La fidelitat de P. D. James
Aquest llibre està dedicat a Stephen Page, editor, i a tots els meus amics, vells i nous, de Faber and Faber, per celebrar els meus quaranta-sis anys ininterromputs com a autora de l'editorial". Sorprèn al nostre país aquesta dedicatòria que encapçala la darrera i excel·lent novel·la de P. D. James, Muerte en la clínica privada. Quarant-sis anys anys a la mateixa editorial! Això sí que és fidelitat de l'autora a l'editorial i a l'inrevés, vaja, que han estat a les verdes i a les madures. Quan James va escriure l'estrany llibre Hijos de hombre, Faber li va publicar sense escarafalls malgrat que s'apartava de tota la seva trajectòria. I quan va publicar Sabor a muerte, el seu llançament internacional, a ella ni se li va passar pel cap d'anar-se'n a un altre lloc on segurament li pagarien més.
Això no és freqüent a Espanya. Clar que hi ha casos. Eduardo Mendoza i Seix Barral. Des de La verdad sobre el caso Savolta (1975), l'escriptor sempre ha publicat a Seix, excepte llibres diferents, com la biografia de Baroja (Omega). O Almudena Grandes i Tusquets des que va guanyar el premi La Sonrisa Vertical amb Las edades de Lulú.
El més normal és el contrari. Els tres darrers llibres de Jordi Soler han sortit a editorials diferents. Això és la norma. Els editors diuen que la culpa és dels agents literaris, que demanen uns avenços que no recuperen, però les coses són més complexes. Sí que és veritat que s'han pagat avenços desproporcionats que han perjudicat greument el sector, però també és cert que molts agents fan la feina de l'editor. La campiona i pionera en la defensa dels autors és Carme Balcells. Ha recuperat drets captius, ha pagat edicions de la seva butxaca i ha aconseguit normalitzar la fiscalitat dels escriptors.
Recordo un sopar amb Juan Manuel de Prada arran del seu llibre Las esquinas del aire. Els editors es van passar l'estona parlant de quant venia, de les traduccions... fins que la seva agent, Mònica Martín, va tallar en sec. I si parlem del llibre? Vaig pensar que potser no se l'havien llegit.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.