Figues verdes
El malestar en la cultura
catalana
Josep-Anton Fernàndez
Empúries
401 pàgines. 20 euros
Hi ha llibres que només de veure l'índex ja t'adones que necessitaràs un subratllador esmolat, un llarg cap de setmana, a poder ser plujós, i força concentració. Un d'aquests és El malestar en la cultura catalana, un assaig de qualitat que ben segur serà llegit, rellegit...i probablement maleït i lloat a parts iguals, per tothom a qui li interessi la cultura en general, i la catalana en particular, que d'això va específicament el tema. Amb l'anàlisi crítica de la normalització lingüística/cultural com a eix central -entesa com la gestió de la cultura i les identitats d'ençà de la transició-, la hipòtesi de Josep-Anton Fernàndez és que "la difícil transformació del camp cultural català durant els anys vuitanta i noranta ha provocat una crisi de models culturals que és d'arrel típicament moderna". És a dir, que per entendre els símptomes d'El malestar en la cultura catalana del qual es parteix, cal situar l'anàlisi des d'una perspectiva local-global que en el cas català, i segons l'autor, es manifesta en una crisi dels discursos de legitimació provocats per la mercantilització d'una cultura que ha passat del resistencialisme militant a una indústria sense mercat; en una crisi de producció de valor, donada pels canvis socio-polítics de la nostra societat, que han comportat una relativització generalitzada de la cultura; i d'una crisi d'identificació, que afecta els processos de representació simbòlico-identitaris, fragmentant i dificultant el consens del què significa ser català avui. A partir d'aquestes dimensions i amb un ampli suport teòric provinent dels Cultural Studies -no en va, Fernàndez s'ha format i ha estat professor durant quinze anys a una universitat anglesa i els ha introduït a Catalunya a través de l'UOC- l'autor ens presenta tota una dissecció analítica dels grans debats i polítiques culturals del període 1976-1999. I ho fa a la manera inductiva, a través d'obres literàries -Maria Barbal, Montserrat Roig, Maria Jaén-, pel·lícules i sèries televisives -com Ocaña, retrat intermitent, de Ventura Pons, i Oh! Espanya, de Dagoll Dagom-, però també deductiva, a través dels discursos produïts per crítics literaris -Guillamón, Bru de Sala, que rep de valent- o bé de polítics, acadèmics o periodistes que han marcat tendència en matèria cultural a casa nostra -Cardús, Pujals, Subirós, Espada. El repàs, mai millor dit, de conceptes com gerencialisme, cultura popular, elitisme i reconeixement, entre tants d'altres, formen part indestriable d'un text que demostra un compromís desacomplexat envers la pròpia llengua i cultura. L'assaig conclou de forma poc convencional, reclamant que s'afrontin els debats haguts i per haver -la postmodernitat, el cosmopolitisme, les identitats múltiples, com fer-nos alhora universals i particulars sense sumar zero?- fugint però d'un victimisme paralitzador, ans al contrari: afrontant el fet que "som però no existim", però aplicant la recepta de Slavoj Zizek, segons la qual "el contrari de l'existència no és la no-existència sinó la insistència".
Bon coneixedor de les teories sobre el poder de Bordieu i de la literatura anglosaxona sobre minories de tot tipus -socials, sexuals, nacionals-, l'autor destaca especialment per dos motius: presenta una atractiva reflexió conceptual del què significa ser català a la Catalunya del segle XXI; i situa com a un eix analític fonamental en la seva anàlisi la subordinació política, simbòlica i de mercat que pateix Catalunya pel fet de no tenir Estat. Però El malestar en la cultura catalana és tot això i més, molt més. De fet, és un ampli i dens assaig acadèmic -i, per tant, amb un llenguatge inevitablement enrevessat- que demostra una sobrada excel·lència en el plantejament i execució, i que cal llegir, com dèiem, amb temps i una canya. És, sens dubte, una suggerent alenada d'aire fresc, que conté arguments directes, enginyosos i provocatius -alguns d'ells passats de rosca, com la utilització del film Mars Attacks com a mirall de la nostra complexa situació com a país-, però amb aportacions que poden ser el gran valor afegit per sortir del cul-de-sac del qual parla el llibre. I que en política cultural ja no es pot seguir fent com la guineu i les figues, que quan no les pot haver, diu que són verdes.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.