_
_
_
_
Reportaje:REVISTAS LITERARIAS | Luces

O lugar das voces emerxentes

Este mércores presentouse na facultade de Filoloxía o número 31 da revista Dorna. Subtitulada Expresión poética galega, é practicamente a última representante dunha raza, a dicir da profesora Dolores Vilavedra, en extinción: as publicacións periódicas dedicadas á literatura. No campo literario apenas operan xa a lucense Xistral e a recuperada Os ólisbos. E, con todo, as voces críticas continúan a demandar a existencia dese espazo como lugar para a emerxencia de escritas alternativas, para o debate teórico ou mesmo para solidificar tendencias. "Na actualidade faltan canais non adscritos ao académico ou ao oficial", sinala o crítico Isaac Lourido, "que poidan dar voz a formas críticas, ás alternativas".

"As revistas deben comunicar entre si aos escritores", di Carlos Lema
Para Isaac Lourido, "faltan canais que dean espazo a voces alternativas"

Dorna naceu no ano 1981 e, xa dende o segundo número, vinculouse á Universidade de Santiago de Compostela. So a dirección do académico Ramón Lourenzo, os filólogos Lorena Souto, David Pérez e Mario Regueira, canda o profesor Xosé Manuel Salgado, asumiron os labores dun consello de redacción no que antes figuraran Henrique Monteagudo ou Luís González Tosar. "Nós queremos que a revista continúe a desenvolver o mesmo papel que até agora", corrobora Lorena Souto, "funcionar como plataforma para a xente que comeza a escribir, co valor que dá, ademais, ir acompañado de xente cunha traxectoria consolidada". Neste último Dorna, aparecen textos de Chus Pato, Anxo Angueira ou María do Cebreiro canda autoras inéditas en libro: Lía Santiso, Xoana Fernández Monterrei ou Ángela Tajes. "Queremos ofrecer un panorama do que emerxe", asegura Souto.

"Xistral trata de acoller sen exclusións a todos os poetas maduros ou noveis, consagrados ou descoñecidos, vinculados á provincia de Lugo". Así define o poeta Claudio Rodríguez Fer a revista Xistral, financiada polo Concello de Lugo, da que fai parte a través do consello de redacción. "Pero non pretendemos forzar ningunha identidade colectiva artificial", asegura, "senón levar adiante un importante medio para que se dean a coñecer autores inéditos ou de produción incipiente". A procedencia histórica da cabeceira, unha idea de Luís Pimentel materializada postumamente por Manuel María e Ángel Johan no Lugo da posguerra, reciclouse nunha iniciativa que non estabelece máis criterio que o xeográfico para recoller obra. Pero nin Dorna nin Xistral nin a Nova Ólisbos cumpren aquilo que o editor Carlos Lema procura nunha revista literaria. "É importante que existan as revistas pero, antes que para dar a coñecer novas propostas, deberían comunicar entre si os membros dun campo literario, contribuír a solidificar tendencias", di.

Lema acóllese ás teses de Pierre Bourdieu sobre socioloxía da literatura: "As publicacións terían que funcionar como voceiros de sectores para que aumente a dinámica do campo literario, o intercambio de reflexións". Carlos Lema, que en poucos meses publicará o seu primeiro libro de poemas, O xeito de Freud, reclama atención para dous proxectos en activo, Amastra-n-gallar e a Revista das Letras, que sae semanalmente co xornal Galicia Hoxe. Detrás de Amastra-n-gallar atópase a man de Emilio Araúxo, quen factura o máis semellante a unha "revista de tendencia" das operativas na literatura galega, pero centrada na poesía de raizame mallarmiá e con colaboradores en toda Europa. "A Revista das Letras si que pode servir máis como detector de novas voces", afirma Lema.

Lo que más afecta es lo que sucede más cerca. Para no perderte nada, suscríbete.
SIGUE LEYENDO

O crítico Isaac Lourido dexerga a posición das revistas literarias dunha perspectiva pouco compracente. "O académico e o oficial dan en confundirse no sistema", apunta, "no que parece que hai que se situar a prol dun suposto proceso de normalización plano, sen arestas, que desemboca na celebración permanente e que se dedica a agochar a súa propia precariedade". Para Lourido, as revistas "poderían evitar" certas inercias e asumir "os outros discursos sociais, non só os artísticos, senón tamén políticos". "Cómpre non caer na mistificación da literatura, abandonar a idea simplista da literatura como máxima expresión da cultura galega e, por extensión, de toda Galicia", asegura.

"Interesáronme moito, en tempos, O mono da tinta [que dirixía o arestora profesor universitario Carlos Quiroga] ou Animal, pero no mundo das revistas, o dixital rematará por imporse. Estamos nese intre, no canto do cisne". Esta visión de fin de ciclo pertence á profesora e crítica Dolores Vilavedra, quen, malia a todo, recoñece a utilidade do medio periódico. "Trátase dun soporte menos canónico que o libro, unha correa de transmisión entre o novo e o gran público", considera. "No ideal, as revistas estarían condenadas a unha certa precariedade, inherente ás marxes do sistema literario e cultural, pero case desexábel, dalgún xeito. Un vencello máis formal coa institución pode aniquilar o seu espírito alternativo".

A cuestión ciberespacial, porén, é desmitificada por Lourido. "Internet non resulta bo por si mesmo", argumenta, antes de se remitir ao teórico da Rede holandés Geert Lovink. "Lovink denuncia o impulso nihilista dos blogs, o seu egocentrismo, as comunidades pechadas e escaseza de acción colectiva", e engade ao seu escepticismo unha apreciación sobre o país: "O índice de penetración electrónica en Galiza aínda é baixo, existe un atraso tecnolóxico que, parece, non rematamos de asumir". Carlos Lema opina que o formato blog non favorece a comunicación colectiva, apenas a individual. Do consello de redacción de Dorna, Lorena Souto admite que "hai experiencias electrónicas que non se poderán adaptar a Internet. Mais o papel non vai desaparecer, segue a ser o punto de referencia".

Alén da literatura

"A poesía tamén debe estar presente nas revistas non estritamente literarias", considera Rodríguez Fer, quen promove, nesa dirección, Unión Libre. Cadernos de vida e culturas.

Fernando Vilaboa dirixe, dende 2005, O ollo público. "A nosa intención é convidar a que a xente lea, que vaia ao cinema e ao teatro", afirma. Fotografía, pintura, tradución literaria e achegas literarias de Manuel Veiga ou Marga Romero encheron as páxinas dos 22 números da publicación. "Hai que comezar a casa por abaixo, e non polo tellado: crear unha base para que poida haber unha industria cultural".

A sección de creación de Grial ou A Trabe de Ouro son espazos para a literatura en iniciativas que exceden o carácter restrito. O Boletín Galego de Literatura, da facultade de Filoloxía compostelá, ou Agália abren lugar, no medio de ensaio e a investigación, para poemas ou prosas breves inéditas. Na Revista Galega de Teatro tamén acollen pequenas pezas dramáticas e publican caderniños.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_