a eina de supervivència durant el conflicte bèl.lic, sinó de la nostra societat. L'exposició juga amb qüestions com la identitat, la política i els mitjans de comunicació que són, afirma Méndez, part de l'art de l'engany que ens ajuda a sobreviure.
14 artistes presenten maneres noves d'amagar-se en l'Espai Cultural Caja Madrid
Camuflajes és la posada en escena del llibre publicat el 2008 amb el mateix nom per Méndez Baiges en el qual tracta aquesta qüestió en l'art del segle XX. "L'art camaleònic s'ha extret del cubisme i de les pinzellades de Picasso, artista que va tenir una influència posterior en la forma en què s'estampaven els vestits militars", assenyala. "I Dalí també va ser un gran mestre del camuflatge, com Andy Warhol".
Avui continua sent un tema molt present en l'art contemporani. L'exposició, dividida en àmbits conceptuals, fa una selecció subjectiva del que han presentat 14 artistes de diferents nacionalitats que, des de estètiques molt diverses i fent servir tota mena de suports (encara que hi predomina la fotografia i l'audiovisual), s'han endinsat des de fa temps en aquest tema.
La construcció del subjecte femení l'expressen les imatges poètiques de Francesca Woodman, on aquesta sensible artista morta als 23 anys s'autoretratava confonent-se amb elements vegetals. La crítica als mitjans de comunicació apareix amb l'holandesa Desirée Palmen, urbanita camuflada al bell mig dels carrers de Jerusalem amagant-se així de la vigilància constant. S'oculta també, confonent-se amb les parets del fons, l'artista xinès Liu Bolin. La recerca de la pròpia identitat la trobem en l'obra de Joan Fontcuberta, un dels artistes més camaleònics del moment, que presenta una producció exclusiva per a l'exposició. L'artista català agafa El caballero de la mano en el pecho de El Greco i en una sèrie de sis imatges hi barreja elements de la seva pròpia imatge, com la barba o els ulls. Són alguns exemples del que es pot trobar en aquesta exposició on també hi participen artistes com Manuel Cerda, Sonia La mur, Laura Marte, Yasumasa Morimura o Adonis Flores, entre d'altres.
Coincidint amb l'exposició, s'han programat tot un seguit d'activitats com ara projeccions de cinema i passejades per Ciutat Vella que permeten veure altres exemples més urbans de camuflatge. Més informació, a www.obrasocialcajamadrid.es
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.