_
_
_
_

Agenda

Teatre, exposicions, concerts...

JAZZ

Va néixer amb el Naranjito, el 1982, amb l'objectiu de treure el jazz dels locals petits per portar-lo al carrer i apropar-lo al públic majoritari. 29 anys després, el Festival de Jazz de Terrassa ha demostrat que un concert a l'aire lliure pot arribar a reunir 30.000 persones, tal com va passar l'any passat al Pícnic Jazz. L'edició d'enguany s'ha hagut d'estrènyer el cinturó lleugerament per la crisi, que ha fet que el festival es concentri en tres setmanes (fins ara durava un mes). Amb tot, el certamen, que compta amb 400.000 euros de pressupost, reunirà prop de 200 artistes i celebrarà una trentena de concerts i una vintena d'activitats complementàries.

Entre les actuacions programades, destaquen figures internacionals que trepitgen per primera vegada l'escenari egarenc, com el pianista sud-africà, Abdullah Ibrahim (a la imatge), Quartet West (els quals suspengueren la seva actuació al festival el 2000), el bluesman californià, Coco Montoya, o el trompetista de Nova Orleans, Wendell Brunious. Però una de les figures més esperades és la del jazzman veterà Hank Jones de 91 anys, que ja ha visitat el festival sis cops, però que ara torna amb només un piano.

També desperta molta expectació el Pícnic Jazz, que any rere any guanya adeptes de fora de la ciutat. El 21 de març, l'escenari del Parc Vallparadís acollirà les actuacions dels ja habituals en aquest esdeveniment, La Locomotora Negra, que, en aquesta ocasió, estarà acompanyada de Big Mama Montse. El Pícnic també dedicarà un espai al Frank Zappa més jazzístic, de la mà de Filthy Habits Ensemble.

Un altre dels grans als quals es retrà homenatge és Django Reinhart, amb motiu del centenari del seu naixement. L'Original Jazz Orquestra Taller de Músics & Biel Ballester repassarà els èxits del guitarrista.

La clausura del Festival serà a càrrec del trompetista Roy Hargrove, que en la seva setena visita a Terrassa rebrà el guardó de Jazzterrasman 2010.

Festival de Jazz de Terrassa. Del 6 al 28 de març.— IVANNA VALLESPÍN

TEATRE

Alaska i altres deserts. Els primers minuts d'una dona que recupera la consciència després de vint anys en coma obren aquest espectacle creat a partir de tres textos breus del nobel anglès Harold Pinter vinculats per la memòria. "Són teatre en estat pur", segons Julio Álvarez, director artístic del Tantarantana. Per això, el director del muntatge, Xicu Masó, només s'ha atrevit a tallar un riure "perquè el nivell de precisió és total, no et pots saltar ni una pausa ni un silenci, perquè grinyola". El muntatge està interpretat per Miriam Alamany, Cristina Cervià, Carles Martínez i David Planes. Alaska i altres deserts. Tantarantana. Fins al 28 de març.

Más allá del puente. Un home i una dona creuen les seves vides per primera vegada en l'instant abans de suïcidar-se des d'un pont. Aquest pretext serveix per repassar els estereotips i tòpics de les relacions entre els homes i les dones, en un to a mig camí entre la comèdia i la tragèdia. L'actor Àlex Brendemühl i la televisiva Marta Torné (El internado), que s'estrena sobre els escenaris, protagonitzen aquesta comèdia que va néixer com a obra teatral gràcies a uns contes breus escrits per David Botello que va adaptar per al teatre a petició de Santi Millán. Más allá del puente. Teatre Borràs. Fins al 18 d'abril.

La función por hacer. Dos actors interpreten el seu paper quan, de sobte, quatre persones envaeixen l'escenari disposats a explicar la seva història creant incertesa entre els espectadors. Són reals o part de l'obra que estan veient? Luigi Pirandello va estrenar el 1921 Seis personajes en busca de autor i va revolucionar el teatre. Quasi noranta anys després, l'obra se segueix representant. Una versió basada en aquest clàssic és La funcion por hacer (a la imatge), signada per Miguel del Arco —que també la dirigeix— i Aitor Tejada, que s'estrena avui a La Villarroel després d'obtenir un gran èxit de públic i crítica a Madrid.

Segons Del Arco, a l'obra, que passa de la comèdia al drama, i fins i tot la violència sense treva, el públic juga un paper fonamental, "és el setè personatge". Els "actors" Miriam Montilla i Cristóbal Suárez, i els acabats d'arribar, que interpreten Israel Elejalde, Bárbara Lennie, Manuela Paso i Raúl Prieto, interpel·len en tot moment els espectadors perquè decideixin entre veure l'obra per a la qual han pagat o conèixer el drama que viuen i que desitgen explicar. El teatre dins del teatre que tant li agrada a Pirandello."Hem canviat els personatges i les històries perquè l'acció fos més propera i passés al segle XXI, amb històries d'ara", assegura Del Arco.

L'obra, sense decorats ni vestuari —"el somni de tot productor", segons Daniel Martínez, president de Focus—, significa l'inici del camí de Carol López en la direcció artística de La Villarroel i la inauguració de la remodelació de la sala que ha situat l'escenari al centre, envoltat de butaques pels quatre costats, amb l'objectiu que el públic estigui al més a prop possible dels actors.La función por hacer. La Villarroel. Fins al 28 de de març- J. Á. MONTAÑÉS

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_