Selecciona Edición
Entra en EL PAÍS
Conéctate ¿No estás registrado? Crea tu cuenta Suscríbete
Selecciona Edición
Tamaño letra

El cinema de Lleida s’anima

La hibridació d’imatges reals amb les de ficció marquen la divuitena edició d’Animac

Fotograma del curtmetratge "The Ringer" del britànic Chris Shepherd, que s’exhibirà a l’Animac Ampliar foto
Fotograma del curtmetratge "The Ringer" del britànic Chris Shepherd, que s’exhibirà a l’Animac

Un ocell amb cua de peix, un gos amb cos de rèptil o un gat amb trets de ratolí. Són quimeres impossibles que transmeten l’esperit de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya (Animac), que enguany assoleix la majoria d’edat. El tema d’aquesta edició és el format híbrid, la barreja d’imatges reals amb d’altres de ficció que fan possible que els personatges més inversemblants prenguin vida al costat d’elements de la vida real. Lleida serà, com sempre, la ciutat amfitriona de les 235 peces d’animació de més de 20 països que es projectaran des d’avui i fins al 23 de febrer.

“Hem volgut anar més enllà i extrapolar la hibridació en la capacitat de l’animació per arribar a totes les plataformes”, assegura Carolina López, directora de la mostra. Així, per primera vegada l’Animac ha introduït en el programa el món del videojoc, un terreny per explorar, atractiu i molt fèrtil per als artistes gràcies a la seva interactivitat i als continus avenços tecnològics. Per aquest motiu s’ha organitzat una conferència a càrrec de Marc i Xavi Terris, animadors de l’estudi barceloní 5ants i creadors de Tiny Thief, recentment nominat com a millor videojoc animat als Annie Awards.

ANIMAC

MOSTRA INTERNACIONAL DE CINEMA

D’ANIMACIÓ DE CATALUNYA (ANIMAC)

Lleida. Fins al 23 de febrer

Una altra tècnica d’animació en ple auge i que tindrà el seu lloc destacat en la ja clàssica cita del sector és l’stop-motion. “Tot i que cada vegada hi ha més eines digitals, sembla que també hi ha el desig de tocar la matèria i treballar fotograma a fotograma, sobretot en autors molt joves”, explica López. La presència de l’artista txec Jiri Barta, tot un mestre en aquest àmbit, és un dels luxes de la mostra; demà farà una classe magistral i durant el cap de setmana se’n projectaran diversos curtmetratges, entre ells l’obscura Krysar i la més recent Toys in the Artic, en la qual va sorprendre amb un més difícil encara: combinant imatges digitals amb stop-motion.

El britànic Chris Shepherd és el segon convidat especial de l’edició d’enguany. Es diu del seu estil que és una mica punk, irreverent, i està considerat per molts experts com un dels grans exemples de l’animació híbrida. A l’Animac es farà una retrospectiva de la seva producció i estrenarà The Ringer, el seu darrer curtmetratge.

Seguint amb el lema transversal de tot el cartell, no hi podia faltar la premiada sèrie britànica The Amazing World of Gumball, un dels exponents més actuals i trencadors de la mescla de tècniques: animació 2D i 3D, tot integrant fons d’imatge real i fins i tot titelles. Els seus creadors, Ben Bocquelet i Mic Graves, seran a Lleida per pronunciar dissabte una conferència sobre el procés creatiu de la sèrie, de la qual es projectaran capítols inèdits. També destaquen les sessions de cinema polonès, el país convidat, gràcies a una primera col·laboració amb el festival Etiuda & Anima, el més antic de Polònia.

L’Animac segueix apostant per la recerca d’un públic heterogeni i prioritzant sempre la qualitat de les peces. Tal com assenyala López, “el secret del seu èxit és que ha crescut d’una manera orgànica, amb passos petits però ferms”. A la inauguració d’aquest vespre a La Llotja es podrà veure un tastet del més destacat de la mostra, que seguirà amb trobades, tallers, cursos i, sobretot, desenes de projeccions de joves talents i de clàssics, i tant per a nens com per a adults.