Llibres

El dia que tot va canviar

Mar Bosch planteja què fer i com utilitzar els poders de la 'intraterrestre' sorgida de les tenebres; l’atac d’uns joves a un centre de menors és l’eix de la novel·la juvenil de David Cirici

David Cirici, autor d''Els incendiaris', en una imatge de 2016.
David Cirici, autor d''Els incendiaris', en una imatge de 2016.Albert Garcia

Un dels gèneres que té més bona acceptació entre els joves lectors és el de la novel·la realista, en la qual troben models que els ajuden a encarar les seves vicissituds diàries, o bé l’actitud dels protagonistes actua com a mirall inspirador en la complicada cruïlla en la qual es troben i que els porta cap a l’edat adulta.

EL DIA DE L’ESQUERDA

Mar Bosch Oliveras
La Galera
196 pàg. 18 euros

Mar Bosch Oliveras (Girona, 1981) presenta la seva primera obra adreçada a un públic infantil i juvenil: El dia de l’esquerda. Per l’escenari i pels protagonistes, té un caire de novel·la més infantil; per l’estil de narració, amb una força inusitada sense contenció ni miraments, arriba millor a joves i adults. D’entrada, però, té l’aparença d’una novel·la realista protagonitzada per una colla d’amics embolcallats per un estiu inoblidable, com tantes altres obres paradigmàtiques del gènere.

Això és així fins que una esquerda en un tros de terreny i el personatge que surt de dins de la terra capgiren l’aparença realista i la vida del poble. L’autora recupera un escenari, la vila de Bedlam, que ja havia utilitzat en la novel·la que la va donar a conèixer —Bedlam: darrere les hores càlides—, amb la qual va guanyar el premi Just M. Casero 2012.

ELS INCENDIARIS

David Cirici
Fanbooks
207 pàg. 12,95 euros

A El dia de l’esquerda, als protagonistes se’ls planteja un debat: què fer i com utilitzar els poders de la intraterrestre sorgida de les tenebres. Abans de trobar una solució, els pares del protagonista i narrador ja saben de què es tracta, i proven d’ajudar en la recerca del desenllaç, que no es va trobar al seu temps. L’autora fa un esforç ingent per connectar passat i present, realitat i fantasia. Si bé en cosir els fils d’un temps i de l’altra l’autora se’n surt amb nota, precisió i coherència, li costa més dotar de versemblança un personatge i uns fets fantàstics enmig de la realitat.

David Cirici (Barcelona, 1954) compta amb una extensa i brillant trajectòria literària tant per a infants i joves com per a adults. En el terreny de la novel·la juvenil, ha aconseguit captar l’atenció amb obres com L’esquelet de la balena, La fàbrica de mentides i Zona prohibida.

Ara es presenta amb Els incendiaris, obra de caire absolutament realista que aborda un tema de la més rigorosa actualitat i que compta amb tots els ingredients per connectar amb els joves i la realitat d’avui.

D’inici, té l’aparença d’una novel·la, com tantes altres de la narrativa per a joves, que aborda un tema actual, com és l’atac d’un grup de joves a un centre de menors no acompanyats i amb un desenllaç que s’intueix totalment previsible. A mesura que avança, l’autor té la capacitat de sorprendre’ns a cada gir de pàgina i, especialment, de bastir i entrellaçar amb summa precisió i mestria un ampli elenc de personatges, tant protagonistes com secundaris. Tots ells evolucionen i estableixen relacions creuades que en un primer moment avancen per viaranys impensables, cosa que dona una visió global al tema a partir dels diversos punts de vista dels protagonistes.

En les reaccions, en l’evolució, en les reflexions dels personatges, el ventall divers de lectors es pot sentir reflectit, atrapat i convidat a pensar i dir-hi la seva. Per la ment del Daniel, l’Amina, en Soren o el Munir circulen pensaments com els de la culpa, el perdó i els perquès que s’entrellacen els uns amb els altres, oferint-nos, a joves i adults i en safata, tot de fils per al debat, a soles o en grup.

Així, doncs, tant El dia de l’esquerda com Els incendiaris esdevenen dos models de novel·la realista. El primer, sorprenentment a partir d’elements fantàstics; i el segon, amb elements tan reals com la vida que ara mateix ens passa per davant de la mirada.

Normas

Archivado En

Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS
Recomendaciones EL PAÍS