L'agricultura, una professió de risc
L'agricultura catalana ha experimentat en les últimes dècades importants transformacions que principalment han afectat l'organització i mecanització del sector. Els canvis, no obstant això, no han anat acompanyats de les necessàries reformes estructurals i d'un relleu generacional, dos aspectes que suposen una seriosa amenaça per a la continuïtat de moltes de les 45.000 explotacions que hi ha censades a Catalunya, la majoria d'elles de tipus familiar.
L'envelliment de la població agrària és una tendència progressiva que l'Administració i les principals organitzacions agràries intenten invertir amb l'impuls de programes destinats a incentivar la incorporació de joves. Les estadístiques comencen a reflectir una preocupant pèrdua de pes del sector primari i molts fills de pagesos prefereixen dependre d'un jornal que treballar les terres dels seus pares. Només a Lleida, la província agrària catalana per excel·lència, s'han perdut des de l'any 1960 més de 60.000 ocupacions en el camp. Des de 1997 es registren 500 baixes d'agricultors a la Seguretat Social. La sagnia continua i el futur s'articula cada vegada més al voltant d'un model de concentració basat en la gestió d'explotacions més grans i amb més mà d'obra assalariada.
Només a Lleida s'han perdut des de l'any 1960 més de 60.000 ocupacions en el camp
Alguna cosa no funciona a l'agricultura quan, per motius diversos, ja no és una activitat atractiva i amb bona imatge. Això és el que sembla desprendre's dels resultats d'una enquesta sobre el món rural realitzada fa dos anys pel departament d'Agricultura de la Generalitat amb motiu del Primer Congrés del Món Rural. La consulta reflecteix que el 55,6% dels catalans estan convençuts que la vida en els pobles és més agradable i satisfactòria que en les grans ciutats. No obstant això, un 61,5% dels enquestats reconeix que els agricultors no es guanyen bé la vida.
Les milionàries aportacions econòmiques que la Unió Europea ha destinat en els últims anys al sector tampoc han servit per a millorar la situació de l'agricultura catalana. Que l'agricultura sigui ara mateix una professió de risc es deu a diversos factors, uns de mercat i altres estructurals.
La sequera, els baixos preus, la competència de les importacions i la llei que dicta el mercat són barreres gairebé infranquejables per a un sector feble que busca arguments per a la supervivència en la totpoderosa agroindústria i en l'agroturisme. "En aquest món globalitzat fa falta una planificació i una traçabilitat tant sanitària com de preus, així com reformes estructurals que facin que el pagès s'impliqui més en la cadena, des de la producció fins a la comercialització", assenyala Joan Caball, coordinador d'Unió de Pagesos (UP), el sindicat majoritari del camp català.
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.
Últimas noticias
Sergio Ramos lidera a un grupo de inversores para comprar el Sevilla
Jóvenes atrapados por las llamas en la fiesta de Año Nuevo en Crans-Montana: “Teníamos muchos amigos dentro de los que no hay noticias”
Bonoloto: comprobar sorteo del jueves 1 de enero
La Primitiva: comprobar sorteo del jueves 1 de enero
Lo más visto
- El vestido de Cristina Pedroche en las Campanadas 2025: un traje hecho con sus anteriores estilismos y en recuerdo a las personas con cáncer
- Campanadas 2025, de Pedroche a José Mota: baratas, escasas y recicladas
- Al menos 40 muertos por un incendio en el bar de una estación de esquí en Suiza
- Nuevas reglas de tráfico para 2026: los conductores que no señalicen con la baliza V16 serán multados
- Sandra Barneda: “Eso de las izquierdas y las derechas es arcaico, un pensamiento que solo sirve para marcar distancias”




























































