Hereus del mestre Li-Chang
Comença el Festival Internacional de Màgia, que celebra aquest any la 12ª edició
Expliquen els cronistes que el mag Li-Chang —el badaloní Joan Forns i Jordana (1916-1998)— es va enamorar de la màgia sense voler, després de veure un espectacle de l'il·lusionista Caballero Sallim, quan encara era un adolescent ajudant de forner. Atret pel seu encant, va comprar alguns jocs a la botiga barcelonina El Rei de la Màgia, punt de trobada per a tots aquells que volien dominar un art que s’ensenyava gairebé en secret, i que Forns va treballar fins a depurar-ne la tècnica. Avui els trucs de màgia es troben a Internet i els il·lusionistes, com els rapers, els skaters i els futbolistes, apareixen a YouTube mostrant les seves habilitats. Però això, lluny de frenar l’interès per aquest art, l’ha impulsat. Així ho explica l’Enric Magoo, director del Festival Internacional de Màgia - Memorial Li-Chang, que aquest any celebra la 12ª edició i que compta amb una acurada selecció d’artistes convidats.
Les funcions arrenquen aquest cap de setmana amb l’actuació del popular mentalista Anthony Blake, que ha recollit en Solo Blake els seus millors números a l’escenari, i el Mag Edgar, que presenta Dejà Vu, un espectacle molt visual, en què es prescindeix de la paraula i que remet als antics xous en què els prestidigitadors es presentaven davant l’audiència com a ments prodigioses.
Per saber qui s’emporta amb el premi del públic aquest any caldrà esperar els dies 24, 25 i 26 de febrer, quan les Gales Internacionals de Màgia reuneixen a Badalona alguns dels millors mags del panorama en una mena de torneig de les meravelles. Procedent de Corea i guanyador en els últims congressos de màgia arriba HyunJoo Kim. Té només 23 anys però amb disciplina ha aconseguit una gran habilitat com a manipulador d’objectes. Fins al punt que els seus suaus moviments omplen l’escenari i aconsegueixen embadalir l’audiència, que no deixa de veure com les cartes i les boles de colors apareixen i desapareixen entre els seus dits. Francisco Aparicio (Madrid), en canvi, s’ha consolidat en una disciplina poc coneguda a Espanya: és un hàbil pick-pocket, és a dir un lladre de guant blanc capaç de robar la cartera a tot aquell que es pugui a l’escenari en un tres i no res. Xavier Tàpies (Catalunya) ha optat per modernitzar la màgia introduint en els seus espectacles recursos tecnològics per explicar històries impossibles, i Aliskim i Luna (Catalunya) es presenten amb un xou basat en les grans il·lusions. Opten també al premi Les Chapeaux Blancs (França), amb un número visual de teatre negre en el qual dos personatges vestits de blanc mantenen un duel particular per demostrar la seva habilitat en la foscor de l’escenari.
El festival de màgia de Badalona s’ha caracteritzat en els últims anys per portar la il·lusió més enllà dels teatres, amb una sèrie d’activitats paral·leles en biblioteques, centres cívics i llibreries. Aquest any, se suma la sala Mega Cine (centre Màgic, 22 de febrer) amb la projecció de L’il·lusionista, de Jacques Tati, i destaca l’actuació de Silvanna (llibreria Saltamartí), una de les poques magues del circuit (25 de febrer).
FESTIVAL INTERNACIONAL
DE MÀGIA (Badalona)
Teatre Zorrilla i altres escenaris
(www.badalona.cat)
Tu suscripción se está usando en otro dispositivo
¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?
Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.
FlechaTu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.
En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.