_
_
_
_
Història

Sang i erotisme en un Vaticà de vinyetes

Els que vulgin una imatge més sinistra, perversa i eròtica dels Borja que la de la pel·lícula d'Antonio Hernández, que sigui més propera, diguem-ne, a la llegenda negra, tenen al seu abast l'estupend còmic sobre la família que han creat Alejandro Jodorowsky i Milo Manara. Dividida en quatre àlbums, dels que han aparegut ja dos (Sangre para el papa y El poder y el incesto, dos títols eloqüents), publicats per Norma Editorial, la història s'inicia amb una visió de Savonarola de l'espasa de Déu endinsant-se a la ciutat de Roma i escampant rius de sang. El relat continua a les dependències papals del Vaticà amb un Innocenci VIII decrèpit a qui el cardenal Roderic de Borja, el seu futur successor, subministra joves per sangrar-los i així injectar nova vida a las venes del vell pontífex. Aquesta imatge vampiresca del papat dóna la mesura de per on van els trets de Jodorowsky i Manara, que mostren uns Borja despietats, llibertins i mafiosos.

La mala bava i el tremendisme quasi surrealista de Jodorowsky -una borsa plena de penis tallats, monjos que es delecten amb un desmembrament, una crucifixió col·lectiva-, al cap i a la fi antic colega de Topor i Arrabal, contrasten amb el traç delicat i preciosista del dibuixant Manara, que a la Roma del Renaixament i a les orgies dels Borja -descrites amb minuciós detallisme de miniaturista- troba un temps i un espai ideals per als seus formosos i sensuals nusos, la seva imagineria sadomaso light, els seus èxtasis femenins, les seves escenes lèsbiques (Lucrècia i Júlia al primer àlbum) o heterosexuals (el formidable coit de la mateixa Lucrècia i el seu germà Cèsar: aquí no hi ha ambigüitat en les relacions entre els germans).

Hi ha una gran bellesa a les vinyetes de Manara: arquitectures -impressionants els dibuixos de les estances papals-, vestimentes -meravellós ús del roig cardenalici-, rostres que són a la vegada angelicals i malvats (Lucrècia és retratada com una Venus boticcelliana depravada i de nas arromangat). Inclús els moments de major violència no deixen de tenir una plasmació estetitzant en el llapis de l'autor d'El click: el moment que Cèsar Borja allanceja un toro al vell Coliseu, copiat de la imagineria de Sant Jordi matant el dragó, o l'atroç escena en la qual el diabòlic esbirro del papa assessina d'un mateix cop Madeleine de Gonzague, embarassada de vuit mesos, i el seu amant.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
_
_